110 Td5 2007: Slippende koppeling na chippen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bart4x4

Re: 110 Td5 2007: Slippende koppeling na chippen?

Berichtdoor bart4x4 » 17 Apr 2016, 00:39

Mijn TD5 is getuned bij Bas4cars, de tuning is de maximale voor een straat TD5, Stage 2+ zeg maar. Vanaf 1200 toeren is de auto echt rap. Ik heb totaal geen probleem met de koppeling, er zit een standaard (Valeo) koppeling in. Ik hoef in principe niet meer dan 2500 toeren te rijden omdat hij van onderuit heel sterk is. Ik verdenk dat er met jouw auto veel is gereden met de voet op de koppeling, dan slijt ie heel snel. Voor ca. € 500,- zit er een compleet nieuwe koppeling in jouw auto, dus misschien is dat te overwegen?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 09:37

bart4x4 schreef:Mijn TD5 is getuned bij Bas4cars, de tuning is de maximale voor een straat TD5, Stage 2+ zeg maar. Vanaf 1200 toeren is de auto echt rap. Ik heb totaal geen probleem met de koppeling, er zit een standaard (Valeo) koppeling in. Ik hoef in principe niet meer dan 2500 toeren te rijden omdat hij van onderuit heel sterk is. Ik verdenk dat er met jouw auto veel is gereden met de voet op de koppeling, dan slijt ie heel snel. Voor ca. € 500,- zit er een compleet nieuwe koppeling in jouw auto, dus misschien is dat te overwegen?

Als de koppeling zonder (genoeg) vrije slag afgesteld is geweest is het resultaat ook alsof het pedaal als voetensteun is gebruikt (mijns inziens zit in een Defender het pedaal zo hoog dat het geen handige voetensteun is), als de koppeling meestentijds net iets slipt verslijt ie heel veel sneller als wanneer de koppeling als "torque-versterker" is gebruikt.

Verder ben ik het eens met voorgaande reacties: Een Td5 hoort - zelfs zonder tuning - al onder de 2000 rpm te presteren, daarom mijn suggestie dat er iets anders mis is, zelfs al is ie door een "opa" bereden hij moet gewoon werken (alleen helemaal onderin heeft de Td5 een lastig dipje).
Mijns inziens is het niet handig om een zwak presterende auto eerst maar eens te "chippen", beter andersom: eerst de standaard setting optimaliseren en daarna eventueel "chippen".

Groeten MarcS

Dexperados

Berichtdoor Dexperados » 17 Apr 2016, 11:20

Erik Peters schreef:Ja, die 140 mm stel je af met de aanslag bout en niet met het bedieningsstangetje. Overigens kan mijn's inziens een pedaalhoogte van 135 mm ook prima. Tijdens het afstellen van de pedaalhoogte (middels de aanslagbout), dien je het bedieningsstangetje 'los' te hebben (borgmoertjes zo ver los draaien dat het pedaal vrij richting die 140 mm te stellen is. Dan kun je het stangetje met twee vingers makkelijk 'in' de hoofdcilinder drukken, tot tegen een 'aanslag' (de zuiger) dan 1,5 mm terug halen (veel verder terug kan ook niet aangezien er een ring achter zit en het stangetje een verdikking aan het uiteinde heeft) en in die stand het stangetje vastzetten aan het koppelingspedaal door de borgmoertjes aan te draaien.

In deze stand staat er geen 'druk' op de zuiger, die in principe ver genoeg naar achteren kan om in ruststand de olie vrijelijk naar het reservoirtje te laten stromen, waardoor de koppeling zelfstellend is.

Indien bovenstaande correct is uitgevoerd en de koppeling slipt nog steeds in 4 of 5, dan denk ik dat Johnny het bij het rechte eind heeft.

Groet,

Erik.

Aanvulling: Wat ppw bedoelt is dat in je koppelingsreservoir ook gewoon remolie gaat.

Dan heb ik het inderdaad verkeerd gedaan. De aanslagbout is die bout die 'lager' op datzelfde blok zit neem ik aan. Echter, als ik daar naar kijk zie ik niet in hoe dat mijn 'rust' stand van m'n koppelingspedaal kan beïnvloeden..

http://lrch.nl/sites/default/files/Vrij ... tellen.pdf
Bij nummertje 4, die aanslagbout. Ik kan daaraan verstellen wat ik wil, maar dat heeft geen enkele invloed op mijn pedaalafstelling in hoogte, alleen tot hoe ver ik het pedaal in kan trappen.

De chiptuning is geregeld door Beek auto racing. Echter het enige wat er gedaan is, is de turbodruk opgevoerd en meer brandstof in laten spuiten. Ik gok rond een 2000-2500 toeren omdat dit het toerental is waarop standaard de turbo echt begint te 'werken' volgens hen. Aangezien ik geen toerenteller heb, kan ik dit ook niet checken of dit eerder is. Mijn koppel is wel ontzettend toegenomen en voorheen reed ik van mijzelf erg traag in de auto omdat het bij hogere toeren meer geluid produceerde dan snelheid. (vandaar ook de keuze voor chippen).

Het blok is verder niet sloom voor wat ik heb kunnen vergelijken met andere td5's, ik vergeleek het met mijn overige weggebruikers. Na het rijden van modernere auto's is en was het toch even wennen, vandaar 'drama'. Het was ook een klein beetje als grapje bedoelt.
De auto rijdt echt super, in z'n 2 is het koppel verschrikkelijk goed merkbaar.

Dexperados

Berichtdoor Dexperados » 17 Apr 2016, 11:23

bart4x4 schreef:Mijn TD5 is getuned bij Bas4cars, de tuning is de maximale voor een straat TD5, Stage 2+ zeg maar. Vanaf 1200 toeren is de auto echt rap. Ik heb totaal geen probleem met de koppeling, er zit een standaard (Valeo) koppeling in. Ik hoef in principe niet meer dan 2500 toeren te rijden omdat hij van onderuit heel sterk is. Ik verdenk dat er met jouw auto veel is gereden met de voet op de koppeling, dan slijt ie heel snel. Voor ca. € 500,- zit er een compleet nieuwe koppeling in jouw auto, dus misschien is dat te overwegen?

Dat ben ik aan het overwegen ja, echter zou ik het zonde vinden om dan te constateren dat de koppeling nog prima is. Vandaar even dit topic om misschien wat andere opties te overwegen.
Stel, ik ga over tot het vervangen koppeling, is het dan aan te raden direct het vliegwiel mee te pakken? I.v.m onbalans, of is dit te verwaarlozen?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Apr 2016, 11:39

Dexperados schreef:Het blok is verder niet sloom voor wat ik heb kunnen vergelijken met andere td5's, ik vergeleek het met mijn overige weggebruikers. Na het rijden van modernere auto's is en was het toch even wennen, vandaar 'drama'. Het was ook een klein beetje als grapje bedoelt.
De auto rijdt echt super, in z'n 2 is het koppel verschrikkelijk goed merkbaar.

Een goed werkende standaard Td5 Defender is net zo "snel" als een (nieuw) diesel-Golfje uit 1980 !

Veel sneller hoeft het ook niet want winnen bij de stoplicht-sprint kon je vroeger soms zelfs al met zo'n diesel-Golfje (dwz je wint gemakkelijk van een gemiddeld slome rijder).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Apr 2016, 17:16

De Td5 heeft een 2massavliegwiel, dat is aan slijtage onderheving. De meerprijs voor het gelijk vervangen is laag tov later nog een keer de bak weer van de motor schroeven om het vliegwiel alsnog te vervangen.

Een valeo koppelingskit is meen ik rond de 250 euro, een kit inclusief vliegwiel rond de 500 dacht ik.. vervangen van een koppeling kost waarschijnlijk ergens rond de 400 a 800 euri afhankelijk van waar je het laat doen
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Apr 2016, 18:37

Dexperados schreef:Dan heb ik het inderdaad verkeerd gedaan. De aanslagbout is die bout die 'lager' op datzelfde blok zit neem ik aan. Echter, als ik daar naar kijk zie ik niet in hoe dat mijn 'rust' stand van m'n koppelingspedaal kan beïnvloeden..

Bij nummertje 4, die aanslagbout. Ik kan daaraan verstellen wat ik wil, maar dat heeft geen enkele invloed op mijn pedaalafstelling in hoogte, alleen tot hoe ver ik het pedaal in kan trappen.

Inderdaad die bout bedoel ik en ik heb net eens even goed gekeken hoe het zit bij mijn Td5 en inderdaad zit die bout veel te laag (helemaal onderaan in 'dat blok') om invloed te hebben op de hoogteafstelling. Het pedaal 'hangt' dus feitelijk aan het bedieningsstangetje (dat weer tegen het ringetje in de hoofdcilinder aan zit) en zolang de bovenkant van het pedaal niet onderaan (in de auto) het huis/bulkhead raakt (daar waar de trekveer zit) dan kan het dus niet fout zitten.
De beschrijving heeft betrekking op oudere modellen t/m de 300 tdi (1998), daar zit wél een stelbout (en die zit ook veel hoger in het blok/huis) net zoals op de tekening staat afgebeeld.

Met andere woorden, versleten koppeling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dexperados

Berichtdoor Dexperados » 17 Apr 2016, 18:43

Erik Peters schreef:
Dexperados schreef:Dan heb ik het inderdaad verkeerd gedaan. De aanslagbout is die bout die 'lager' op datzelfde blok zit neem ik aan. Echter, als ik daar naar kijk zie ik niet in hoe dat mijn 'rust' stand van m'n koppelingspedaal kan beïnvloeden..

Inderdaad die bout bedoel ik en ik heb net eens even goed gekeken hoe het zit bij mijn Td5 en inderdaad zit die bout veel te laag (helemaal onderaan in 'dat blok') om invloed te hebben op de hoogteafstelling. Het pedaal 'hangt' dus feitelijk aan het bedieningsstangetje (dat weer tegen het ringetje in de hoofdcilinder aan zit) en zolang de bovenkant van het pedaal niet onderaan (in de auto) het huis/bulkhead raakt (daar waar de trekveer zit) dan kan het dus niet fout zitten.
De beschrijving heeft betrekking op oudere modellen t/m de 300 tdi (1998), daar zit wél een stelbout (en die zit ook veel hoger in het blok/huis) net zoals op de tekening staat afgebeeld.

Met andere woorden, versleten koppeling.

Groet,

Erik.

Ik dank u hartelijk voor het checken. Apart dat in elke beschrijving die ik lees (ook het originele wph), er staat aangegeven dat je de hoogte moet verstellen met die bout..

Terug naar “Techniek”