Defender 90, Td5, 2001 waarschuwingslampje vocht in dieseltank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
juko

Defender 90, Td5, 2001 waarschuwingslampje vocht in dieseltank

Berichtdoor juko » 02 Mar 2016, 08:17

Gisteravond ging ineens bij mijn Defender Td5 eerst heel zachtjes een oranje waarschuwingslampje branden. Na een paar kilometer werd het feller. Ik maakte me wat ongerust daar ik niet wist waar het lampje van was. Na 10 kilometer ging het weer heel langzaam uit. Toen ik bij mijn afspraak was brandde het lampje niet meer. Ik zocht even snel in het instructieboek op waar het lampje van was. Vocht in dieseltank of dieselfilter.

Later op de avond moest ik weer naar huis, een ritje van 40 kilometer, maar het lampje brandde de gehele reis niet meer. Moet ik nu de garage laten nakijken of er vocht in de tank of filter zit, of kan ik er vanuit gaan dat als het lampje 40 km niet brandt er geen vocht meer is.

iemand ervaring hier mee?
Laatst gewijzigd door juko op 02 Mar 2016, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Re: waarschuwingslampje vocht in dieseltank

Berichtdoor Erik Peters » 02 Mar 2016, 08:33

juko schreef:Moet ik nu de garage laten nakijken of er vocht in de tank of filter zit, of kan ik er vanuit gaan dat als het lampje 40 km niet brandt er geen vocht meer is.

Als er al vocht in zat, dan verdwijnt dit niet van zelf, maar die sensor schijnt wel vaker problemen te geven. En wordt soms gewoon verwijderd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger

Berichtdoor Roger » 02 Mar 2016, 08:49

zou ook het stekkertje eens nakijken.
zit onder het dieselfilter.
even schoonmaken.
je kunt ook de sensor een keertje loshalen en schoonmaken. let wel op want je filter loopt dan leeg en er zit toch wel aardig wat diesel in.
daarna terugplaatsen en oren dicht want de pomp en filter gieren daarna aardig luidruchtig ivm ontluchten.
gaat vanzelf over.
niet direct starten uiteraard.

en wellicht dieselfilter eens vervangen. kan zijn dat er gewoon echt vocht in zit. :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

juko

Berichtdoor juko » 02 Mar 2016, 09:34

dank voor de tips. ik moet de auto binnenkort een grote beurt laten geven. Nu maar wat eerder dus.

conny

Berichtdoor conny » 02 Mar 2016, 11:36

Juko, zo'n beurtje kan je nog prima zelf :lol: Onderkant doppie open, spul eruit, doppie terug, bovenkant doppie open, spul erin, doppie dicht.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 12:13

als dat is wat jij onder een beurt verstaat wel...... gelukkig doet een fatsoenlijke garage heel wat meer bij een beurt

@Juko

Lees het topic bovenaan in het techniek forum eens door, dit gaat over topictitels in de technieksectie ;)

De vochtsensor zit onder op het filter, zoals gezegd. (filter zit in de rechter achterwielkast, afhankelijk van bouwjaar en model voor of achter het wiel en al dan niet met een metalen schildje er omheen...)

Dit sensortje, (werkt niet zo goed als men bedacht had en is later ook afgeschaft meen ik) "meet" of er vocht onderin het dieselfilter staat (geleiding van water is anders dan van diesel) helaas geeft het sensortje vaak valse meldingen en ook vocht in de stekker ervan kan valse meldingen geven (ken verhalen van mensen die het sensortje verwijderd hebben en nog steeds het lampje af en toe aan zien gaan)

Bij een beurt wordt (afhankelijk van welke beurt het is) het diesel filter soms wel soms niet mee vervangen, als je de auto brengt dus even expliciet erbij zeggen dat je er graag een vers onder wil.

Vocht kan op verschillende manieren in de diesel komen, het kan er vanuit de tank bij het tankstation in gekomen zijn (condensatie in die tank of door een probleem/lekkage aldaar wat niet heel vaak het geval is gelukkig) maar ook in je autotank, als je rijdt wordt diesel warm door de warme retour diesel, als je dan je auto parkeert koelt de diesel af en via de ont/beluchting komt er vochtige buitenlucht in de tank, vocht condenseert en komt in de diesel terecht, in je filter wordt dat er grotendeels uitgefilterd en komt onderin je filter terecht (en zou bij elke beurt afgetapt moeten worden)
gone

juko

Re: Defender 90, Td5, 2001 waarschuwingslampje vocht in dieseltank

Berichtdoor juko » 02 Mar 2016, 12:52

aangepast Roger :-)
Ik ben zelf geen techneut. Ik denk dat ik over 2 weken de 90 wegbreng en de garagist aangeef dat het dieselfilter moet worden nagekeken.

Vanmorgen brandde het lampje niet. ik hou helemaal niet van meldingen en spontaan branden van lampjes. Doe mij maar een Td5 zonder computer, jammer dat die er niet zijn.

Roger B.

Re: Defender 90, Td5, 2001 waarschuwingslampje vocht in dieseltank

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 13:35

juko schreef:aangepast Roger :-)

TOP!

Vanmorgen brandde het lampje niet. ik hou helemaal niet van meldingen en spontaan branden van lampjes. Doe mij maar een Td5 zonder computer, jammer dat die er niet zijn.

nu heeft dit op zich niks met computers te maken
gone

Terug naar “Techniek”