Vanmiddag stuitte we met de defender op twee 65+ oudjes die zich met een renault megane scenic vast gereden hadden op een bospad in de bossen van gorp en rovert. Echt geen pad voor zo'n auto dus mijn burgerplicht vervuld vandaag. Met een touw van de man hebben we zijn auto los getrokken, maar het was wel een besef moment dat we een sleepkabel of lint bij moeten kopen. (En uitvinden hoe de lier op mijn recent gekochte 110 werkt want daar zijn we nog niet aan toe gekomen....)
Wat zouden jullie adviseren om in een 110 te leggen?
Tips voor sleepkabel of lint
-
Roger B.
Re: Tips voor sleepkabel of lint
dat ligt er helemaal aan wat je er mee wil doen....
gewoon slepen kan met een vrij licht touw, een goed vastgereden 110 recoveren met een andere auto zou ik kinetisch touw verkiezen... je lier aan een boom vastmaken met sleep- of boomlint. dus eigenlijk ben je er niet met 1 item.
gewoon slepen kan met een vrij licht touw, een goed vastgereden 110 recoveren met een andere auto zou ik kinetisch touw verkiezen... je lier aan een boom vastmaken met sleep- of boomlint. dus eigenlijk ben je er niet met 1 item.
gone
-
Landmarcs
Er is (ook) sleeplint met een zekere rek. Daarmee houdt je het midden tussen rek-arm boomlint en kinetisch-touw.
Persoonlijk vind ik een lint wel zo makkelijk oprollen en wegbergen. En een kinetische ruk is gemakkelijk weer een beetje veel van het goede.
Ik heb al eens een Renaultje dat met z'n buik op de sneeuw en twee wielen boven een greppel stond losgetrokken ... en dat ging dus niet met een eenvoudig sleepkoordje (dat ging stuk) en prima met een langer sleeplint met bescheiden rek.
Groeten MarcS
Persoonlijk vind ik een lint wel zo makkelijk oprollen en wegbergen. En een kinetische ruk is gemakkelijk weer een beetje veel van het goede.
Ik heb al eens een Renaultje dat met z'n buik op de sneeuw en twee wielen boven een greppel stond losgetrokken ... en dat ging dus niet met een eenvoudig sleepkoordje (dat ging stuk) en prima met een langer sleeplint met bescheiden rek.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Mar 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja
Ik heb verleden jaar op Katwijk de voorkant van een RAM eraf getrokken met een kinetisch lint
Recovery ogen of sleepogen zijn twee verschillende dingen
Ik heb verleden jaar op Katwijk de voorkant van een RAM eraf getrokken met een kinetisch lint
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
ppw schreef:Tja
Ah ... jij dacht ... die rammen we er even uit (of af)
Bij zo'n inschroef-sleepoogje van een moderne Renault (of wat dan ook) wil ik niet denken aan de kinetische effecten als die losgetrokken worden (die inschroef-sleepogen dan) ... voor je het weet worden die dan bij het trekkend voertuig weer ergens ingeschroefd, ergens waar dat niet past.
Een RAM-frontje heeft in ieder geval een zeker parachute-oppervlak. ... kreeg je wellicht daarna nog een paar rammen voor je kop ?
Groeten MarcS
nee, had al m'n bedenkingen, en gevraagd of het wel een goed idee was om daar touw aan vast te maken.... "ja joh, daar is het toch voor..."
als antwoord..... nou ja, ok dan.....

― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Landmarcs
ppw schreef:nee, had al m'n bedenkingen, en gevraagd of het wel een goed idee was om daar touw aan vast te maken.... "ja joh, daar is het toch voor..."![]()
als antwoord..... nou ja, ok dan.....
![]()
Misschien wou ie toch al van z'n RAM(p) af
MarcS
Ok, maar waar maak je in zo'n geval dan wel aan vast?
Ik heb vorige zomer een Hondaatje uit een greppel getrokken en heb m door de eigenaar zelf vast laten maken. (hij sloeg het touw om de achteras)
Hij wilde eerst op een sleepwagen wachten (was wat overmoedig en in de slip geraakt; schuin de greppel in en een hoop plastic gescheurd, aan de voorkant!
) maar vond dat toch te duur en te lang duren en vroeg of ik m er ff uit wilde slepen.
En hoe zit t als je dan toch schade veroorzaakt? Zou je daar als 'sleper' dan toch verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden?
Ik heb vorige zomer een Hondaatje uit een greppel getrokken en heb m door de eigenaar zelf vast laten maken. (hij sloeg het touw om de achteras)
Hij wilde eerst op een sleepwagen wachten (was wat overmoedig en in de slip geraakt; schuin de greppel in en een hoop plastic gescheurd, aan de voorkant!
En hoe zit t als je dan toch schade veroorzaakt? Zou je daar als 'sleper' dan toch verantwoordelijk voor gesteld kunnen worden?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
tja, heb ook wel eens een Dyneema stuk getrokken.... wie is daarvoor dan verantwoordelijk? ikke omdat het mijn lier is, of degene waar ik aan vast zat en eruit wilde lieren\? wel een touwtje van € 200,-
soms moet je gewoon je verlies nemen... en move on.... 
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
Hm ik heb de kabel gewoon tussen de twee trekhaken vast gemaakt...
Nou zat die scenic niet zo vast maar toch. Je moet wat...

Nou zat die scenic niet zo vast maar toch. Je moet wat...