foto dashboard disco 2 td5 uit 2003 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: foto dashboard disco 2 td5 uit 2003 automaat

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mar 2016, 08:37

Edward schreef:Het argument van "alle vermogen op die wielen" vind ik het grootste gelul, want ik heb nog NOOIT 120+ pk nodig gehad om off road ergens te komen. :shock: :shock: In tegendeel, vaak komt er teveel vermogen op de wielen dat alleen maar resulteert in grip verlies. :roll: :roll:
Volledig mee eens, gewoon rustig rijden.
Edward schreef:Ik heb nog nooit, noch in sneeuw noch op ijs of modder meegemaakt dat de Tc langdurig ingreep of de vaart uit het rijden haalde.
Nou, ik wel en meer dan één maal. Rustig rijdend door een modderweg met 3,5 ton aan de haak grijpt de ETC in en vervolgens slaat de Td5 af.... En dan krijg ik waarschijnlijk nu het commentaar dat dit niet gebeurt zonder aanhanger, maar zelfs zonder aanhanger is het twee keer voorgekomen dat de Td5 afslaat door ingrijpen van de ETC in een moddergat.
Tijdig difflock inschakelen helpt wel degelijk in zo'n geval.
Nee, doe mij de 300 Tdi maar (zonder ABS/ETC), die tokkelt rustig verder ook al slaat er af en toe een wiel iets door. En ook met remmen op een laag natte bladeren, dan schuiven de voorwielen het blad aan een hoop en sta je stil (in tegenstelling tot de Td5 met ABS/ETC).
Roger B. schreef:Maar goed... als je er geen fan van bent... waarom heb je het dan op je auto ?
Simpel, omdat de vorige eigenaar het besteld had.

Overigens heb ik in Heerde eens een Defender 110 Td5 met ABS/ETC, rustig over ijsschotsen zien rijden (al komend uit de waterbak), waar de rest bleef steken (of alleen met heel veel snelheid en toeren het net haalde).

Groet,

Erik.

p.s. Kan iemand die spamberichten weghalen? Edit: Hartelijk dank :!: :!:
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 03 Mar 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mar 2016, 09:00

Als je Td5 afslaat door de tractiecontrolle moet je gas geven... usererror :mrgreen:

En die opmerking was voor de persoon die insunueerde dat ie het maar niks vond...die kocht zijn defender nieuw
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mar 2016, 09:29

Roger B. schreef:En die opmerking was voor de persoon die insunueerde dat ie het maar niks vond...die kocht zijn defender nieuw

Wie was dat dan ??

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mar 2016, 09:30

:shock:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mar 2016, 18:29

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Ik heb nog nooit, noch in sneeuw noch op ijs of modder meegemaakt dat de Tc langdurig ingreep of de vaart uit het rijden haalde.
Nou, ik wel en meer dan één maal. Rustig rijdend door een modderweg met 3,5 ton aan de haak grijpt de ETC in en vervolgens slaat de Td5 af.... En dan krijg ik waarschijnlijk nu het commentaar dat dit niet gebeurt zonder aanhanger, maar zelfs zonder aanhanger is het twee keer voorgekomen dat de Td5 afslaat door ingrijpen van de ETC in een moddergat.
Tijdig difflock inschakelen helpt wel degelijk in zo'n geval.
Nee, doe mij de 300 Tdi maar (zonder ABS/ETC), die tokkelt rustig verder ook al slaat er af en toe een wiel iets door. En ook met remmen op een laag natte bladeren, dan schuiven de voorwielen het blad aan een hoop en sta je stil (in tegenstelling tot de Td5 met ABS/ETC).

Groet,

Erik.

Maar nu vergelijken we een Disco met een Def. Zijn die systemen identiek?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Mar 2016, 20:01

Edward schreef:Maar nu vergelijken we een Disco met een Def. Zijn die systemen identiek?

Correct en helaas heb ik geen flauw idee of die systemen identiek zijn.
Roger B. schreef:Als je Td5 afslaat door de tractiecontrolle moet je gas geven... usererror :mrgreen:

Tja, als ik gas geef wanneer de ETC ingrijpt ben ik (altijd) te laat :oops: , zo snel reageert de Td5 niet op het gas geven. En om nu op voorhand met veel toeren door zo'n modderweg te rijden omdat de ETC mogelijk kan ingrijpen, nee, dan is het geen rustig rijden meer (zoals met de 300 Tdi met 1000-1500 rpm).
Er komt nog een schakelaartje in, waarmee ik de ABS/ETC kan uitzetten. Ik heb al een keer getest met het loshalen van de massa draad van de ecu voor de ABS/ETC (even uit de stekker gehaald met zo'n speciaal 'tangetje'). Dus daar maar een schakelaartje tussen zetten. En aangezien de controlelampjes voor ABS en ETC dan continue branden is vergeten, dat de ABS is uitgeschakeld, niet aan de orde.
Landmarcs schreef:Wie was dat dan ??
:lol: :lol:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mar 2016, 20:55

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Maar nu vergelijken we een Disco met een Def. Zijn die systemen identiek?

Correct en helaas heb ik geen flauw idee of die systemen identiek zijn.
Roger B. schreef:Als je Td5 afslaat door de tractiecontrolle moet je gas geven... usererror :mrgreen:

Tja, als ik gas geef wanneer de ETC ingrijpt ben ik (altijd) te laat :oops: , zo snel reageert de Td5 niet op het gas geven. En om nu op voorhand met veel toeren door zo'n modderweg te rijden omdat de ETC mogelijk kan ingrijpen, nee, dan is het geen rustig rijden meer (zoals met de 300 Tdi met 1000-1500 rpm).
Er komt nog een schakelaartje in, waarmee ik de ABS/ETC kan uitzetten. Ik heb al een keer getest met het loshalen van de massa draad van de ecu voor de ABS/ETC (even uit de stekker gehaald met zo'n speciaal 'tangetje'). Dus daar maar een schakelaartje tussen zetten. En aangezien de controlelampjes voor ABS en ETC dan continue branden is vergeten, dat de ABS is uitgeschakeld, niet aan de orde.
Landmarcs schreef:Wie was dat dan ??
:lol: :lol:

Zo'n schakelaartje wil ik nu ook, net als ik de ABS/ETC wilde, want de ETC is zelfs de Puma te snel af (en daarvan is het gas, en vooral ook de "anti-stall-control" een stuk doortastender als dat bij de Td5).

O ja, ik wil ook niet volgas een helling op waar je met zoveel geweld alleen maar in nog grotere problemen komt.

Overigens als het gewoon glad is met stevige sneeuw afgewisseld met verijzingen dan is de ABS/ETC heel erg prettig, dan wordt ook bij weinig gas subtiel genoeg afgeremd, dan kom je echt heel veel verder als zonder, vaak moet je dan uiteindelijk alsnog de sneeuwkettingen monteren .... voor het parcours helling af.. Geen idee of meneer LandRover bij zijn kennelijk geweldige Terrain-Response ook een setting heeft die het fragiele evenwicht bij een echt glibberige weinig houvast biedende ondergrond aan kan, genoeg vermogen om voldoende trekkracht te geven maar tegelijk genoeg subtiliteit om doorslippende wielen liefst te vermijden voor ze optreden. Ik denk dat het grootste probleem is dat de ETC te goed het doorslippende wiel beteugelt, en daarmee zoveel torque naar het andere wiel stuurt dat dat al aan het doorslippen gaat voordat het beteugelde wiel aan de voorgang kan bijdragen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 03 Mar 2016, 21:42

blijkbaar is tc op een defender een baggersysteem.... heb werkelijk nog NOOIT de Td5 afgeslagen gehad omdat het TC ingreep :shock: :roll: en nee, ik reed niet met een D2 automaat maar gewoon handbak
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mar 2016, 21:57

Roger B. schreef:blijkbaar is tc op een defender een baggersysteem.... heb werkelijk nog NOOIT de Td5 afgeslagen gehad omdat het TC ingreep :shock: :roll: en nee, ik reed niet met een D2 automaat maar gewoon handbak

Eens! Al heb ik dan wel alleen maar automaten :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mar 2016, 22:24

Roger B. schreef:blijkbaar is tc op een defender een baggersysteem.... heb werkelijk nog NOOIT de Td5 afgeslagen gehad omdat het TC ingreep :shock: :roll: en nee, ik reed niet met een D2 automaat maar gewoon handbak

Tja, bij mij is de Td5 ook nog nooit afgeslagen vanwege de ETC, vlgs mij is het ook geen bagger-systeem ('t zou mij niet verbazen als het in grote mate gelijk is aan het systeem in de Disco). Mijn probleem was dat de ETC binnen een korte afstand steeds meer ging ingrijpen en daardoor 1º de om en om niet geremde wielen alleen maar om en om ook hun grip verloren, en 2º alle vaart eruit ging. Een stukje terug-rollen om dan met een aanloopjeen dus een rollende auto verder te komen hielp niet omdat volgens probleem 1 binnen enkele meters alle wielen weer een voor een voeten veegden.
Nu moet ik wel zeggen dat er voor mij, en na mij dagen lang niemand naar boven ging en/of naar boven kwam.

Groeten MarcS

PS Ik heb de Td5 wel eens - eigenlijk meer dan eens - laten afslaan. Het probleem is dat er een "gat" zit tussen geen gas en voorzichtig gas, rijdt je met redelijk wat gas dan reageert de Td5 wel bijna direct, vragen de omstandigheden om een voorzichtige aanpak en niet teveel "torque" dan tuimel je soms in het "gat". Soms is zonder gas veiliger omdat dan de anti-stall van de Td5 wel werkt, alleen zou je dan de optie willen van een iets verhoogd stationair.

Terug naar “Techniek”