Hallo iedereen,
Gisteravond na een bezoek van vrienden willen we naar huis, licht er een heel spoor olie onder de auto.
Blijkt de deksel van het centrifugaal filter los te zijn, bijna geen draad meer om hem vast te zetten.
ANWB gebeld laat die per ongelijk een ringgetje in het filterhuis vallen en weg natuurlijk, ook met een magneet niet meer er uit te vissen, kan volgens de monteur geen kwaad.
Wij hebben geen tap set en de anwb ook niet, uiteindelijk is de deksel vast gezet met 2 slangenklemmen, na olie bijvullen zijn we naar huis gereden.
Nu is mijn vraag: 1 kan het kwaad dat ringetje,wat in het huis van de centrifugaal filter is gevallen?
2 hoeveel werk is het om het huis van de centrifugaal filter te vervangen voor een automonteur ?
3 is er iemand in de buurt van Sassenheim die 2 taps kan zetten in m8 ?
4 of zijn er nog andere oplossingen, willen het wel goed en definitief oplossen natuurlijk al veel geluk gehad,
Alvast hartelijke dank, Aad
Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter
Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.
-
Waterrover
- Beheerder
Re: Defender td5 2004, boutjes van het deksel van het centrifugaal filter
aad schreef:Hallo iedereen,
Gisteravond na een bezoek van vrienden willen we naar huis, licht er een heel spoor olie onder de auto.
Blijkt de deksel van het centrifugaal filter los te zijn, bijna geen draad meer om hem vast te zetten.
ANWB gebeld laat die per ongelijk een ringgetje in het filterhuis vallen en weg natuurlijk, ook met een magneet niet meer er uit te vissen, kan volgens de monteur geen kwaad.
Wij hebben geen tap set en de anwb ook niet, uiteindelijk is de deksel vast gezet met 2 slangenklemmen, na olie bijvullen zijn we naar huis gereden.
Nu is mijn vraag: 1 kan het kwaad dat ringetje,wat in het huis van de centrifugaal filter is gevallen?
2 hoeveel werk is het om het huis van de centrifugaal filter te vervangen voor een automonteur ?
3 is er iemand in de buurt van Sassenheim die 2 taps kan zetten in m8 ?
4 of zijn er nog andere oplossingen, willen het wel goed en definitief oplossen natuurlijk al veel geluk gehad,
Alvast hartelijke dank, Aad
Het deksel van het centrifugaalfilter zet je handvast, de aluminium draad is snel kapot als je alles echt vast wil zetten, nodig is het echter niet. Een nieuw filterhuis lijkt mij het handigste, vooral omdat er ook een ringetje in gevallen is. In het ergste geval ontstaat er een blokkade van de oliestroom. Als je geen airco hebt, is het filterhuis relatief makkelijk te vervangen.
Hoi Aad, geen eigen ervaring (300 Tdi stil going strong
) maar "van horen zeggen": die draad draai je gauw kapot, aanhaalmoment is 10 Nm. Je kunt langere bouten gebruiken, onderin schijnt nog een redelijk stuk ongebruikt draad te zitten wat dan houvast biedt. Een helicoil zetten is ook een (betere) optie. Of natuurlijk een nieuw filterhuis...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
110-Td5 X-tech 2006
Ik zou dat ringetje niet willen laten zitten. Het kan in de leiding zitten of in het carter liggen.
-
Roger B.
oliefilterhuis vervangen is niet heel lastig (ook niet met airco, multibelt er af, 4 bouten en je legt de aircopomp zo aan de kant) een van de boutjes van het centrifugaalfilterhuis zit achter het gewone oliefilter, dus die moet er ook even af, en beneden bij het carter moet je even de retourleiding losmaken.
Zoals genoemd kunnen langere boutjes de oplossing zijn, zoniet een maatje groter draad tappen en dikkere boutjes. (mooist is natuurlijk een nieuw huis, maar ook het duurst)
Dat ringetje zou ik niet zo voorbarig als "kan geen kwaad" betitelen, al begrijp ik wel dat dat voor meneer ANWB monteur de simpelste oplossing was. het zal in ieder geval, indien het niet gelijk doorschiet naar het carter, ergens een restrictie in je olieretourstroom veroorzaken, of dat voldoende probleem is voor de wegstroomende olie om het filterhuis te vullen (en de werking van het centrifugaalfilter te belemmeren) geen idee.
als het ringetje in het carter terecht gekomen is zal het geen probleem meer geven.
Zoals genoemd kunnen langere boutjes de oplossing zijn, zoniet een maatje groter draad tappen en dikkere boutjes. (mooist is natuurlijk een nieuw huis, maar ook het duurst)
Dat ringetje zou ik niet zo voorbarig als "kan geen kwaad" betitelen, al begrijp ik wel dat dat voor meneer ANWB monteur de simpelste oplossing was. het zal in ieder geval, indien het niet gelijk doorschiet naar het carter, ergens een restrictie in je olieretourstroom veroorzaken, of dat voldoende probleem is voor de wegstroomende olie om het filterhuis te vullen (en de werking van het centrifugaalfilter te belemmeren) geen idee.
als het ringetje in het carter terecht gekomen is zal het geen probleem meer geven.
gone