Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender td5 110 2001 Tikkend geluid bij optrekken en remmen op motor

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2016, 23:45

Jankouwenberg schreef:Vandaag Haarlem naar Deventer en terug. Nieuwe bak rijd heerlijk. De 1.2 transitieven levert 5 km topsnelheid winst. Veel stiller in de auto en geen trillende pook. En tot slot bij thuiskomst na 350 km alle olie nog in de bak :D

Operatie geslaagd

Gefeliciteerd.   Maar hoe hard gaat ie nu dan? Mijn oude Td5 reed, zonder overdrive, op topsnelheid 150 op de teller, en met overdrive misschien nog net iets meer. Met een 1:1,2 tussenbak zit je precies tussen de oude 5º en de 5º+overdrive, dus die extra snelheidswinst is "vlgs het boekje".
Mijn teller had overigens slechts ± 3% afwijking, dus binnen Nederland zou dit - dwz deze topsnelheid - "niet mogen".

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 16 Apr 2016, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Apr 2016, 23:52

petertv schreef:Mooi dat het gelukt is. Krijg je nog een berichtje wat er mankeerde aan je bak? ik heb nl recent een hele verhandeling gekregen over de zwakke plek van een TD5 icm R380 v-bak. Dual-mass vliegwiel en een messing lager/bus over een van de assen die langzaam zou slijten en voor vervelende geluiden kan zorgen. Ik kan bij mijn v-bak nu nog makkelijk bij.

Met de messing lagerbus wordt hoogstwaarschijnlijk het toplager bedoeld, die in het vliegwiel zit en waar het uiteinde van de prise-as in draait met ingetrapte koppeling. Bij mijn Td5 hoor ik hem ook af en toe en bij de Td5 van een kennis is het toplager inmiddels vervangen omdat dit iedere keer tijdens (ont)koppelen lawaai gaf.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Apr 2016, 06:48

Toplager zit in de krukas, niet in het vliegwiel ;)
gone

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 15 Apr 2016, 07:20

@ landmarcs

Hij gaat nu 135, dat is met roofrack en snorkel. Ben daar tevreden mee, ik kan mijn ecu niet tunen is de oudere variant.

Overigens gisteren ook voor het eerst weer een tegen een overboost van mijn turbo aangelopen (Dan daalt de topsnelheid direct naar 110, en voelt hij als een slak). Nu vroeg ik me af of dat te maken kan hebben met het volgende.

Mijn safari snorkel hapt lucht (opening in de rijrichting) ik heb het ontwateringsventiel in het luchtfilterhuis dichtgekit (moest er toch uit voork de bakwissel), kan het zijn dat mijn turbo last heeft van druk opbouw door de safari snorkel en is het ontwateringsventiel ook een soort overdrukventiel? Dan maak ik deze namelijk weer open.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2016, 09:55

Jankouwenberg schreef:@ landmarcs

Hij gaat nu 135, dat is met roofrack en snorkel. Ben daar tevreden mee, ik kan mijn ecu niet tunen is de oudere variant.

Tja, dan reed de mijne, een 1999er op standaard 7.5x16 wielen, ook blauw, harder (hij was wel zo'n 10-15 jaar jonger toen ik die top testte, en dus verder behalve een stuurstangbeschermplaat geen "stroomlijn" beïnvloedende extra's).
Indertijd was er ook een Duitse test die het had over ongetuned ± 140 km/u, en met overdrive zelfs een fractie trager ... daaruit vermoedde ik al dat je met een 1:1,2 bak de gunstigste eindoverbrenging hebt (gunstigst in de zin van de hoogste top).

Overigens is 135 km/u een prima top, mijn huidige Puma is zacht begrensd op 130-135, en het is slechts erg zelden dat ik tegen de begrenzing aanloop ... je moet wel erg veel lege autoweg voor je hebben om deze top ook maar iets langer veilig vol te houden (zolang het allemaal gewoon ± rechtuit gaat rijdt de Defender overigens prima met dergelijke snelheden, remmen en uitwijkmaneouvres zijn echter minder evident).

En de overboost kan komen door aerodynamische effecten van een lucht-scoop, maar ook doordat de turbo-regeling vast zit (maar in dat laatste geval zou je ook bij vol gas en lagere snelheden, bijv in z'n 4º de helling op, dezelfde overboost moeten kunnen oproepen).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Apr 2016, 23:50

Jankouwenberg schreef:

Tuurlijk kun je de oudere Ecu's ook tunen.... alleen niet via de OBD, daar moet dan ouderwets de chip uit gesoldeerd worden, en een voetje voor verwisselbare chip voor in de plaats gezet worden. Dat is prima te doen hoor..

Overigens gisteren ook voor het eerst weer een tegen een overboost van mijn turbo aangelopen (Dan daalt de topsnelheid direct naar 110, en voelt hij als een slak).
Waaruit maak je op dat dit overboost is? als ie alleen vermogen kwijt raakt is dat eerder een noodloop, (bijvoorbeeld door registratie van te hoge temperatuur), of een dichtklappende intercoolerslang oid. Overboost veroozaakt overslaan van de motor alsof ie in een toerenbegrenzer slaat.

Nu vroeg ik me af of dat te maken kan hebben met het volgende.

Mijn safari snorkel hapt lucht (opening in de rijrichting) ik heb het ontwateringsventiel in het luchtfilterhuis dichtgekit (moest er toch uit voork de bakwissel), kan het zijn dat mijn turbo last heeft van druk opbouw door de safari snorkel en is het ontwateringsventiel ook een soort overdrukventiel? Dan maak ik deze namelijk weer open.

Jan

Nee, het RAM effect bij die snelheden is zo klein dat dit nauwelijks druk oplevert, het helpt hooguit de verliezen in de snorkel te compenseren.

het eendebekje is een afvoer voor water dit zou bij onderdompelen dicht moeten slaan en bij water binnen en geen water buiten dit water af moeten voeren. omdat ze vaak niet goed afsluiten worden ze meestal afgedicht Dit is geen overdrukventiel omdat er in het luchtfilterhuis domweg geen overdruk heerst
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Apr 2016, 09:40

Roger B. schreef:
Jankouwenberg schreef:

Tuurlijk kun je de oudere Ecu's ook tunen.... alleen niet via de OBD, daar moet dan ouderwets de chip uit gesoldeerd worden, en een voetje voor verwisselbare chip voor in de plaats gezet worden. Dat is prima te doen hoor..

Een kennis van mij met een 110 Td5 uit 2000 rijdt op de Duitse autobahn 140-150, gewoon met een originele bak en tussenbak (1:1.42). Om 150 te halen heeft ie wel een aanloopje nodig volgens zijn zeggen en het verbruik is dan 1:7. Dit wel zonder roofrack o.i.d. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en hij heeft hem gekocht toen die een jaar of 6 oud was, van een Nederlandse handelaar. Misschien is ie getuned, hij heeft zeker al twee keer een krom uitlaatspruitstuk gehad.

En mijn Td5 heb ik nog amper op zijn staart getrapt, maar 130 km/u in de hoogste versnelling + overdrive ingeschakeld lukt wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2016, 09:59

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:
Jankouwenberg schreef:

Een kennis van mij met een 110 Td5 uit 2000 rijdt op de Duitse autobahn 140-150, gewoon met een originele bak en tussenbak (1:1.42). Om 150 te halen heeft ie wel een aanloopje nodig volgens zijn zeggen en het verbruik is dan 1:7. Dit wel zonder roofrack o.i.d. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en hij heeft hem gekocht toen die een jaar of 6 oud was, van een Nederlandse handelaar. Misschien is ie getuned, hij heeft zeker al twee keer een krom uitlaatspruitstuk gehad.

En mijn Td5 heb ik nog amper op zijn staart getrapt, maar 130 km/u in de hoogste versnelling + overdrive ingeschakeld lukt wel.

Een heel licht heuvelende autobahn helpt enorm.   Heuvel-op helpt natuurlijk niet, maar het duwtje helling af brengt je veel sneller naar de 150 (op de teller), en daarna houdt ie die 150 wel vast.
En dit truukje werkt zowel in een standaard 5º als met 5º+overdrive, en dus zeker ook met een 1:1,2 tussenbak.

Groeten MarcS

PS Erik: jouw Td5 heeft wellicht na 12-13 jaar voor het eerst 130 km/u gereden

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 16 Apr 2016, 10:01

Roger en Erik

dank voor jullie reactie.

Ik weet dat het overboost is wat de veilige (nood) loop inschakelde doordat ik dat op mijn nanocom uit kon lezen. Contact uit aan en foutcode wissen en weer volop gaan. Mijn turbo stangetje zit niet vast, daarom vroeg ik me af of het het RAM effect kon zijn? Als het blijft voorkomen stel ik de turbo wel weer wat bij.

Misschien tune ik de ECU nog wel eens, zal eens op zoek gaan naar een hobby ecu naast de originele.

Erik de overdrive waar jij het over hebt bedoel je daar de 1.2 eindbak mee of iets anders, ik heb iig geen andere overdrive dan mijn 5 E versnelling en het gaspedaal :D
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Apr 2016, 11:20

Nee, ik heb nog de originele tussenbak en versnellingsbak, maar achter de uitgaande as van de versnellingsbak heb ik een overdrive van GKN zitten. Het originele tandwiel in de tussenbak, waar de uitgaande as van de versnellingsbak in komt, is verwijderd en hier zit een ander 'tandwiel'. De overdrive wordt dan achter tegen de tussenbak geschroefd.
GKN_overdrive_with_box.jpg
GKN_overdrive_with_box.jpg (56.83 KiB) 5152 keer bekeken

Het ding is tegenwoordig niet meer leverbaar, mede omdat er na verloop van tijd wel wat problemen ontstonden met die overdrive.
Ik had ook zo'n GKN overdrive gemonteerd op mijn 300 Tdi, maar na zo'n 180.000 km functioneerde de overdrive niet meer naar behoren, waarna ik hem heb verwijderd en het originele tandwiel en deksel weer teruggeplaatst.
Toch vind ik het een fijn ding, ondanks de matige kwaliteit en ik was blij verrast dat er zo'n (nog goed functionerende) overdrive in de Td5 zat toen ik hem kocht (ik had dan wel een bod gedaan op die auto, maar hem alleen nog maar op foto's gezien).

Landmarcs schreef:PS Erik: jouw Td5 heeft wellicht na 12-13 jaar voor het eerst 130 km/u gereden

Best mogelijk, en zo vaak zal ie ook nu geen 130 km/u rijden. Ik vind 110-120 km/u snel genoeg.

Terug naar “Techniek”