Ik heb LED koplampen besteld (JW Speaker 8700 EVO 2), waar ook de mogelijkheid voor dagrijlicht op zit. De kortste klap is de bedrading van het stadslicht op te pakken, maar liever sluit ik dit zodanig aan dat het aan staat zodra de motor loopt.
Op Youtube kom ik dit filmpje tegen, waarbij de draad wordt opgepakt (zie op 3.56 va het filmpje) ergens achter het motorblok. https://www.youtube.com/watch?v=NR6wojh09yA
Heeft een van jullie (vast wel) ervaring met het aansluiten van DRL? Is het handig om de instructie van het filmpje te volgen of is er een betere methode?
Alvast dank!
André
Defender 2.2 TDcI dagrij verlichting
- Bowmore_and_more
Defender 2.2 TDcI dagrij verlichting
André Nagel
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..
Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)
Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)
Re: Defender 2.2 TDcI dagrij verlichting
Voor minder als twee tientjes koop je een DRL module. Voor nog minder gewoon een standaard relais. DRL's voeden via contact, en laten lopen via breek contact van het relais. Het relais wordt gevoed via de stadslichten (dus DRL's gaan aan met contact en uit met stadslicht aan). Simpeler en goedkoper kan het niet... 
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Is het niet zo geregeld dat dagrij-verlichting uit moet gaan als het nachtelijke groot-licht aan gaat ?
Verder zou ik dagrij-licht ook uit willen kunnen zetten. Als je 's avonds laat een camping (of vergelijkbaar) op rijdt wil je slechts minimaal licht voeren. Als ik op een wild kampeerplekje de auto nog even wil verzetten, of het contact aan doe om bijv. naar de radio te luisteren, dan wil ik liever niet dat er direct een hele kerstboomverlichting aan gaat ... dus als "uitschakelbaar" binnen de laatste regelgeving past zou ik dat verkiezen, en anders toch liefst een pas inschakelen als de motor loopt (of de dynamo de boordspanning oppept, dus bijv vanaf 12,8 V).
Groeten MarcS
Verder zou ik dagrij-licht ook uit willen kunnen zetten. Als je 's avonds laat een camping (of vergelijkbaar) op rijdt wil je slechts minimaal licht voeren. Als ik op een wild kampeerplekje de auto nog even wil verzetten, of het contact aan doe om bijv. naar de radio te luisteren, dan wil ik liever niet dat er direct een hele kerstboomverlichting aan gaat ... dus als "uitschakelbaar" binnen de laatste regelgeving past zou ik dat verkiezen, en anders toch liefst een pas inschakelen als de motor loopt (of de dynamo de boordspanning oppept, dus bijv vanaf 12,8 V).
Groeten MarcS
De 2.2 TDCi is vanaf 2012. Volgens de Nederlandse wetgeving zou vanaf 2011 DRL verlichting verplicht zijn...
Uit het reglement:
Feitelijk zou de aansluitingen dus al aanwezig moeten zijn...
Sluit je het middels relais aan zoals eerder beschreven, dan moet het relais dus bekrachtigd worden door dimlicht ipv stadslicht.
Uit het reglement:
De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven
Sluit je het middels relais aan zoals eerder beschreven, dan moet het relais dus bekrachtigd worden door dimlicht ipv stadslicht.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:De 2.2 TDCi is vanaf 2012. Volgens de Nederlandse wetgeving zou vanaf 2011 DRL verlichting verplicht zijn...
Uit het reglement:De dagrijlichten worden automatisch ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn. De dagrijlichten worden automatisch gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven
Wellicht gelden deze regels alleen voor geel-geketekende voertuigen ?
Een grijs kenteken-auto hoeft (wellicht ook jaartal-afhankelijk) ook geen derde remlicht.
De regelgeving vereist (vanaf 2011) overigens dagrij-licht zodra het contact op "aan" staat (en het grootlicht uit is), dus met een moderne auto is de keuze niet echt reuze.
Groeten MarcS
Vrachtwagens schijnen volgende Europese Regelgeving ook vanaf 2012 DLR's te moeten voeren. Hoe dat met grijskenteken zit, geen idee.
Even door-theoretiserend: op mijn Defender van 1996 heb ik LED stadslichten. Als ik die met contact aanlaat gaan - als zijnde DLR lampen - zou dat mogen? Dan zijn dus alleen de stadslichten aan de voorkant aan, niet de achterlichten.
Even door-theoretiserend: op mijn Defender van 1996 heb ik LED stadslichten. Als ik die met contact aanlaat gaan - als zijnde DLR lampen - zou dat mogen? Dan zijn dus alleen de stadslichten aan de voorkant aan, niet de achterlichten.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Zo verplicht zal het wel niet zijn op deze auto, anders had er wel opgezeten het bouwjaar is 2015.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Vrachtwagens schijnen volgende Europese Regelgeving ook vanaf 2012 DLR's te moeten voeren. Hoe dat met grijskenteken zit, geen idee.
Denkelijk voldoen de LED-stadslichten niet aan de DLR-normen (zelfs al zijn ze feller als standaard stadslichten).
En ... zouden ze als DLR-lichten gezien worden ... dan moeten ze uit bij grootlicht. Ik zie overigens de winst niet van het uit-schakelen van de achterlichten, zeker als dat ook LED is, er is eerder winst te behalen wanneer je bij daglicht wel achterlichten hebt, in die momenten dat overdag, door een groot licht–donker contrast, verlichting helpt helpen ook de LED-achterlichten de situatie te verduidelijken (gewone gloeilampjes zie je overdag niet of nauwelijks).
Er zijn landen waar DLR danwel groot-licht overdag verplicht is, daarvoor is het echt een winst als je DLR-verlichting monteert.
Er zijn DLR-LED-lichten in een soort licht-balkje, zoiets past mijns inziens redelijk onder de gewone koplampen.
Enige is dan nog de juiste schakel-logica: je kan in dashbord een "grootlicht" spanning weghalen (+12V als gedimd of ongedimd grootlicht aan staat), en dan naar keuze een bij contact aan, en/of een handmatig aan-uit samen met een relais dat bij grootlicht de DLR's uitschakelt.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef: en/of een handmatig aan-uit
Dan kun je vergeten om de dagrijverlichting aan te zetten dus ik vermoed dat dit niet is toegestaan.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Landmarcs schreef: ... dan moeten ze uit bij grootlicht.
Je bedoelt denk ik dimlicht - althans, zo zou het moeten volgens de regeltjes.
Ik zie overigens de winst niet van het uit-schakelen van de achterlichten, zeker als dat ook LED is, er is eerder winst te behalen wanneer je bij daglicht wel achterlichten hebt, in die momenten dat overdag, door een groot licht–donker contrast, verlichting helpt helpen ook de LED-achterlichten de situatie te verduidelijken (gewone gloeilampjes zie je overdag niet of nauwelijks).
Daar heb je een punt. Laat ik maar weer gewoon dimlicht aanknippen als ik ga rijden, doe ik sowieso altijd altijd al. Hoef ik ook niks extra’s te knutselen.
... bij grootlicht de DLR's uitschakelt.
Ook hier: dimlicht.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <