Freelander 1.8 temperatuur op hol

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
arnold-loos

Freelander 1.8 temperatuur op hol

Berichtdoor arnold-loos » 27 Mei 2016, 18:14

Goedemiddag allen,

naast onze series 3 heeft mijn vriendin sinds kort een Freelander 1.8 uit 2004 er bij gekocht. Een defender was de wens maar deze is financieel niet haalbaar.

De freelander heeft al sinds dat wij hem hebben een probleem. Wanneer de auto enkele kilometers gereden heeft schiet ineens de temperatuurmeter in het rood.

Voorafgaand gaat de sensor rare waarden geven(zakt terug en loopt iets op, na een minuut pats schiet hij ineens in het rood).

De motor/vloeistof kookt niet, de koppakking is vervangen voor een gemodificeerde, ook zit er een gemodificeerd koeltraject op inclusief een reeds vervangen thermostaat.

Toen het probleem zich de eerste keer voor deed is de temperatuur sensor vervangen.

Dat heeft heel even geholpen tot we 45 kilometer van huis weer hetzelfde probleem hadden, na het uitzetten van de motor en na een paar seconden wachten weer het contact er op was het probleem weer voor even verholpen, omdaarna (zeg 10 km verder) weer in het rood te springen.

Elke keer als er weer aan de auto gesleuteld word lijkt het even goed te gaan totdat we weer rond de 45 snelweg kilometers zitten en het probleem weer optreed. Als de storing eenmaal geweest is, komt deze wel steeds eerder weer terug.Tot het probleem zich voor doet geeft de ECU gewoon een nette waarde.

Je ziet het via de uitleesapparatuur al aankomen. De hele tijd netjes rond de 84 tot 86 graden en ineens gaat hij jutteren. Wanneer dat even bezig is schiet de ecu in de stres en de temp meter op het dashboard vliegt omhoog en de fans gaan draaien.

Van links naar rechts: 1: Koude start, je ziet dat de temp omhoog gaat door het rijden. 2: Op bedrijfstemperatuur met kleine verschillen, dit kan dus wel bijna 50 km gewoon zo goed gaan met 110 / 120 km/h. 3: Probleem gebied, zo ineens, daarna gaat temp sensor op hol.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is geen koelvloeistof verlies en er zijn geen bubbels waarneembaar in het koelvloeistof reservoir.

Heeft iemand enig idee waardoor dit probleem kan ontstaan?

De auto is nu meer bij de garage geweest welke zeer zijn best doet en erg schappelijk is dan dat wij er mee gereden hebben, maar we balen er natuurlijk wel van.

Greets,

Arnold

Roger B.

Re: Freelander 1.8 temperatuur op hol

Berichtdoor Roger B. » 27 Mei 2016, 20:48

Wellicht kabelbreukje of los contact?
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Mei 2016, 22:51

... well as your Freelander is fitted with a low coolant sensor as standard (because the 1.8K Series is prone to coolant problems) then your symptoms have all the hallmarks of the sensor being buggered rather than an actual problem. You see Land Rover can even make a fail safe sensor fail.

If the sensor detects low coolant then the instrument pack puts the temperature gauge into the red and illuminates the idiot light .

The Part Number is PCF500060

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

WimdeVries

Berichtdoor WimdeVries » 27 Mei 2016, 23:35

Bij mijn defender 2.0 mpi was het een defecte thermostaat. Dan wordt ie snel heet terwijl de radiator dan (deels) koel blijft.

arnold-loos

Berichtdoor arnold-loos » 28 Mei 2016, 07:46

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

@ Rogerb, de bekabeling is volledig nagekeken en doorgemeten op weerstand.

@ Robstewart, helaas is deze auto niet uitgerust met zo'n sensor.

@Wim de vries, de thermostaat is 2 weken geleden vervangen en daarna nog getest op werking. En functioneert goed.

Er zit voor nu weer een nieuwe temperatuur sensor in en we gaan vandaag weer rijden............

Dan nog iets wat ik gister nog zag:
https://youtu.be/0SqblZYoGcE

Klopt het dat er zo veel stroming in het expansievat zit? Ik zie er geen luchtbubbels in komen. Zou de dop soms niet goed meer zijn?

arnold-loos

Berichtdoor arnold-loos » 29 Mei 2016, 13:40

Gister test gereden. 220 km en geen enkel probleem meer.

Waar het nu aan gelegen heeft weet ik niet. V/d week was de temperatuur sensor (voor de 2e keer) vervangen en zelf heb ik eergister het koelsysteem ontlucht. (volgens fabrieksopgave) Daarna hadden we tot gister er geen lange stukken meer mee gereden.

Nu hebben we een ander probleempje, de auto stinkt bij het optrekken naar onverbrande brandstof.
V/d week langs de garage, zelf denk ik de lambda.

Terug naar “Techniek”