Landmarcs schreef:VeeTee schreef:Steek van de Polynorm is 5x5.5" (dus 5x139.7 mm). Zelfde steek als Suzuki Samurai, Jimny, Lada Niva, Jeep cj (mocht je nog een reservewiel zoeken)
Er is ook nog een andere truuk. Eentje waarmee je stalen LandRover wielen in ieder geval passend kan maken voor een niet al te afwijkende 5-bouts steek.
Als de gaten nog genoeg "vlees" hebben (want 139,7 mm is wel een stukje minder als de steek van de LandRover), een boormal maken en uiteindelijk "passende" ringen onder de wielmoeren lassen. Zelfs als je met redelijk primitieve middelen werkt kan je zo minstens de LandRover toleranties benaderen. Op de foto gaat het overigens om een steek die maar weinig afwijkt van de LandRover-steek - wel duidelijk dunnere bout-eindjes als op de LandRover.
Als je dan ook een reservewiel zo uitvoert heb je een universeel reservewiel en in ieder geval dezelfde bandenmaat rondom.
Groeten MarcS
Ik heb het niet uitgeprobeerd of nagerekend, maar ik denk dat er te weinig vlees overblijft voor die truuk. Je moet ook nog rekening houden met de hub size (center bore), dat is bij een Polynorm velg (als ik me niet vergis) 105 mm, dat moet je dus opruimen naar 114.1 mm voor de Land Rover hub size. En dan (mocht het kunnen) ik zou het niet als een "fijne" oplossing beschouwen. Dan zou ik liever de as zelf aanpassen (heb ik nu op mijn M416 - maar gelukkig al gedaan door de vorige eigenaar).
... en de degelijkheid van die aanpassing had zich inmiddels al bewezen, want het karretje had de Zijderoute vice versa ermee gereden...