steekadapters / spacers / spoorverbreders polynorm def. td5 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: steekadapters / spacers / spoorverbreders polynorm def. td5 2001

Berichtdoor Ron63 » 31 Mar 2016, 21:17

misschien heeft die keurmeester wel meer verstand van mechanica dan wij met z'n allen :) , uiteindelijk moet het draadeind de krachten opvangen.

groet Ron

ben toch benieuwd wat een bakje van die rolletjes weegt :D
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2016, 22:04

Ron63 schreef:misschien heeft die keurmeester wel meer verstand van mechanica dan wij met z'n allen :) , uiteindelijk moet het draadeind de krachten opvangen.

groet Ron

ben toch benieuwd wat een bakje van die rolletjes weegt :D

Wat een gelul!!! De velg zit tussen naaf en wielmoer geklemd. Daar wordt de kracht opgevangen en hoe meer gaten je daar boort hoe meer kans op scheuren rond de gaten je kunt krijgen. :shock: :shock:

De Wolf velgen zijn absoluut geen overkil want de standaard velgen scheuren vanaf de wielmoergaten uit bij veelvuldig zware belasting. maat van me rijdt met die dingen in de bosbouw met geregeld de maximale lading in de bak. Rij je dan ook nog eens over bergpaden etc dan gaat zelf een Wolf velg wel eens scheurtjes vertonen. Komt niet vaak voor maar is voor mij genoeg reden om iemand die zomaar wat gaten bij wil boren in z'n wiel de werkplaats uit te trappen. :shock: :shock:

Als je met je Hanomag alleen op de weg rijdt zonder lading zal het best heel blijven. Terrein rijden geeft een wat andere belasting.......

En keurmeesters?? Als je wagen door de apk komt is ie dan ook tip top in orde, betrouwbaar en bestand tegen stevig gebruik? Sorry hoor..... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Mar 2016, 22:11

Normaal, bij gebruik van conische moeren in een velg met de daartoe geperste vervorming rond het gat, draagt de velg nergens tegen de bout/het tapeind. De bout/het tapeind wordt op rek belast, bij een gewoon gat in vlakke plaat gaat dat gat tegen de bout/het tapeind drukken en het tapeind op afschuiving belast
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2016, 22:42

Edward schreef:Als je met je Hanomag alleen op de weg rijdt zonder lading zal het best heel blijven. Terrein rijden geeft een wat andere belasting.......

Kijk, nog maar even geleden mocht ie zelfs de snelweg niet op, zo we komen nog eens ergens. :shock:

Het oorspronkelijke antwoord ging over een wiel voor een aanhanger (en eventueel een wiel dat tevens als reserve/thuiskomertje kan fungeren voor de LandRover).

Als dan een HD-wiel voor de LandRover zelf niet sterk genoeg is dan mag niemand meer op licht-metaal rijden want zelfs de sterkste "weapons-grade" lichtmetalen velgen zitten op ± 2/3 van de HD/Wolf velgen, de normaal onder de LandRover gemonteerde licht-metalen velgen zitten rond de helft van de HD-velgen qua draagkracht (en daarbij loop je met licht-metaal ook nog eens een risico op onverwachte breuk terwijl dat bij staal gewoonlijk meer een aangekondigd falen is).

Anyway: Een LandRover-wiel met 5 extra gaten is een stuk sterker als het oorspronkelijke standaard wiel onder de Hanomag, door de betere banden wordt de auto ook nog eens beter qua bestuurbaarheid/weggedrag (het alternatief is de oorspronkelijke velgen en hetzij een antieke band van dubieuze komaf danwel een waanzinnig dure old-timer special met een retro-profiel, beide geven op z'n best een antiek weggedrag).

Groeten MarcS

PS   Inmiddels weet iedereen hier dat ik mijn Defender niet per se tot de limiet belast, volgens mij doet de meerderheid dat niet .... ik zie in ieder geval erg weinig wielen standaard of HD waar het centrale deel door overbelasting scheurvorming toont.
Erg aardig in dit licht is dat voor military-use het laadvermogen - op papier - een stuk lager is als voor civilian-use. De combinatie van extreem gebruik + maximale belading is waarschijnlijk gewoon niet zo'n goed idee als je ook nog een zekere duurzaamheid/veiligheidsmarge verwacht.
Ik ken oud dienstplichtigen die een aardig dikke DAF reden met hun militaire rijbewijs en daarna civiel slechts een personenwagen rijbewijs kregen want die DAF was vlgs militaire begrippen geen vrachtwaggel.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2016, 22:51

Roger B. schreef:Normaal, bij gebruik van conische moeren in een velg met de daartoe geperste vervorming rond het gat, draagt de velg nergens tegen de bout/het tapeind. De bout/het tapeind wordt op rek belast, bij een gewoon gat in vlakke plaat gaat dat gat tegen de bout/het tapeind drukken en het tapeind op afschuiving belast

Daarom komt er nog een ring bovenop de "vlakke plaat" om die conische moer z'n werk te laten doen.

Groeten MarcS

willem de kort

Berichtdoor willem de kort » 01 Apr 2016, 12:48

Maar om nu nog even op het orginele onderwerp terug te komen, heb ik voorlopig 2 opties:

1....Bv de velgen van een vitara(ik heb een setje gevonden wat qua uiterlijk bijna gelijk is) op de polynorm zetten, maar praktisch is het niet mbt reservewiel etc.

2..... ik heb ook iemand gevonden die de steekadapters wil (proberen) gaan maken/draaien.....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2016, 13:42

willem de kort schreef:Maar om nu nog even op het originele onderwerp terug te komen, heb ik voorlopig 2 opties:

1....Bv de velgen van een vitara(ik heb een setje gevonden wat qua uiterlijk bijna gelijk is) op de polynorm zetten, maar praktisch is het niet mbt reservewiel etc.

2..... ik heb ook iemand gevonden die de steekadapters wil (proberen) gaan maken/draaien.....

De derde optie is de as veranderen/de hubs aanpassen, mijns inziens eigenlijk de eerste keus.

Bedenk overigens wat betreft de steek-adapters dat je een waarschijnlijk duidelijk zwaarder wiel met een extra hefboom (door de dikte van de adapters) uiteindelijk aan de kleine steek van oorspronkelijke as hangt.

Groeten MarcS

willem de kort

Berichtdoor willem de kort » 01 Apr 2016, 15:13

Ik weet ook niet of een ''vitara-velg'' zo 1 op 1 over te zetten is mbt naafgat etc???

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Apr 2016, 18:26

O, ik had niet begrepen dat het om een food-truck ging die in Scandinavië in onherbergzaam gebied de bosbouwers moest voorzien van vers voedzaam voedsel. Ja dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

groet Ron

Gelukkig weet onze kleine grote vriend in de UK wie het schrijft dat stukje over keurmeesters
110-Td5 X-tech 2006

Saltwaterjunk

Berichtdoor Saltwaterjunk » 16 Jan 2020, 09:11

Ik ben ook met mn polynormpje bezig en vond al een hoop zinnige info in dit draadje dus vandaar even de reactie op dit oude onderwerp. Weet iemand de draad van de stubs op een polynorm?

Groeten,

Harald

Terug naar “Techniek”