Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Berichtdoor Jankouwenberg » 28 Mar 2016, 17:52

Rovertjes

Ik hoop dat het lekker was in Furstenau kon er zelf helaas niet bij zijn. Wel met de Pasen een snorkel geplaatst ( :twisted: :twisted: :twisted: wat kun je overal goed bij :evil: maar hij zit) om spannende avonturen in Furstenau te kunnen overleven (zie kroeg).

Ik zit alleen met iets vervelends waarvan ik niet weet wat het is. Bij het optrekken en remmen op de motor heb ik sinds een week te maken met een tikken/kloppend geluid. Alle versnellingen te horen alleen in zijn 4 bijna niet. Low High gear maakt niet uit.
Handig om te weten is dat de tussenbak er twee maanden geleden uit is geweest ivm olie lekkage en dat 2 van de 4 kruisjes vervangen zijn. Bij Jager in Heemskerk. Wat kan het dan nog zijn? moet toch iets in de aandrijflijn zijn. Vrijloop ook op snelheid is er niks te horen.

Zelf kan ik bedenken
1. Versnellingsbak aan het overlijden
2. De andere kruisjes
3.Iets met de steekassen (ook net vervangen)
4. Er loopt een snoertje aan tegen de aandrijfassen.

optie 4 heb ik gecontroleerd dat is het niet. Hoe kom ik er achter wat het wel is en kent iemand de symptomen?

Alvast bedankt

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Re: Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2016, 18:06

Afgebroken uitlaatspruitstukbout?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 28 Mar 2016, 19:38

Hallo Erik

Goede tip, schrok er wel van want ook mijn spruitstuk is twee maanden terug ook vervangen (nieuw LR spruitstuk), toen waren er twee bouten stuk maar hoorde ik niks, werd er door Jager op gewezen dat het spruitstuk vervangen moest worden. Gelijk net even naar buiten geweest en gekeken, er zitten geen spruitstuk bouten los. Stationair of op toeren hoor ik ook geen getik. Kan het zijn dat je een lek in de uitlaatlijn pas hoort onder last? Anders verdenk ik toch de aandrijflijn.

Het is overigens van het een op het andere moment begonnen

Ik lees geen foutcodes en merk niks in de prestaties. Vrees alleen langs de weg te staan voor ik weet wat het is :D

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 28 Mar 2016, 22:45

Hoi Jan,

Als het bij bepaalde toerentallen optreedt kan het ook aan je roetfilter liggen (als je die hebt) waarvan dan het binnenwerk los ligt en gaat trillen/tikken bij bepaalde toeren.
Een ander tikkend geluid, waar je je echt geen zorgen om hoeft te maken, zijn steentjes in de loopvlak, die vooral bij bochten een tikkend geluid kunnen maken op het wegdek.

Succes met de zoektocht.
Groet, Willem
Tata-D2

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 29 Mar 2016, 06:09

Hallo Tata

Dank voor je tips.
Tikjes in het loopvlak zou ik ook in vrijloop moeten horen denk ik, dus dat zal het niet zijn.

Heb nog even logisch na zitten denken. Het geluid is niet snelheids maar toerental afhankelijk. Meer kloppen dan tikken. Dat brengt me tot het volgende.

Zit in de aandrijflijn voor de versnellingsbak.

Wat kan het dan zijn?

Scheur ergens in de uitlaat
Centrifugaal filter? Net vervangen!
Turbo? Daar is het kloppen veel te langzaam voor denk ik.
Kleppen? Volgens mij niet te stellen in td5 en je hoort niets in vrijloop, ook niet op toeren!
Koppeling aan het overlijden of vies? We hebben een maand geleden 10 minuten vast gestaan in het water, niveau net onder luchtinlaat. Kan Zijn dat er water bij de koppeling is gekomen. Overigens weer 3000 km gereden sindsdien zonder enig geluid.
Iets in de motor :( lagers of zo die je alleen onder last hoort?

Ik ga nu eerst de uitlaat langs en nog eens goed checken of het niet toch snelheids afhankelijk is.

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2016, 09:06

Tja, zo had een kennis met een VW Golf ook opeens tikkend geluid bij optrekken en weer afremmen en hij kon maar niet ontdekken wat het was, tot ik een keer een stukje meereed. Er lag een spuitbusje o.i.d. onder de stoel dat heen en weer rolde....

Een uitgelopen (drijfstang)lager dat bonkt inderdaad behoorlijk, alsof er iemand op een aambeeld slaat (vroeger eens meegemaakt met een Mercedes/Hanomag busje).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 29 Mar 2016, 10:08

Tja Erik daar dacht ik eerst ook aan. Mijn highlift ligt nog los onder de achterbank en leunde tegen de stoelstangen, helaas dat was het niet.

Maar het kan idd iets eenvoudigs zijn, of iets leuks als een drijfstanglager. :cry:

Ga weer op zoek

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 29 Mar 2016, 16:12

Net even wezen rijden

Geluid is er nog steeds. Ik heb er een filmpje van gemaakt
https://www.dropbox.com/s/4hetgb2bs7c5dfq/Bestand%2029-03-16%2016%2000%2029.mov?dl=0

Hoop dat de link werkt

In de 4e versnelling hoor je het niet. Alle andere versnellingen wel ook de 5e. Ik voel het ritme van het geluid ook in mijn koppelingspedaal alsof de koppeling heen en weer gaat en ik het via de hydrauliek in het pedaal voel.

Het geluid is het sterkst bij het op laten komen van de koppeling maar blijft duidelijk hoorbaar bij remmen op de meter en koppeling volledig omhoog. Net als bij fel optrekken met volledig koppeling omhoog.

Is de koppeling versleten? Kan ik er iets aan stellen? En als het de koppeling is 210000 km op de teller waarom hoor ik dan niets in zijn 4?

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 29 Mar 2016, 16:33

Hmm, door toedoen van het in het water staan wellicht je dual mass vliegwiel aan het overlijden? Of al gescheurd of zo?
Zeker omdat je het ook lijkt te voelen in je koppelingspedaal.

Water kan namelijk gewoon je koppelingshuis in lopen als'ie onder water staat.

En in die drieduizend kilometer, een maand tijd, kan er best wat gebeurt zijn door toedoen van roest of zo.

Dat je in vier niets voelt, tja da's prise-direct maar gaat nog steeds via de koppeling, dus zou je dan inderdaad ook in de koppeling moeten voelen.

Dat kan dus toeval zijn of er is toch iets met (een van) de lagers van je hulpas in de hoofdbak aan de hand, die gebruik je namelijk alleen in 1 t/m 3 en 5, de achteruit even buiten beschouwing gelaten, zoals ik al zei, de vier is prise direct, dus die gaat als'ie ingeschakeld rechtstreeks van prise as naar uitgaande as en slaat dus de hulpas over.

De rest, zowel voor als achter de hoofdbak wordt in elke versnelling gebruikt dus . . . . . .

G-J.

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 29 Mar 2016, 20:03

Dank crazy-g voor je heldere gedachtengang

Ik heb net even het bellhouse inspectiegaatje opengemaakt om te kijken naar sporen van water en vuil. Niets vreemds te zien aan het vliegwiel is in ieder geval roestvrij, al heb ik geen inspectie camera om het echt goed te zien, wel direct een besteld. Goed nieuws is dat toen de auto onder water stond het bellhouse dus dicht was.

Begint de hulpas steeds meer als verdachte naar voren te komen :cry:

Wat verder nog opvalt is dat mijn koppelingsolie grijs is maar minder 1% water bevat (gemeten). De olie is in januari vervangen door de dealer, weet eigenlijk niet of het normaal is dat de olie snel grijs wordt.

Ik wacht nog even reacties af anders maar eens een bak bestellen in Engeland

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Terug naar “Techniek”