Puma 08 gas blijft iets hangen 1e en 2e versnelling (OPGELOST)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mlampie

Puma 08 gas blijft iets hangen 1e en 2e versnelling (OPGELOST)

Berichtdoor Mlampie » 19 Apr 2016, 20:25

Hallo Allemaal,

Ik heb iets geks en hopelijk met de al de kennis van hier weet iemand wat er aan de hand is.

Van mijn Defender 08 2,4 tdci blijft het gas iets hangen bij het schakelen van de eerste naar de tweede en bij het schakelen van de tweede naar de derde versnelling Bij andere versnellingen heb ik er geen last van. ook niet bij het terug schakelen.

Standaard schakel ik ongeveer bij de 2500 toeren als ik de koppeling dan intrap lijkt het of de motor nog iets gas bijgeeft richting de 3000 toeren.
Bij eerder hoger of hoger toerental blijft het probleem gelijk. ( + ongeveer 350 toeren extra bij het intrappen van de koppeling.)

Nogmaals bij derde naar vierde etc helemaal geen last.

Motor uitgelezen en geeft geen fouten.
Motor warm of koud maakt niet uit.
bij lager toerental lijkt het effect ook iets minder te zijn ( + 100 toeren )

Het lastige is dat als je tijdens het rijden je gas loslaat hij ook even "door "lijkt te gaan.

Heeft iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Mlampie op 24 Apr 2016, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

RobStewart

Re: Puma 08 gas blijft iets hangen 1e en 2e versnelling

Berichtdoor RobStewart » 19 Apr 2016, 22:28

... it's normal on some Pumas, there is even a Technical Bulletin about it

Rob.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

gertjand

Berichtdoor gertjand » 19 Apr 2016, 22:47

Ben geen techie maar heb het ook gehad. Was een sensor van de koppeling die niet goed reageerde waardoor bij mij ook het gas bleef hangen (even maar, maar irritant).
Defender Puma 110, 2.4

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Apr 2016, 08:51

Mlampie schreef:.....

Het lastige is dat als je tijdens het rijden je gas loslaat hij ook even "door "lijkt te gaan.

Afgezien van wellicht iets met de koppelingssensor denk ik dat je ermee moet leren leven.

Ook de Td5 had al een beetje last van een zekere vertraging in de reactie van het gas - het zal wel in het fly-by-wire systeem zitten, een regeling om te abrupte veranderingen te dempen.
In ieder geval merk je (of althans ik) er weinig van onder normale omstandigheden - ik merk het eigenlijk alleen als ik op een gladde weg even meer gas geef om te voelen of en hoeveel grip er is (tgv de gas-regeling is dit testje eigenlijk niet goed te doen).

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 20 Apr 2016, 09:10

Het kan inderdaad heel goed de drukschakelaar bovenop de koppeling zijn. Bij mij is die ook stuk gegaan.

Check ook even alle zekeringen. Het kan ook de zekering van de achterlichten of remlichten zijn want de voeding van de koppeling is daarmee gekoppeld. Heb je recent soms met een vreemde trailer gereden? (met sluiting in de bedrading)

Als de koppelingssensor het niet doet blijft de motor bij koppelen op toeren en valt het toerental langzamer terug. En dat merk je vooral in de eerste twee versnellingen. Inderdaad gaat het toerental soms zelfs iets omhoog doordat de last bij koppelen ineens wegvalt en de ECU nog even door blijft inspuiten.

De drukschakelaar op de koppeling is eenvoudig door te meten met een multimeter. Het is gewoon een contact.

Het kan ook de sensor van de tussenbak zijn waardoor de ECU denk dat je in lage gearing rijdt.
In dat geval heb je soms een wat verhoogd stationair toerental.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 20 Apr 2016, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Apr 2016, 09:23

JoostKenya schreef:.....

Het kan ook de sensor van de tussenbak zijn waardoor de ECU denk dat je in lage gearing rijdt.
In dat geval heb je soms een wat verhoogd stationair toerental.

Precies, die tussenbak-sensor doet ook "leuke" dingen.

Laat je auto maar eens met de motor stationair draaiend heel langzaam in z'n vrij de helling af rollen.
Staat ie in laag dan doet ie anders als wanneer ie in hoog staat en ... hij geeft dus gewoon wat gas bij afhankelijk van de (lage) snelheid (en als het goed is maakt het uit of ie in hoog of laag staat).
Tijdens het normale rijden merk ik er niks van, maar als je ergens met zorg aan het "rangeren" bent is het even opletten. In principe werkt het in je voordeel: de Puma krijg je bijna niet gesmoord (dit in tegenstelling tot de Td5, daar werkt het anti-stall systeem minder goed). Het blijft even een vreemde gewaarwording als er nog "iemand" met je gas lijkt te spelen.

Groeten MarcS

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 23 Apr 2016, 15:12

Dank jullie wel voor alle mogelijke oorzaken,

En Joost idd heb ik een weet of twee geleden met een (boedelbak) aanhanger gereden.
Rechter achterlicht deed het niet maar was overdag dus heb het maar zo gelaten.

Ik ga op onderzoek naar een defecte zekering, dat zou toch wel heel simpel zijn maar zou ook een gemakkelijke oplossing voor het probleem zijn.

Ik laat het even weten.

Nogmaals dank allemaal

Mlampie

Berichtdoor Mlampie » 24 Apr 2016, 16:33

Joost, super bedankt voor de tip, het was idd een zekering.
Na het vervangen van de zekering was het probleem verholpen

Nogmaals, DANK JE WEL VOOR DE TIP.

JoostKenya

Re: Puma 08 gas blijft iets hangen 1e en 2e versnelling (OPGELOST)

Berichtdoor JoostKenya » 25 Apr 2016, 17:31

Goed om te horen dat het opgelost is!

e.vrijer

Re: Puma 08 gas blijft iets hangen 1e en 2e versnelling (OPGELOST)

Berichtdoor e.vrijer » 22 Sep 2020, 09:25

Door de adviezen van dit topic heb ik bij mijn LR het zelfde probleem op kunnen lossen.
- Zekeringen waren bij mij in orde. Wel was er een olieachtige substantie op te vinden. Dit schoongemaakt.
- Schakelaar koppeling werkte naar behoren.
- Schakelaar koppeling bevatte olie in de stekkeraansluiting. Dit gereinigd en probleem opgelost.
Wellicht was het vuile olie dat geleidend was gezien olie van nature een isolator is. Hoe de olie daar is gekomen weet ik niet. Wel ga ik de schakelaar preventief vervangen.

Terug naar “Techniek”