twdi schreef:Hm ik heb de kabel gewoon tussen de twee trekhaken vast gemaakt...
Nou zat die scenic niet zo vast maar toch. Je moet wat...
Tja, ik trok eerst een eenvoudig lintje stuk - het stiksel liet los.
Daarna was er nog een veel-tons sleeplint. Het Renaultje zelf was het probleem niet, op zich het trekken ook niet - was zelfs helling af, maar wel in de sneeuw en dus een auto die een halve dag rustig met zijn buikje op de sneeuw lag (want twee wielen boven de greppel).
En dan bovendien een Renaultje met slechts aan een kant een als zodanig herkenbaar sleep-punt, daarom dus heel rustig het Renaultje helling-af uit de greppel getrokken, een tikje handrem erop, diff-lock (want 4 sneeuwkettingen) en dan heel kalm iets minder handrem tot alles strak stond en daarna heel kalm trekken. Het nam nog best even voordat ook de voorzijde weer in het spoor stond. Renaultje moest eerst nog een eind achteruit voordat er ruimte was om te keren (vooral omdat aan de voorzijde geen sleeppunt herkenbaar was was het noodzaak dat het keren in de diepere sneeuw echt goed zou gaan) ... en dus was er na een paar honderd meter weer een sleepmomentje want in de avondschemering achteruit diepe sporen in de sneeuw volgen lijkt makkelijker als het is.
Ook hier dus "je moet toch wat" kwestie, en ... er was hier geen sprake van een ordentelijke sleep-auto, het betrof een weg waar maximaal een paar auto's per dag overheen komen, een bosweg die opengesteld is voor wie niet om wil rijden, maar dus ook een bosweg waar verder geen enkele normale "service" geleverd wordt. Natuurlijk kan je alles "kopen", maar dat kost goud geld. Maar goed, mij leek het lostrekken van een bumper ook een onaangenaam kostenplaatje (ik zag al eens na een ijzelpassage op de Franse TV een tractor een auto uit de berm slepen, nu ja uit de berm slopen).
Groeten MarcS