Ben me een beetje aan het orienteren, maar wat zijn de belangrijkste voors en tegens van beiden, even afgezien van de prijs natuurlijk.
het zal een 2000 of latere p38 of een 2004 of 2005 l322 worden.
beiden diesels gecombineerd aan een automaat.
of is wellicht een disco 2 td5 toch een betere keuze?
Range Rover p38 2.5 dse of nieuw type l322 td6
Range Rover p38 2.5 dse of nieuw type l322 td6
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re: Range Rover p38 2.5 dse of nieuw type l322 td6
Hangt bij alledrie af van hoe de wagen onderhouden is. Ik heb heerlijk en probleemloos gestuurd met mij Range Rover 38a DSE, klant van me rijdt een Range Rover L322 Td6 zonder wezenlijke problemen. Ding is net door de 4 ton heen.
Zelf rijdt ik nu een Disco II Td5 met meer dan 3 ton op de klok en behalve het te verwachten onderhoud heb ik eigenlijk ook geen klachten op een enkele vage kwaal (dood gaspedaal) na.
Neem wel in je afweging mee dat een Range Rover gewoon duurder is in het onderhoud. Tenzij je alles zelf doet ben je met onderdelen vaak gewoon duurder uit. (Tenzij dat alleen aan mij ligt maar als ik de "running costs" van beide vergelijk dan is de Disco wezenlijk voordeliger.)
Zelf rijdt ik nu een Disco II Td5 met meer dan 3 ton op de klok en behalve het te verwachten onderhoud heb ik eigenlijk ook geen klachten op een enkele vage kwaal (dood gaspedaal) na.
Neem wel in je afweging mee dat een Range Rover gewoon duurder is in het onderhoud. Tenzij je alles zelf doet ben je met onderdelen vaak gewoon duurder uit. (Tenzij dat alleen aan mij ligt maar als ik de "running costs" van beide vergelijk dan is de Disco wezenlijk voordeliger.)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
thanks Edward.
ik zoek zowieso onder de 200.000 km.
is geen garantie natuurlijk want met slecht onderhoud of debiel rijden sloop je een auto in 10.000 km maar icm goed kijken naar uiterlijk en onderhoudshistorie kom je een heel eind.
ik was in het begin niet zo weg van de p38 en de l322 vond ik wat te patserig, maar begin beide eigenlijk steeds mooier te vinden.
onderhoud doe ik normaal allemaal wel zelf en onderdelen haal ik altijd bij Paddock of Craddock, dus prijzen vallen normaal nog wel mee.
alleen als er elektronische storingen optreden ben ik veelal kansloos.
en ik heb over het algemeen weinig vertrouwen in de electomotoren voor ramen, dak, stoelen etc etc die Landrover gebruikt, weet niet waarom.
zijn veelal ook super duur om te vervangen.

ik zoek zowieso onder de 200.000 km.
is geen garantie natuurlijk want met slecht onderhoud of debiel rijden sloop je een auto in 10.000 km maar icm goed kijken naar uiterlijk en onderhoudshistorie kom je een heel eind.
ik was in het begin niet zo weg van de p38 en de l322 vond ik wat te patserig, maar begin beide eigenlijk steeds mooier te vinden.
onderhoud doe ik normaal allemaal wel zelf en onderdelen haal ik altijd bij Paddock of Craddock, dus prijzen vallen normaal nog wel mee.
alleen als er elektronische storingen optreden ben ik veelal kansloos.
en ik heb over het algemeen weinig vertrouwen in de electomotoren voor ramen, dak, stoelen etc etc die Landrover gebruikt, weet niet waarom.
zijn veelal ook super duur om te vervangen.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:alleen als er elektronische storingen optreden ben ik veelal kansloos.
Cher Roger,
Ga er maar van uit dat bijna alles wat een Disco boven een Defender extra heeft electrisch/electronisch is en een keertje stuk gaat.
Ga er maar vanuit dat bijna alles wat een Range Rover nog weer luxer maakt ook electrisch/electronisch is en een keertje stuk gaat.
Lees gewoon maar eens terug op dit forum: De enige reden waarom je nogal wat mechanische klachten bij de Defender kan turven is dat die gewoon blijven rijden totdat er iets mechanisch echt mis gaat (een andere reden is waarschijnlijk dat een Defender meer uitnodigt om tot, of over, de grenzen van het mogelijke te gaan).
Groeten MarcS
PS Als je gewoon iets rustiger aandoet (en een overdrive of Disco-tussenbak monteert) rijdt je net zo goed in een Defender op en neer naar Nederland.
PS Als je gewoon iets rustiger aandoet (en een overdrive of Disco-tussenbak monteert) rijdt je net zo goed in een Defender op en neer naar Nederland.[/quote]
wijsneus.
blijft dat ik toch moet veranderen van auto want de kids van mn vriendin kunnen niet achterin mn grijs kenteken Defender.
en de Defenders geel kenteken zijn toch wel prijzig en na 15 jaar wil ik ook wel eens iets dat niet lekt.
ik ben er trouwens nog steeds niet helemaal zeker van trouwens deze actie van mezelf.
ben stiekem wel erg verliefd op mn Defender.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:blijft dat ik toch moet veranderen van auto want de kids van mn vriendin kunnen niet achterin mn grijs kenteken Defender.
![]()
en de Defenders geel kenteken zijn toch wel prijzig en na 15 jaar wil ik ook wel eens iets dat niet lekt.![]()
![]()
ik ben er trouwens nog steeds niet helemaal zeker van trouwens deze actie van mezelf.
ben stiekem wel erg verliefd op mn Defender.
Vlgs mij mag je in Frankrijk gewoon een bank achterin zetten, of anders langsbankjes ... dan kunnen er meer kids mee als je lief is.
Anders toch naar een andere vriendin omzien.
Groeten MarcS
PS Een Defender hoeft niet te lekken (of althans niet overdreven veel)
-
Roger B.
Als je je kids veilig wil vervoeren zet je ze als het dan in een defender moet niet op bankjes op de wielkasten...
ik ben niet zo overtuigd dat alles wat elektrisch is zonodig stuk moet gaan..... heb in alle drie mijn P38 eigenlijk verdomd weinig echte elektrische problemen gehad (Knock on wood) Mijn dagelijkse P38 heeft meer mechanische problemen gehad dan elektrische (fors verlies langs de zuiger bij de eerste motor, de tweedehands motor is ook een oliezuipert, en de automaat eerst gereviseerd ivm lekke koeler en daaruit volgende oververhitting en later nogeens omdat een slippende ketting in de tussenbak een oneway bearing in de automaat gesloopt had..... (en nu de nieuwe ketting al weer slippend na 30k km (maar was er gezien de prijs al bang voor dat ik geen genuine of oem gekregen had, en lees daarvan wel vaker dat die vroegtijdig weer slippen))Luchtvering is ook zo'n drama als je het net gelooft... kwestie van niet doorrijden als je merkt dat ie door de hoeven gaat 's nachts, maar de lekkage ( na een jaar of 7 waarschijnlijk de balgen) oplossen voordat je compressor voortijdig overlijdt, compressor is na een jaar of 10 a 12 ook aan het eind, net zoals je kleppenblok (afdichtingen) zowel compressor als kleppenblook met 20 a 40 euro en wat werk te reviseren....setje balgen rondom pakweg 275 euro ex
Van de L322 lees ik vaker dat de automaat van de vroege TD6 modellen vrij vroeg op is, verder schijnt ie iets minder storingsgevoelig te zijn (maar dat vind ik van mijn P38's ook tov de verhalen die je hoort en leest er over)
Met wat hulp op fora, een aanvulling van je toolbox met een goed diagnostic tool, en gezond verstand is een P38, en waarschijnlijk ook een L3222 prima zelf te onderhouden en repareren
ik ben niet zo overtuigd dat alles wat elektrisch is zonodig stuk moet gaan..... heb in alle drie mijn P38 eigenlijk verdomd weinig echte elektrische problemen gehad (Knock on wood) Mijn dagelijkse P38 heeft meer mechanische problemen gehad dan elektrische (fors verlies langs de zuiger bij de eerste motor, de tweedehands motor is ook een oliezuipert, en de automaat eerst gereviseerd ivm lekke koeler en daaruit volgende oververhitting en later nogeens omdat een slippende ketting in de tussenbak een oneway bearing in de automaat gesloopt had..... (en nu de nieuwe ketting al weer slippend na 30k km (maar was er gezien de prijs al bang voor dat ik geen genuine of oem gekregen had, en lees daarvan wel vaker dat die vroegtijdig weer slippen))Luchtvering is ook zo'n drama als je het net gelooft... kwestie van niet doorrijden als je merkt dat ie door de hoeven gaat 's nachts, maar de lekkage ( na een jaar of 7 waarschijnlijk de balgen) oplossen voordat je compressor voortijdig overlijdt, compressor is na een jaar of 10 a 12 ook aan het eind, net zoals je kleppenblok (afdichtingen) zowel compressor als kleppenblook met 20 a 40 euro en wat werk te reviseren....setje balgen rondom pakweg 275 euro ex
Van de L322 lees ik vaker dat de automaat van de vroege TD6 modellen vrij vroeg op is, verder schijnt ie iets minder storingsgevoelig te zijn (maar dat vind ik van mijn P38's ook tov de verhalen die je hoort en leest er over)
Met wat hulp op fora, een aanvulling van je toolbox met een goed diagnostic tool, en gezond verstand is een P38, en waarschijnlijk ook een L3222 prima zelf te onderhouden en repareren
gone
zal t haar vragen.

Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
thanks Roger.
zinvolle aanvulling.
eerst de Defender maar eens zien te verkopen.
hoewel zeeeeeeer pijnlijk.
zinvolle aanvulling.
eerst de Defender maar eens zien te verkopen.
hoewel zeeeeeeer pijnlijk.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat