Performance uitlaat Disco 2 TD5 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Waterrover
Beheerder

Performance uitlaat Disco 2 TD5 automaat

Berichtdoor Waterrover » 12 Mei 2016, 13:02

Bij mijn auto is de EGR verwijderd en de KAT vervangen door een downpipe zonder. Nu vraag ik mij af of ik meer vermogen (en waarschijnlijk meer geluid) krijg als ik de middendemper vervang door een holle pijp? De doorstroming zou nu optimaal moeten zijn. Wie heeft ervaring met deze setting, én levert het echt méér vermogen op? Hoor je nu ook gedreun van de uitlaat bij 110 á 120 km/h, en wordt het brandstofverbruik ermee verbeterd? Tot slot, hoeveel db uitlaatgeluid is eigenlijk toegestaan?

Groet, Chris

conny

Re: Performance uitlaat Disco 2 TD5 automaat

Berichtdoor conny » 12 Mei 2016, 14:00

Ikke ervaringsdeskundige: voel je direct. Turbo pakt eerder op en is allemaal wat frisser, went echter wel weer snel.

Nadeel; geluid is stuk meer. Met een disco zal het wel meevallen, maar ik zit nu op het randje van wat ik nog kan hebben. Klinkt wel weer stoer. 8-) Zit eigenlijk te denken om daar een doorstroom-demper onder te zetten; zou het zelfde effect moeten hebben.

Rangie

Berichtdoor Rangie » 12 Mei 2016, 21:25

Het zelfde heb ik idd ook gedaan. ligt er ook aan of je een remap hebt of niet. In eerste instantie scheelde het best wel wat, maar na de remap begon ik me te ergeren aan het geluid.
Sinds 2 weken heb ik er weer een midden demper onder, en merk geen verschil in vermogen, gaat nog steeds als een speer :lol:
Wil je het zelf proberen? ik heb nog een middendemper vervanger liggen, mag je wel even lenen.
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 12 Mei 2016, 22:54

Met alleen die pijp krijg je wel meer geluid maar niet meer vermogen.
Dat is mijn ervaring zou een goedkope oplosing zijn om dat te merken
Mijn D2 maakt behoorlijk geluid.
Nu met BAS remap en allisport IC meer vermogen en max koppel nog meer geluid....
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Mei 2016, 22:59

Ray vd Velden schreef:Mijn D2 maakt behoorlijk geluid.

Denk dat je al redelijk machinedoof bent Ray ;) Jouw D2 maakt meer herrie dan mijn Bandit 1200 wegmotort met open uitlaat!! :lol: :lol:

(en dan heb ik hem nog niet eens gehoord ná de remap)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

bart4x4

Berichtdoor bart4x4 » 12 Mei 2016, 23:05

EGR verwijderen en kat verwijderen maakt vrijwel niets uit, Wat wél echt heel veel uitmaakt is een Remap door Bas4cars bijvoorbeeld. Ik heb een Stage2 remap en een joekel van een intercooler, uitlaat is standaard, op de achterdemper na, dat is een sportdemper van SS met zo'n grote ronde eindpijp, turbo hoor je stationair al mooi fluiten :-) Mijn TD5 gaat als een speer, hou wel rekening met meer slijtage.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Mei 2016, 08:41

Bij een turbodiesel is het aandeel in de tegendruk van hetcomplete uitlaattraject dat voor rekening van de uitlaat komt relatief klein. Veel grotere invloed hebben de katalysator en turbo. Uitlaatdempers verwijderen levert vooral meer herrie. Wat wel merkbaar effect heeft, niet zozeer op het vermogen, maar vooral op het toerental waarbij de turbo effect begint te leveren, is het verwijderen van de katalysator.
EGR staat als je vermogen vraagt zowieso al dicht, dus verwijderen daarvan heeft op zich ook geen effect op het vermogen, ook daar hooguit een fractie makkelijker oppakken vanuit deellast, omdat het inlaattraject op moment van gas inyrappen geen uitlaatgassen bevat.

Sowieso if het effect van uitlaat tegendruk verandering bij een diesel veel kleiner dan bij een benzine motor omdat de brandstof in de cilinder en niet in het inlaattraject wordt toegevoegd.

Kortom.... voor sportieve herrie....doen....voor vermogenswinst... bespaar je de moeite
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Mei 2016, 10:31

Roger B. schreef:Bij een turbodiesel is het aandeel in de tegendruk van hetcomplete uitlaattraject dat voor rekening van de uitlaat komt relatief klein. Veel grotere invloed hebben de katalysator en turbo. Uitlaatdempers verwijderen levert vooral meer herrie. Wat wel merkbaar effect heeft, niet zozeer op het vermogen, maar vooral op het toerental waarbij de turbo effect begint te leveren, is het verwijderen van de katalysator.
EGR staat als je vermogen vraagt zowieso al dicht, dus verwijderen daarvan heeft op zich ook geen effect op het vermogen, ook daar hooguit een fractie makkelijker oppakken vanuit deellast, omdat het inlaattraject op moment van gas intrappen geen uitlaatgassen bevat.

Sowieso if het effect van uitlaat tegendruk verandering bij een diesel veel kleiner dan bij een benzine motor omdat de brandstof in de cilinder en niet in het inlaattraject wordt toegevoegd.

Kortom.... voor sportieve herrie....doen....voor vermogenswinst... bespaar je de moeite

Precies.
En qua EGR => oppakken effect: Reken op een onmeetbaar eerder oppakken. Bij 2000 rpm gaat er 2500 liter "lucht" per minuut door de motor, dus ruim 40 liter per seconde. Wat is de inhoud van het inlaat-circuit na de EGR ?   Ofwel ... op het geheel van het oppakken schier-onmeetbaar.

Verder moet je ook nog even kijken naar de turbo. Bij hoeveel gas draait die al? Bij hoeveel levert ie de max druk ... daarboven geeft een betere flow in de uitlaat sowieso niks extra aan turbo-. Het gaat dus hoogstens om het iets vervroegen van het oppak-moment.
Het enige moment waar je mijns inziens de Td5 turbo echt voelt "tegenwerken" is wanneer je echt alle gas wegneemt, wacht tot de turbo is stilgevallen, als je dan na het geheel stilvallen gas geeft dan is er een duidelijk turbo-gat. Bij een automaat heb je dan in ieder geval het voordeel dat die automaat terugschakelt en zo met meer toeren de turbo weer sneller op pad helpt (een luie handschakelende chauffeur wurgt dan langzaamaan vermogen uit de Td5). Misschien zou je - bij een automaat - een truukje kunnen toevoegen: een "sport-mode" waarbij de motor zodra de auto boven de 15-20 km/u rijdt een wat verhoogd stationair draait, dan is de turbo steeds "wakker" (dit gaat natuurlijk wel ten koste van een extra diesel-verbruik).
Wil je echt structureel iets doen aan het oppakken van de turbo dan heb je een modernere variabele turbo nodig.

En verder geldt een eenvoudig waarnemings-artefact:
Neem twee gelijke auto's, laat de ene veel "sportieve" herrie maken en de ander alleen een geciviliseerde hum: Ongeveer iedereen (zowel omstanders als de test-chauffeurs) zal zeggen dat de lawaaiige harder rijdt (dat is dan ook een handycap van de Tesla's in deze wereld).

Blijft staan dat je met 2 ton auto en een niet overdreven grote dieselmotor nooit een extreem "sportieve" auto zal krijgen.
En dan als tenslotte: Het iets eerder oppakken van de turbo zal niet gauw tot betere verbruikscijfers leiden, eerder het tegendeel: makkelijker oppakken geeft vlotter versnellen en dat kost vermogen en dus diesel ... alleen als je je geweldig kan beheersen kom je op op z'n best marginaal betere verbruikscijfers.

Groeten MarcS

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 13 Mei 2016, 12:52

Ja Edje ze horen me al van ver komen ma na de stage 2 map in de D2 wordt het nog minder vrolijk en dan heb ik nog niet de eind demper weggehaald
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Terug naar “Techniek”