Erik Peters schreef:VeeTee schreef:Roger B. schreef:gewoon genoeg rijden, niet elke week tien liter bijvullen

Dat is maar de vraag... statistisch gezien is misschien beter om wél elke week 10 l bij te vullen (maar dan wel van verschillende tankstations), áls je dan een station met vuil in de tank treft krijg je maar een beetje binnen en wordt dat dan ook nog verdund met het nog aanwezige restantdeel (volle tank-10 l)...

En je verkleint ook het risico op condens in de tank, door de tank zo ongeveer vol te houden. Er zit dan maar weinig (mogelijk vochtige) lucht in de tank.
Daar ben ik het niet mee eens, dwz. in theorie is er in een geheel volle tank geen condensvorming, echter ... hij is in het gebruik toch soms niet geheel vol.
Zodra er iets condens is zit je, de soortelijke dichtheid maakt dat het condenswater onderin de tank, onder de diesel komt en dus nooit meer weg raakt. Volgens mij is het onbegonnen werk om condens te voorkomen, wat je hoogstens kan doen is condens beperken.
Verder is het enige wat je nuttig kan doen: zoveel mogelijk werken aan het afvoeren van die onvermijdelijke condens.
Daarom meen ik dat de aanpak van tank (bijna) leegrijden en dan geheel vol tot in de vulhals beter is om de hoeveelheid condens laag te houden.
Met name als je voor de tankbeurt net een eindje gereden hebt wordt het laatste restje diesel opgewarmd door de warme diesel-retour, daardoor verdamp er maximaal water uit dat restje condens onderin, deels slaat die waterdamp weer neer als condens, deels is er sprake van een verzadigde waterdamp-wolk (die dus ook wat warmer is door de retour-diesel). Als je dan op dat moment de tank volgooit dan druk je 75 liter waterdamp-verzadigde lucht uit de tank. Als je de temperaturen kent kan je uitrekenen om hoeveel water het dan gaat.
De tank (bijna) leegrijden heeft natuurlijk het risico in zich dat je het "grondsap" opzuigt. Dat "grondsap" rustig laten zitten klinkt aantrekkelijk, alleen ... mag je aannemen dat je dan langzaamaan steeds meer zooi onderin de tank hebt. Misschien is het nog wel het beste iedere keer weer een klein beetje "grondsap" op te zuigen en door het brandstof-filter te laten wegvangen ... zolang het weinig is kan het filter het gewoon aan, en zolang je iedere keer kleine beetjes "grondsap" opruimt zal het nooit een echt probleem vormen.
Bedenk dat de diesel-schimmel diesel nodig heeft in contact met water en lucht, en dat de aanwezigheid van overige "zooi" de schimmel alleen maar helpt (deze schimmel komt uit de tropen, en leeft daar in de grond van "hart-hout" met normaal onverteerbare inhoudsstoffen -- brandstof-lekken naar de bodem bracht de schimmel in contact met nieuwe mogelijkheden, de stap van "onverteerbaar" harthout naar diesel, benzine en kerosine was niet erg groot).
Groeten MarcS