foto dashboard disco 2 td5 uit 2003 automaat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
arjan_de_jong

Re: foto dashboard disco 2 td5 uit 2003 automaat

Berichtdoor arjan_de_jong » 02 Mar 2016, 18:20

Ik zou niet zo vertrouwen op brandende lampjes die aan en uit horen te gaan zoals ABS (hoort bij starten te branden en dan uit te gaan)

Heb al vaak genoeg gezien dat bij een ABS storing een slimme pipo het lampje doorverbind met bijvoorbeeld het olie lampje. (deze gaan ook netjes aan en dan uit)

Het beste om zeker te weten dat je geen rare storingen hebt is de auto uit te (laten) lezen tijdens de proefrit.
ABS is wel te testen natuurlijk door even ergens op een zandpad flink te remmen.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 18:53

En ook dat zegt niet alles.... toen ik de amigo's had vanwege defecte wielsensor tgv een hemelend lager had ik wel ABS werking als je fors moest remmen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mar 2016, 18:59

Roger schreef:doet mijn Defender inderdaad ook Roger.

maar voorkomen is beter dan genezen.

het verbruikt toch je schijven, blokken en bovendien grijpt het systeem pas in bij flinke slip.
heb je difflock slipt het geheel minder snel.

uiteindelijk zal je TC je ook wel uit de misère helpen, maar het is toch niet hetzelfde. ;)

't Is de vraag of de ETC je uit de misère helpt ... je moet genoeg snelheid hebben (gelukkig is genoeg tamelijk weinig) en er moet genoeg verschil zijn tussen de verschillende wielen. Ga je voorzichtig een erg glibberig pad af (of zoals ik soms een besneeuwde/verijsde smalle bosweg) dan ben je blij met de DiffLock omdat daarmee zonder bijremmen de twee assen even snel draaien, de ETC hoeft dan dus veel minder te doen, en dat maakt zo'n afdaling een stuk rustiger. Ga je diezelfde helling op dan is het iets minder een punt, maar het is best prettig als alle vermogen gewoon naar de wielen gaat en niet soms ineens een deel wordt weggeremd. Als alsmaar dan het een dan een ander wiel geremd wordt kom je zelfs met DiffLock uiteindelijk zelfs beter vooruit zonder ABS/ETC.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mar 2016, 19:09

Laat ik nou een Disco uit 2004 hebben gehad MET diff lock. :shock: :shock: Op sommige modellen bv de G4 uitvoering zat het gewoon op. Of het ook als optie te bestellen was weet ik niet.

Overigens kwam ik met die 2004 niet verder off road dan nu met de 2003 zonder diff lock dus wat het exact toevoegt is mij niet duidelijk. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 21:35

Landmarcs schreef: 't Is de vraag of de ETC je uit de misère helpt ... je moet genoeg snelheid hebben (gelukkig is genoeg tamelijk weinig) en er moet genoeg verschil zijn tussen de verschillende wielen.[
Als dat verschil tussen de wielen er niet is heb je geen TC nodig, als het er wel is, en het is tussen links en rechts op beide assen sta je zonder TC stil....

Ga je voorzichtig een erg glibberig pad af (of zoals ik soms een besneeuwde/verijsde smalle bosweg) dan ben je blij met de DiffLock omdat daarmee zonder bijremmen de twee assen even snel draaien, de ETC hoeft dan dus veel minder te doen, en dat maakt zo'n afdaling een stuk rustiger.

En WAT exact denk je dat je tractiecontrolle zou doen bij het afdalen van een glibberig pad dan???? (ik neem tenminste niet aan dat je flink gas aan het geven bent om snelheid te maken)

Ga je diezelfde helling op dan is het iets minder een punt, maar het is best prettig als alle vermogen gewoon naar de wielen gaat en niet soms ineens een deel wordt weggeremd. Als alsmaar dan het een dan een ander wiel geremd wordt kom je zelfs met DiffLock uiteindelijk zelfs beter vooruit zonder ABS/ETC.

Groeten MarcS

dat ligt er helemaal aan hoeveel grip je verliest en op welke wielen. TC is niet altijd een voordel, maar in het overgrote merendeel van de situaties is het zelfs zonder middendiff een voordeel tov een middendiff en open dwarsdiffs
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mar 2016, 22:13

Roger B. schreef:dat ligt er helemaal aan hoeveel grip je verliest en op welke wielen. TC is niet altijd een voordel, maar in het overgrote merendeel van de situaties is het zelfs zonder middendiff een voordeel tov een middendiff en open dwarsdiffs

Precies, in het overgrote merendeel ...

Maar bijvoorbeeld in "the wrong kind of snow" .... komt je ook met 4x4+4sneeuwkettingen niet boven, dwz misschien lukt het beetje bij beetje, maar dan gaat lopen vlotter. Klein aanloopje, een stukje "terreinwinst" en daarna kom je al weer niet meer vooruit omdat de ETC overuren maakt.
Ik ken overigens wel iemand hier die nog minder van de ABS/ETC houdt als ik.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 22:23

sommige sneeuw situaties blijkbaar (al waag ik te betwijfelen of je met sneeuwkettingen zonder daar zoveel beter uit bent dan met sneeuwkettingen en TC) en in droog zand schijn TC een nadeel te zijn, waarbij het ene TC het andere niet is. ik weet niet hoe goed of slecht TC op een defender werkt, maar op een D2 werkt het meer dan goed.... mits je gas blijft geven en niet denkt ow, hij remt, gas loslaten.

Maar goed... als je er geen fan van bent... waarom heb je het dan op je auto ? Wordt altijd zo moe van die fobie voor alles wat modern is..... alles met elektronica dat LR geproduceerd heeft presteert beter dan de voorganger zonder..... dat heet vooruitgang.

toen ik de eerste keer in fürstenau was met de D2 op vrij kale michelin synchrone banden (wat eigenlijk wegbanden zijn) en daar in de kuil door een wirwar van sporen in blubber reed, verbaasde me ik dat ie niet beleef steken (wat ik verwachtte omdat ik voorheen de D1 gewend was)

Ook bij de P38 sta ik er versteld van hoe ver je (mede) door de TC komt in blubber op winterbandjes met 4mm profiel
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mar 2016, 22:31

Geen idee of de Tc van een Def gelijkwaardig is aan die van een D2. Vast niet wat toen het hier een paar weken geleden ijzelde greep de tc hooguit een 20tal seconden in om daarna weer te zwijgen. Ik heb nog nooit, noch in sneeuw noch op ijs of modder meegemaakt dat de Tc langdurig ingreep of de vaart uit het rijden haalde.

Het argument van "alle vermogen op die wielen" vind ik het grootste gelul, want ik heb nog NOOIT 120+ pk nodig gehad om off road ergens te komen. :shock: :shock: In tegendeel, vaak komt er teveel vermogen op de wielen dat alleen maar resulteert in grip verlies. :roll: :roll:

Maar ja, het is weer theorie versus praktijk........
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Mar 2016, 23:03

Edward schreef:Geen idee of de Tc van een Def gelijkwaardig is aan die van een D2. Vast niet wat toen het hier een paar weken geleden ijzelde greep de tc hooguit een 20tal seconden in om daarna weer te zwijgen. Ik heb nog nooit, noch in sneeuw noch op ijs of modder meegemaakt dat de Tc langdurig ingreep of de vaart uit het rijden haalde.

Het argument van "alle vermogen op die wielen" vind ik het grootste gelul, want ik heb nog NOOIT 120+ pk nodig gehad om off road ergens te komen. :shock: :shock: In tegendeel, vaak komt er teveel vermogen op de wielen dat alleen maar resulteert in grip verlies. :roll: :roll:

Maar ja, het is weer theorie versus praktijk........

Ik zou eerder zeggen: Weer een nieuw misverstand.

Allereerst heb je daar in Grun geen smalle boswegen 10% greppel aan de ene kant en vallei aan de andere.
En dan verder wil je niet met 120+PK die helling op want dan eindig je gegarandeerd in de greppel of de vallei.
Je wilt beheerst naar boven, zo hard als kan maar zeker zo traag dat je zodra de auto een andere richting als de weg kiest nog tijdig corrigeren kan (wat niet zelden neerkomt op achteruit en steken om weer in "het spoor" te komen). Het gaat dus om een 10% helling sneeuw, deels blubberig, op een semi-verijsde onderlaag. Het enige wat werkt is die slurrysneeuw kwijtraken, en dat gaat niet erg goed als de wielen om en om afgeremd worden en dus ook om en om steeds weer grip verliezen. Misschien gaat het zonder ABS/ETC niet veel beter, alleen wordt dan niet steeds het (bescheiden) vermogen weggeremd (en dan draait de ABS geen overuren).

Dit is dus gewoon harde praktijk, net als het harde praktijk is dat onder zulke omstandigheden de auto zelfs op een rechte weg kan uitbreken als je ook maar iets te vlot rijdt. Misschien moet je dan een bescheiden percentage voorwiel-slip hebben, zodat de voorwielen meer kans hebben grip te vinden in plaats van soms wel grip en soms niet (en in dat laatste geval dus voortgeduwd door de achterwielen).

Overigens tav Roger B.: Ik ben een groot fan van de ABS/ETC, maar soms even niet.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mar 2016, 23:24

Precies theoretisch gelul :shock: :shock:

Je bent niet de enige die wel eens in het buitenland komt en uit ervaring weet ik dat onze D2 zonder difflock maar met Tc veel verder komt en makkelijker rijdt dan een 110 die op exact dezelfde banden 200 meter voor en later achter me reed........ :shock:

Ook op ijs en vette modder is dat zo. Overigens werden we beiden helemaal zoek gereden door een range Rover 405 Tdv8 die letterlijk rondjes om ons heen reed........

Het is al jaren zo dat een Defender hoewel de leukste ook de slechtst presterende Land Rover is. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”