Defecte motor Defender TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
EJPeters

Defecte motor Defender TD5

Berichtdoor EJPeters » 27 Apr 2016, 20:18

Ben vorige week gestrand met de landrover, ging eerst ratelen en daarna sloeg hij op hol. Met een dik rookgordijn achterdeur auto. Auto is afgesleept en bij de landrover dealer bekeken cilinderkop defect en nokkenas. Men had nog niet verder in het blok gekeken, maar eigenlijk adviseerd men mij een andere motor. Weet iemand een goed adres voor een gebruikte of het liefst gereviseerde motor.
Hoor graag jullie mening/ advies/ ervaring in deze

Groet Jeroen

Landmarcs

Re: Defecte motor Defender TD5

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2016, 23:38

Een net gebruikt Disco-blok misschien, behoudens grote pech en andere rampspoed kan een Td5 blok lang mee gaan.

Ratelen, op hol en een zwart rookgordijn lijkt op een in de soep gedraaide turbo + met op de olie doldraaien van de motor.
In de versnelling de motor smoren is wat je vlgs het boekje moet doen, moet je je wel heel snel realiseren wat er aan de hand is.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 28 Apr 2016, 08:23

Dan zit er dus geen beveiliging tegen doldraaien in de computer van de TD5. Raar, want het motortoerental heeft bij doldraaien geen enkele relatie meer met het gaspedaal. Als dat zo is, dan is dat een omissie in het motormanagement.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Apr 2016, 09:07

De ECU heeft net als het contactslot niks meer over de motor te vertellen op het moment dat deze op zijn eigen olie gaat lopen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Apr 2016, 09:22

Hoe wil je een op hol geslagen motor beveiligen? Dat kan alleen met een extra afsluitklep in de luchtinlaat. Want de brandstoftoevoer afsluiten heeft geen enkele nut. En om nou zo'n klep te monteren voor die 1 op de 1000 motoren die op hol gaat zal wel niet uit kunnen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Apr 2016, 09:30

Edward schreef:Hoe wil je een op hol geslagen motor beveiligen? Dat kan alleen met een extra afsluitklep in de luchtinlaat. Want de brandstoftoevoer afsluiten heeft geen enkele nut. En om nou zo'n klep te monteren voor die 1 op de 1000 motoren die op hol gaat zal wel niet uit kunnen. ;)

Met wat "geluk" ben je er zelf bij.
Met wat geluk merk je dat de turbo langzaamaan teveel olie gaat lekken.
En met wat geluk lukt het je de motor te smoren voordat ie stuk is.

Kan de Td5 ook op hol slaan door naar het carter lekkende diesel-olie ?
Of stopt ie dan al eerder door onvoldoende smerende werking van de aangelengde motorolie ?

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Apr 2016, 09:33

In mijn ervaring kan een motor alleen op hol slaan als ie ergens ongelimiteerd olie of diesel kan aanzuigen. Via carterontluchting kan dat niet lijkt me. Ik heb twee keer een op hol geslagen diesel meegemaakt door de turbo en ik kan je zeggen dat het afstoppen van de luchtinlaat met een vod vrij hoog op de lijst staat van "doodenge dingen die ik ooit gedaan heb" :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 28 Apr 2016, 10:56

Mijn denkfout was dat de brandstoftoevoer afsluiten het probleem zou stoppen, maar de "brandstof" komt in bij op hol slaan natuurlijk door de luchtinlaat binnen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Apr 2016, 12:41

Via de carterontluchting kan ook, dat heeft mijn oom (2x) gehad met een oud diesel Golfje, maar hij was er op tijd bij om de motor te smoren door te remmen en de auto gewoon in de versnelling te houden. Uiteindelijk het Golfje maar ingeruild voor een Peugeot 205.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 28 Apr 2016, 12:55

Regelmatig staan er motorblokken op marktplaats, anders kun je Ter Horst proberen; die heeft nogal wat staan.

Terug naar “Techniek”