JVos schreef:.....
- ik heb de andere keyfob gebruikt, maar het probleem blijft aanwezig, tenzij ze beide tegelijk de geest gaan geven, zou kunnen, ik gebruik mijn alarm nooit. misschien in combinatie met een zwakke accu?
ik ga in ieder geval nieuwe batterijtjes er in zetten en een paar keer op alarm zetten, wie weet.
- ik heb de accu eens goed bekeken en ik kan weinig groen herkennen in het glaasje, dus ik vrees dat de accu wel aan vervanging toe is. Maar met een slechte accu, zou de motor toch niet afslaan tijdens het rijden? of kan dit wel?
......
Het "ik gebruik mijn alarm nooit" heeft in mijn ervaring juist een paradoxaal effect: Vroeger of later heb je start-problemen (die overgaan als je de key-fob weer gebruikt voor het alarm/het synchroniseren). Vlgs de kenners van het electrisch gedoe van de Td5 kan het niet, maar de praktijk leert anders, waarschijnlijk zit er toch meer als alleen harness-smoke in de Lucas electrirckery.
De accu kan je beter met de multimeter te lijf gaan (kale spanning op de polen, de spanning tijdens het voorgloeien en het starten, en de spanning bij draaiende motor ... het is geen accu-meting zoals de accu-boer doet, maar het geeft een indruk over de toestand).
In ieder geval is het "groene" oog niet echt een zekerheid en daarnaast ook niet erg duidelijk groen danwel zwart.
En .... zelfs als de accu nu niet daverend geladen is, wellicht komt ie weer tot leven als je de accu wat langer aan een druppellader hangt.
Maar goed, tijdens het rijden ineens uitvallen blijft raar (en eventueel ook een ongemakkelijke gebeurtenis).
Groeten MarcS