Defecte motor Defender TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defecte motor Defender TD5

Berichtdoor Landmarcs » 28 Apr 2016, 17:32

Edward schreef:In mijn ervaring kan een motor alleen op hol slaan als ie ergens ongelimiteerd olie of diesel kan aanzuigen. Via carterontluchting kan dat niet lijkt me. Ik heb twee keer een op hol geslagen diesel meegemaakt door de turbo en ik kan je zeggen dat het afstoppen van de luchtinlaat met een vod vrij hoog op de lijst staat van "doodenge dingen die ik ooit gedaan heb" :lol: :lol:

Ik denk dat het bij een Defender eenvoudig volstaat om een steviger plastic zak tegen de luchtinlaat "plakken" de inlaat-onderdruk zuigt die zak strak tegen het gaas van de inlaat-opening - het betreft hier een Defender, naar ik hoop zonder snorkel, anders moet je een knoop in de snorkel leggen. :?

Voel maar eens hoeveel ie al zuigt bij gewoon stationair.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Apr 2016, 17:36

Gaat niet erom dat het lastig zou zijn de inlaat dicht te houden.... maar dat het gebrul van een op zeer hoge toeren draaiende dieselmotor je het gevoel geeft dat ie elk moment uit elkaar kan klappen... en dat rooster buiten op het spatbord ....waag te betwijfelen of dat luchtdicht genoeg aan de motor gekoppeld zit
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 28 Apr 2016, 17:47

Vanaf fabriek is dat zeker niet gegarandeerd: bij mijn 2000 model (mag Utrecht niet in) had ik een probleem met vocht in het filter, toen alles voor het filter gedemonteerd (en waterafvoerklep schoongemaakt). Hierbij bleek het kunststof deel op de slang achter het rooster aan de buitenkant niet goed aan te sluiten. Het hapte meer lucht van onder de motorkap dan van buiten.

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 28 Apr 2016, 17:58

Hoi Jeroen,
Vervelende situatie.
Kijk eens bij http://www.ivorsearle.co.uk/
Hebben ze ook opnieuw opgebouwde Td5's.
Geen idee van de kosten maar zal niet weinig zijn.
Succes.
Groet, Willem
Tata-D2

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 29 Apr 2016, 10:48

Heel vervelend! Hoop dat je snel een geschikte oplossing kan vinden.

Er zijn vaak meerdere oorzaken waardoor een dieselmotor op eigen olie gaat lopen. Het kan dat er olie wordt aangezogen via de turbo, als gevolg van kapotte lagers. Bij 1.9dci motoren van renault kwam het regelmatig voor dat bij een te hoog oliepeil, olie werd aangezogen uit de carter.

slechte zuigerveren kan er ook voor zorgen dat er druk wordt opgebouwd in de carter en dit proces op gang komt. Om het proces te stoppen kennen we daar wel procedures voor. 1. handrem erop, in de versnelling zetten, vollebak remmen en koppeling direct op laten komen. Als 1 niet lukt, dan zorgen voor veilige afstand. Het dichtmaken van de luchttoevoer is ook een mogelijkheid, maar wordt door (mij bekende) dealers niet gedaan. Te gevaarlijk. het is al meerdere malen gebeurd dat er een zuiger door het blok komt zetten. Veiligheid gaat dan toch voor.

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2016, 14:48

Nou weet ik wel dat het hier over een Defender gaat, maar ik rij automaten en dan is de luchttoevoer afsluiten toch echt de enige optie. :D

Overigens beperkt mijn ervaring zicht tot oude fendt trekkers die we voor de lol en trekkertrek opvoerden. Maar die hebben een vloeistofkoppeling en dus ook daarbij geldt: luchttoevoer dichtdrukken of achteruit gaan staan en kijken welk deel het eerste uit elkaar klapt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 29 Apr 2016, 20:29

CO2 in de luchtinlaat spuiten?

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Apr 2016, 20:54

Gerard4t schreef:CO2 in de luchtinlaat spuiten?

Dat zou wellicht werken. Echter hadden wij het niet gepland :lol: :lol: Het enige dat ik op dat moment bij de hand had was het shirt dat ik aan had ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Apr 2016, 23:09

Gerard4t schreef:CO2 in de luchtinlaat spuiten?

Als je een CO2 blusser bij de hand hebt is dat geen gek idee.
Wel even goed door blazen met die CO2, bij 4000 rpm (hij gaat immers op hol) gaat er 5000 l lucht per minuut doorheen, dus bijna 90 liter per seconde.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Apr 2016, 23:34

voor jou is 4000rpm misschien op hol slaan, mijn Td5 draaide dat bijna dagelijks
gone

Terug naar “Techniek”