Disco 200Tdi start slecht(er) OPGELOST

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard

Disco 200Tdi start slecht(er) OPGELOST

Berichtdoor Gerard » 22 Mar 2016, 06:48

In mijn ninety ligt een 200Tdi uit een Discovery die altijd probleemloos startte.

Sinds een paar weken moet ik als de motor wat langer stil heeft gestaan (ineens) flink doorstarten voordat hij aanslaat.
Flinke rookpluim, maar daarna loopt hij probleemloos en start ook weer goed.
Ik weet dat eerst aan de kou, maar daar had voorheen geen last van en hoefde bijvoorbeeld eigenlijk nooit voor te gloeien, ook niet als het echt koud is.

Ik heb alleen nog maar even vluchtig gekeken maar zie geen lekkages.
Dit weekend zal ik het brandstoffilter eens vervangen want dat is al een poosje geleden.

Heeft iemand suggesties waar ik eens naar moet kijken, want ik ben niet zo'n goede storingszoeker ... ;)
(vorig jaar opvoerpompje vervangen, die sluit ik even uit)

Gerard
Laatst gewijzigd door Gerard op 29 Mar 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterrover
Beheerder

Re: Disco 200Tdi start slecht(er)

Berichtdoor Waterrover » 22 Mar 2016, 10:08

Gerard schreef:In mijn ninety ligt een 200Tdi uit een Discovery die altijd probleemloos startte.

Sinds een paar weken moet ik als de motor wat langer stil heeft gestaan (ineens) flink doorstarten voordat hij aanslaat.
Flinke rookpluim, maar daarna loopt hij probleemloos en start ook weer goed.
Ik weet dat eerst aan de kou, maar daar had voorheen geen last van en hoefde bijvoorbeeld eigenlijk nooit voor te gloeien, ook niet als het echt koud is.

Ik heb alleen nog maar even vluchtig gekeken maar zie geen lekkages.
Dit weekend zal ik het brandstoffilter eens vervangen want dat is al een poosje geleden.

Heeft iemand suggesties waar ik eens naar moet kijken, want ik ben niet zo'n goede storingszoeker ... ;)
(vorig jaar opvoerpompje vervangen, die sluit ik even uit)

Gerard

Omdat de auto na (lang) starten goed loopt, en ook weer vlot start lijkt het probleem niet zo groot. Kijk eens of de retour(slangen) bij de injectors niet ergens poreus zijn geworden en lucht toelaten in het systeem. Controleer het voorgloeisysteem, en meet de gloeistiften door. Luchtfilter nog ok?

Chris

conny

Berichtdoor conny » 22 Mar 2016, 10:59

Voordat je hem koud gaat starten (en dus weet dat het niet in 1 keer lukt) even het brandstofsysteem op druk brengen met dat opvoerpompje. Als hij dan in 1 x start, weet je dat het aan je brandstofsysteem ligt.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Mar 2016, 20:35

ik heb mijn 200tdi nog nooit voorgegloeid, altijd sleutel erin en gelijk doordraaien, bij temperaturen boven pakweg -5 startte ie dan gewoon in de eerste omwenteling..... gloeisysteem....lijkt me stug.

denk dat je het inderdaad in een lekkage moet zoeken. in het retourcircuit kan een lekkage zich niet uiten in diesellekage, maar toch lucht het systeem in komen, waardoor brandstof terugloopt.
gone

Gerard

Berichtdoor Gerard » 23 Mar 2016, 09:48

Bedankt voor de reacties,

ik ga zaterdag eens op zoek en laat weten hoe het is afgelopen ;)

Gerard

Gerard

Re: Disco 200Tdi start slecht(er) OPGELOST

Berichtdoor Gerard » 29 Mar 2016, 11:17

OPGELOST
Het 'onderzoek' duurde even; als de motor gelopen had startte hij daarna steeds onmiddellijk. Ik moest dus tussendoor een nacht wachten om te kunnen zien of de handelingen resultaat hadden :)

Dag 1: Robert van Dordrecht had nog een nieuw opvoerpompje liggen en dus samen met brandstoffilter vervangen. Retourleidingen gecontroleert, ze leken goed te zijn, maar het is er nat/vuil dus cycloonfilter er af blok 'schoon' gemaakt en o-ringetje vervangen. Alles weer gemonteerd, sleutel om: lopen. Helaas de volgende ochtend pas na lang starten.

Dag 2: De twee natte retourleidingen tussen middelste injectoren vervangen en ook de ringetjes onder de banjoboutjes vernieuwd. Ook ontdekten we dat de brandstofaanvoer en de retourleiding naar de tank op de injectiepomp waren omgewisseld! Onbegrijpelijk, maar het blok heeft zo jaren goed gelopen .....
Enfin, alles weer gemonteerd, ontlucht en lopen.

Robert moest er vanochtend mee op stap: sleutel om en gelijk draaien ... :D

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2016, 11:22

Top!

Het is ook erg belangrijk om de opvoerpomp van het juiste merk te kopen (als dat nog bestaat). Heb het bij een buurman hier in de buurt vier keer in een jaar gewisseld omdat ie steeds ging lekken. :cry: :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Arthur 90

Berichtdoor Arthur 90 » 02 Apr 2016, 22:22

Edward schreef:Top!

Het is ook erg belangrijk om de opvoerpomp van het juiste merk te kopen (als dat nog bestaat). Heb het bij een buurman hier in de buurt vier keer in een jaar gewisseld omdat ie steeds ging lekken. :cry: :cry:

Helemaal met Edward eens. Heb hetzelfde gehad met Def. 90 300tdi. Na wat zoekwerk nieuwe opvoerpomp van beter (duurder) merk geprobeerd.
Probleem opgelost.

Terug naar “Techniek”