defender 110 TD5 1999 motor slaat af tijdens rijden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: defender 110 TD5 1999 motor slaat af tijdens rijden

Berichtdoor Landmarcs » 18 Mei 2016, 23:43

JVos schreef:.....

- ik heb de andere keyfob gebruikt, maar het probleem blijft aanwezig, tenzij ze beide tegelijk de geest gaan geven, zou kunnen, ik gebruik mijn alarm nooit. misschien in combinatie met een zwakke accu?
ik ga in ieder geval nieuwe batterijtjes er in zetten en een paar keer op alarm zetten, wie weet.

- ik heb de accu eens goed bekeken en ik kan weinig groen herkennen in het glaasje, dus ik vrees dat de accu wel aan vervanging toe is. Maar met een slechte accu, zou de motor toch niet afslaan tijdens het rijden? of kan dit wel?

......

Het "ik gebruik mijn alarm nooit" heeft in mijn ervaring juist een paradoxaal effect: Vroeger of later heb je start-problemen (die overgaan als je de key-fob weer gebruikt voor het alarm/het synchroniseren). Vlgs de kenners van het electrisch gedoe van de Td5 kan het niet, maar de praktijk leert anders, waarschijnlijk zit er toch meer als alleen harness-smoke in de Lucas electrirckery.

De accu kan je beter met de multimeter te lijf gaan (kale spanning op de polen, de spanning tijdens het voorgloeien en het starten, en de spanning bij draaiende motor ... het is geen accu-meting zoals de accu-boer doet, maar het geeft een indruk over de toestand).
In ieder geval is het "groene" oog niet echt een zekerheid en daarnaast ook niet erg duidelijk groen danwel zwart.
En .... zelfs als de accu nu niet daverend geladen is, wellicht komt ie weer tot leven als je de accu wat langer aan een druppellader hangt.

Maar goed, tijdens het rijden ineens uitvallen blijft raar (en eventueel ook een ongemakkelijke gebeurtenis).

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Mei 2016, 18:41

Check deze link ook even:
http://www.aulro.com/afvb/discovery-2/1 ... iving.html

Ik heb recent een vergelijkbaar probleem gezien met een TD5 maar alleen bij koude motor of wanneer je met hoge snelheid ineens door water rijdt.
De motor gaat dan zomaar helemaal uit. Bij een opgewarmde motor gebeurde het niet meer. Ik weet eigenlijk vrij zeker dat de crankshaft position sensor de boosdoener is. Het probleem kan ook te maken hebben met de afstand van de crankshaft position sensor tot het vliegwiel.

Ik heb gelezen dat de crankshaft position sensor van de TD5 te dicht op het vliegwiel kan staan en daardoor storing kan veroorzaken.
Een shim van 0.5mm onder de sensor en het vliegwielhuis kan dan uitkomst bieden.
Je zou dat uit kunnen proberen met een stukje papier. Het klinkt vrij spannend maar dat is het niet.
Ik heb dat zelf geprobeerd maar bij mij had het het omgekeerde effect en werd het probleem juist groter.

Je kunt er zelfs een shim voor kopen:
http://www.island-4x4.co.uk/crankshaft- ... 25099.html

JVos

Berichtdoor JVos » 01 Jun 2016, 10:44

update:

Na nog een aantal keer wel gelopen en gereden te hebben was het helemaal afgelopen met starten.
Startmotor ging wel rond, maar hij wilde niet lopen.

Bij de garage is geprobeerd om het een en ander uit te lezen, maar dit wil ook niet lukken. Men vermoed nu dat de ECU het begeven heeft.
Morgen wordt er een andere ECU aangehangen om te kijken of dit het verschil gaat maken.

Groeten,

Jasper

JVos

Berichtdoor JVos » 10 Jun 2016, 11:47

Eindconclusie:

Het bleek inderdaad om een overleden ECU te gaan. Deze is vervangen en hij loopt (rijd) weer als een zonnetje.
Wel een rib uit mijn lijf.... :(

Groeten,

Jasper

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2016, 16:04

JVos schreef:Eindconclusie:

Het bleek inderdaad om een overleden ECU te gaan. Deze is vervangen en hij loopt (rijd) weer als een zonnetje.
Wel een rib uit mijn lijf.... :(

Groeten,

Jasper

Het zal wel heersen. Onze Disco heeft ook net een andere Ecu nadat ik er voor het eerst in 6 jaar mee gestrand was. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JVos

Berichtdoor JVos » 13 Jun 2016, 09:13

Was voor mij ook de eerste keer in zes jaar.

oudijzer

Berichtdoor oudijzer » 13 Jun 2016, 23:29

Uit ervaring kan ik melden dat de ecu slecht tegen lage accu spanning kan. :(

JVos

Berichtdoor JVos » 28 Jun 2016, 20:33

Daar zijn we weer..... helaas...

Na afgelopen vrijdag prima gereden te hebben, vanmorgen weer problemen, weer elektronisch. De startmotor gaat wel rond, maar hij slaat niet aan. Er gaat geen lampje branden voor het voorgloeien en ook de pomp gaat niet lopen. Ik meet 12,46 volt op de accu.... is dit al te laag...?
Of is de immobilisatie ingeschakeld ineens? Of zou de startmotor dan ook niet rond gaan? Iemand een suggestie?

Groeten,

Jasper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2016, 21:19

zinloze quote verwijderd

Om die immobilisatie met zekerheid uit te kunnen sluiten: even op alarm en daarna er weer af (eventueel meermaals als je twijfelt aan de synchronisatie).

Hoewel het niet zou kunnen is mijn ervaring (dwz ik had last van niet willen starten, en dit probleem verdween na een nieuw batterijtje + synchronisatie -- het vervangen batterijtje bleek dan vervolgens niet leeg) dat de Td5 de keyfob lijkt te vergeten als ie langere tijd niet op alarm is gezet. Later liet ik het batterijtjes-wisselen achterwege en leek synchroniseren al genoeg.

Overigens kreeg ik bij aankoop van mijn Puma een vergelijkbaar advies ... langere tijd niet van alarm af gehaald (bijv. omdat de auto langere tijd open etc. staat) dan kan ie ineens niet willen starten => even op en van alarm zou dan genoeg zijn.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jun 2016, 23:54

zinloze quote verwijderd hartelijk dank hiervoor.

Onlangs heb ik de batterij in mijn keyfob van de Td5 vervangen (dat was, sinds ik de auto heb, nog niet gebeurt).
Ik had hetzelfde probleem, d.w.z. startmotor wel rond, maar (af en toe, maar wel steeds vaker) niet aanslaan en bij de tweede keer proberen/starten, geen voorgloeilampje en ook hoorde ik de pomp niet draaien. Het alarm geeft dan geen signaal naar de Ecu waardoor de opvoerpomp niet gaat draaien.
Het voltage van het oude batterijtje bedroeg 3,02 Volt en die van het nieuwe batterijtje 3,21 Volt.
Uiteraard na het wisselen van het batterijtje de keyfob gesynchroniseerd door een paar maal het alarm in en uit te schakelen. Afgelopen maand nog geen startproblemen gehad (opvoerpomp draait direct).

Groet,

Erik.

P.S. tijdens starten zakt de spanning tot onder de 11 Volt, maar de motor slaat gewoon aan.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”