steekadapters / spacers / spoorverbreders polynorm def. td5 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
VeeTee

Re: steekadapters / spacers / spoorverbreders polynorm def. td5 2001

Berichtdoor VeeTee » 30 Mar 2016, 20:09

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Steek van de Polynorm is 5x5.5" (dus 5x139.7 mm). Zelfde steek als Suzuki Samurai, Jimny, Lada Niva, Jeep cj (mocht je nog een reservewiel zoeken)

Er is ook nog een andere truuk. Eentje waarmee je stalen LandRover wielen in ieder geval passend kan maken voor een niet al te afwijkende 5-bouts steek.

LR--velg.jpg

Als de gaten nog genoeg "vlees" hebben (want 139,7 mm is wel een stukje minder als de steek van de LandRover), een boormal maken en uiteindelijk "passende" ringen onder de wielmoeren lassen. Zelfs als je met redelijk primitieve middelen werkt kan je zo minstens de LandRover toleranties benaderen. Op de foto gaat het overigens om een steek die maar weinig afwijkt van de LandRover-steek - wel duidelijk dunnere bout-eindjes als op de LandRover.

Als je dan ook een reservewiel zo uitvoert heb je een universeel reservewiel en in ieder geval dezelfde bandenmaat rondom.

Groeten MarcS

Ik heb het niet uitgeprobeerd of nagerekend, maar ik denk dat er te weinig vlees overblijft voor die truuk. Je moet ook nog rekening houden met de hub size (center bore), dat is bij een Polynorm velg (als ik me niet vergis) 105 mm, dat moet je dus opruimen naar 114.1 mm voor de Land Rover hub size. En dan (mocht het kunnen) ik zou het niet als een "fijne" oplossing beschouwen. Dan zou ik liever de as zelf aanpassen (heb ik nu op mijn M416 - maar gelukkig al gedaan door de vorige eigenaar).

... en de degelijkheid van die aanpassing had zich inmiddels al bewezen, want het karretje had de Zijderoute vice versa ermee gereden... :)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2016, 20:21

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Steek van de Polynorm is 5x5.5" (dus 5x139.7 mm). Zelfde steek als Suzuki Samurai, Jimny, Lada Niva, Jeep cj (mocht je nog een reservewiel zoeken)

Er is ook nog een andere truuk. Eentje waarmee je stalen LandRover wielen in ieder geval passend kan maken voor een niet al te afwijkende 5-bouts steek.

LR--velg.jpg

Als de gaten nog genoeg "vlees" hebben (want 139,7 mm is wel een stukje minder als de steek van de LandRover), een boormal maken en uiteindelijk "passende" ringen onder de wielmoeren lassen. Zelfs als je met redelijk primitieve middelen werkt kan je zo minstens de LandRover toleranties benaderen. Op de foto gaat het overigens om een steek die maar weinig afwijkt van de LandRover-steek - wel duidelijk dunnere bout-eindjes als op de LandRover.

Als je dan ook een reservewiel zo uitvoert heb je een universeel reservewiel en in ieder geval dezelfde bandenmaat rondom.

Groeten MarcS

Ik heb het niet uitgeprobeerd of nagerekend, maar ik denk dat er te weinig vlees overblijft voor die truuk. Je moet ook nog rekening houden met de hub size (center bore), dat is bij een Polynorm velg (als ik me niet vergis) 105 mm, dat moet je dus opruimen naar 114.1 mm voor de Land Rover hub size. En dan (mocht het kunnen) ik zou het niet als een "fijne" oplossing beschouwen. Dan zou ik liever de as zelf aanpassen (heb ik nu op mijn M416 - maar gelukkig al gedaan door de vorige eigenaar).
... en de degelijkheid van die aanpassing had zich inmiddels al bewezen, want het karretje had de Zijderoute vice versa ermee gereden... :)

As of hubs aanpassen is natuurlijk universeler. Ik had net de LandRover steek teruggezocht en het verschil is aanzienlijk -- het LandRover-wiel heeft een "centre-bore" die groot genoeg is ... maar daardoor houd je erg weinig vlees over (dwz krap 13 mm min de halve Polynorm-bout-diameter).
De steek-aanpassing op de foto betreft de verandering van 165 mm naar 160 mm (en dus dunnere bouten - het wiel paste al over de bouten tgv de grote LandRover gaten).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Mar 2016, 20:32

Weet niet wat voor as er onder de kar zit. Ik heb hier nog twee remtrommels liggen voor een Saris aanhanger van het NL leger. Die hebben Defender steek en zijn voor 230mm remankerplaten. Niet goeiekoop nie......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

willem de kort

Berichtdoor willem de kort » 30 Mar 2016, 20:38

Zelf heb ik aluminium velgen, maar wel mooi om al die ''improvisaties' te zien......

@edward, wat voor soort as weet ik op dit moment ook niet.....

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Mar 2016, 00:05

leuk die truuk.... maar denk dat je er op zijn minst commentaar op krijgt als je voor algemene controle aan de kant gezet wordt
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mar 2016, 08:41

Roger B. schreef:leuk die truuk.... maar denk dat je er op zijn minst commentaar op krijgt als je voor algemene controle aan de kant gezet wordt

Controle is vooral bedoelt om gebrek aan gezond verstand te compenseren. :shock: :shock: Iemand gaat toch niet met z'n volle verstand met zo'n verklote velg over de snelweg rijden of wel?????

Wij hebben ook wel eens de steek van een velg aangepast, al was dat voor langzaam verkeer, maar dan werden eerst de gaten netjes dichtgelast en dan pas nieuwe gaten geboord........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2016, 10:19

Edward schreef:
Roger B. schreef:leuk die truuk.... maar denk dat je er op zijn minst commentaar op krijgt als je voor algemene controle aan de kant gezet wordt

Controle is vooral bedoelt om gebrek aan gezond verstand te compenseren. :shock: :shock: Iemand gaat toch niet met z'n volle verstand met zo'n verklote velg over de snelweg rijden of wel?????

Wij hebben ook wel eens de steek van een velg aangepast, al was dat voor langzaam verkeer, maar dan werden eerst de gaten netjes dichtgelast en dan pas nieuwe gaten geboord........

Het wiel met deze aanpassing is keurig door de Zweedse "RDW" goedgekeurd (en die zijn op veel punten nog preciezer als de mannen hier, maar ze zijn ook ruimdenkender als het gaat om wat er kan -- bijv. waar het gaat om het goedkeuren van een home-made trekhaak).
Dat niet alleen, eerder keurden ze ook een mijns inziens knulliger constructie nl. de aanpassing van de steek door het op de bestaande gaten lassen van onderleg-ringen.

Ik ben nieuwsgierig naar wat er aan deze oplossing in strijd is met het "volle" (gezonde) verstand. LandRover wielen zijn voor normaal gebruik ruimschoots overbemeten (en HD-wielen dus veelvoudig overbemeten) -- kijk maar eens naar de (stalen) wielen die onder de moderne (soms achterlijk zware) luxe wagens zitten, en kijk ook eens naar de draag-kracht-cijfers van de vervangings LichtMetalen wielen voor de LandRover.

In het eerder door mij geïllustreerde en in Zweden goedgekeurde geval gaat het om het vervangen van de originele wielen onder een Hanomag-busje, de originele wielen zijn een stuk minder degelijk (en bovendien in een bandenmaat die ongeveer niet meer te koop is -- een oude smalle millimeter-maat -- nu zit er 205/80R16 onder). Netto is de Hanomag nu een stuk veiliger op de snelweg, met iets bredere, stabielere banden van een "moderne" constructie en op een tubeless velg. (Hij is ook een stuk schoner als vroeger, maar dat is een ander verhaal.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Mar 2016, 19:43

Om te beginnen.... de originele gaten zijn versterkt door de manier waarop de velg rond het gat vervormd is. Dit vervormen creeerd tevens een conus waar de moer op aanligt, dit zorgt voor een groter contactoppervlak voor de moer.

Vind het niet leidend dat er een of andere keurmeester meegaand geweest is en dit hobbyisme goedgekeurd heeft......pleit meer tegen de man dan voor dit hobbywerk
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 31 Mar 2016, 20:03

Landmarcs schreef:LandRover wielen zijn voor normaal gebruik ruimschoots...

Wat is normaal gebruik? Weet je hoeveel dat weegt; een 130 bak vol graszoden?
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mar 2016, 21:00

Dommel schreef:
Landmarcs schreef:LandRover wielen zijn voor normaal gebruik ruimschoots...

Wat is normaal gebruik? Weet je hoeveel dat weegt; een 130 bak vol graszoden?

Ik weet niet wat dat weegt. Ik weet wel dat een 130 op papier een max totaalgewicht heeft van 3.500 kg, en dat de stalen standaard HD-wielen daarvoor een enorme overkill zijn. Zelfs al ga je ruim over het papieren totaalgewicht dan nog zijn de HD-wielen overbemeten.
D'r zijn hier vast mensen die de draagvermogens van de verschillende stalen en licht-metalen wielen zo kunnen opsommen.

Natuurlijk kan je het stuk krijgen, maar dat valt dan niet onder "normaal gebruik". :o

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”