series 3 2.25diesel 1977 ex,def welke vloeistoffen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: series 3 2.25diesel 1977 ex,def welke vloeistoffen?

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mei 2016, 21:03

woutervg schreef:is de semi-synthetisch het zelfde als op minerale gebaseerde olie?:P zoals bij Kroon-Oil Classic Multigrade 15W-50?
Nee.

Minerale olie wordt verkregen door raffinage van aardolie en is dus een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er soms ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:

Paraffinische;
Aromatische;
Nafteenbasische;
Mixed base olie.

De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

Minerale olie is de minst technische variant. Wanneer je ruwe olie uit een oliebron oppompt, krijg je een ranzige stinkende cocktail naar boven. Allereerst spuit het gas om je oren (waarvan bijvoorbeeld LPG wordt gemaakt in een raffinaderij), en van de vaste drab die boven komt kun je andere producten raffineren door middel van een kraakproces. Dat is eigenlijk te vergelijken met het destilleren van drank, alleen minder smakelijk. Bij 20 graden begint de LPG los te komen, bij 150 graden benzine, kerosine bij 200 graden, diesel bij 300, stookolie nabij de 370 graden en wat je na 400 graden overhoudt is teer en asfalt.
Aan de minerale olie (die rond de 340-350) graden gewonnen wordt voegen ze voordat het de fles in gaat nog zogenaamde ‘dopes’ toe. Een dope is een hulpstof (of additief) die de eigenschappen van de motorolie verbetert. Minerale motorolie is de goedkoopste variant van motorolie.

Een multigrade olie is "opgebouwd" uit twee basisoliën. Deze kunnen mineraal en synthetisch zijn. Een minerale olie bestaat uit twee minerale basisoliën.
Een half-synthetische (ook semi-synthetisch) olie bestaat uit een minerale basisolie en een synthetische basisolie.

Lees ook dit artikel (ANWB) eens.

Groet,

Erik.

aanvulling: Risico's van (het overschakelen op)synthetische oliën

Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten