Beste Liefhebbers,
Voor mijn 130 Puma ben ik op zoek naar een oplossing voor wat meer stabiliteit met een beladen auto op de snelweg.
Bij 130-140 km/u gaat het rechtuit prima, maar een beetje schuinwegdek, spoorvorming of uitwijken is het toch steeds weer spannend!?
Zelf dacht ik aan andere schokbrekers, nu standaard (2012 met 120dkm)
Iemand advies voor betere stabiliteit?(behalve zachter rijden;-))
Hoor het graag.
Cees
Stabiliteit snelweg verbeteren
-
CeesCrewCab130
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29 Feb 2016, 15:46
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
setje stabilisatoren monteren en misschien eens kijken naar het type band dat er nu onder zit.
Voor de rest zal het spannend blijven met hoge snelheden.
Groet Ron
Voor de rest zal het spannend blijven met hoge snelheden.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
CeesCrewCab130
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29 Feb 2016, 15:46
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Dank Ron,
Ik wil binnenkort eens naar een specialist voor advies over het onderstel.
Iemand goede ervaringen met specialist?
Banden zijn nieuw General Grabber 235/standaard
Cees
Ik wil binnenkort eens naar een specialist voor advies over het onderstel.
Iemand goede ervaringen met specialist?
Banden zijn nieuw General Grabber 235/standaard
Cees
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Een Puma heeft standaard voor en achter stabilisatoren.
Andere schokdempers, ik ben erg tevreden over de Koni heavy track. Verder is eigenlijk andere banden en wielen een oplossing.
Ben wel eens door Duitsland aan het sturen geweest met een gechipte 130 met King schokbrekers en veren en 18 inch wielen met Pirelli banden. Dat voelde lekker stabiel bij 170km/u

Andere schokdempers, ik ben erg tevreden over de Koni heavy track. Verder is eigenlijk andere banden en wielen een oplossing.
Ben wel eens door Duitsland aan het sturen geweest met een gechipte 130 met King schokbrekers en veren en 18 inch wielen met Pirelli banden. Dat voelde lekker stabiel bij 170km/u
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Ik ken iemand die er Reiger dempers onder gezet heeft en zijn 130 zou rijden als een scheermes. Maar om nu zoveel geld uit ge geven.............. Zou zelf een snelheid kiezen die wat meer passend is
Groet Jan
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Edward schreef:.... . Verder is eigenlijk andere banden en wielen een oplossing. .....
Ik heb geen ervaring met de General Grabbel, maar ik kan wel zeggen dat banden (en bandenspanning) veel kan schelen.
Mijn 110 Puma kwam op Michelin Latitude Cross 7.5x16 ... en ik was direct "cross" wat betreft de stabiliteit van de auto -- "unstable at any speed" was het al heel snel (helemaal nieuw leken de Latitude Cross nog wel wat). Eerst dacht ik dat het aan de auto lag, wellicht fout uitspoor (het was niet helemaal goed) ... maar het bleef behelpen. Uiteindelijk reed ik jaarrond op mijn oude Michelin XPC (die ik eigenlijk voor winters gebruik wilde behouden), de oude XPC's waren veel beter.
Nu sinds een kleine 2 jaar heb ik 235/85x16 Continental CrossContact (en Nokian Hakkapeliitta LT2 voor 's winters) op bijpassende HD velgen (ook wel Wolf genoemd) en de auto is nog iets stabieler als hij al was op de Michelin XPC. O ja, ik doe al jaren meer lucht als voorgeschreven in de banden, dwz ± de beladen spanning (bij de 235/85 hoef je dit niet te "overdrijven", de smallere XPC profiteerde echt van ruim lucht). Wat meer lucht houdt de banden wat "meer onder de auto", de auto rolt iets minder over de banden.
Misschien heb je er iets aan ... ik had zelf nooit gedacht dat banden zo veel verschil kunnen maken (m.n. omdat ik Michelin erg hoog had).
Misschien kan je eens bij de een of de ander een set andere banden/wielen lenen om een rondje klaverblad uit te proberen.
Groeten MarcS
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Landmarcs schreef: Michelin Latitude Cross 7.5x16 ... en ik was direct "cross" wat betreft de stabiliteit van de auto -- "unstable at any speed" was het al heel snel (helemaal nieuw leken de Latitude Cross nog wel wat). Eerst dacht ik dat het aan de auto lag,
Groeten MarcS
Heb dezelfde banden op de Disco gehad, uiteraard in de standaard maat 255 nog wat en die bevielen qua rijden prima ook bij 170. Alleen qua slijtage was het klote. Dus het ligt idd aan de auto
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Edward schreef:Landmarcs schreef: Michelin Latitude Cross 7.5x16 ... en ik was direct "cross" wat betreft de stabiliteit van de auto -- "unstable at any speed" was het al heel snel (helemaal nieuw leken de Latitude Cross nog wel wat). Eerst dacht ik dat het aan de auto lag,
Groeten MarcS
Heb dezelfde banden op de Disco gehad, uiteraard in de standaard maat 255 nog wat en die bevielen qua rijden prima ook bij 170. Alleen qua slijtage was het klote. Dus het ligt idd aan de auto![]()
![]()
Misschien waren banden in de maat 255 onder de Defender beter bevallen ... alleen vind ik dat er niet uitzien ... ik vind 235/85 al aan de dikke kant, die gooien al meer dan genoeg modder langs de auto.
Maar goed, de redenering doortrekkend: Hoe had de Disco op XPC's gereden ??
Overigens was de slijtage bij de smalle Latitudes het enige waarin ze uitblonken. Grappig genoeg zie je ze best vaak onder oudere Series, die smalle Latitudes ... misschien is het meegevende karakter daar wel een pluspunt.
Groeten MarcS
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
Tsja, dit valt bij een beetje in de categorie dat die tering Ferrari het maar matig doet in de bagger.
Zo'n beetje alles is verkeerd aan een defender om daar snel en vertrouwd hoge snelheden mee te kunnen rijden.
Hoogte body, hoogte chassis, assen, wielen, stuurinrichting, stroomlijn; alles is gebouwd op terreinrijden en niet op snelheden hoger dan 120 en zeker niet op matig asfalt. Tuurlijk, het kan allemaal wel, die hogere snelheden, maar dan moet de portemonnee getrokken worden en al die nadelen moeten opgelost worden.
Td5 alive heeft ook een geinige defender voor op het circuit, maar kijk eens wat er allemaal gedaan is aan die auto! En in de bagger zal dat ding wel voor aap staan.
Hoogte body, hoogte chassis, assen, wielen, stuurinrichting, stroomlijn; alles is gebouwd op terreinrijden en niet op snelheden hoger dan 120 en zeker niet op matig asfalt. Tuurlijk, het kan allemaal wel, die hogere snelheden, maar dan moet de portemonnee getrokken worden en al die nadelen moeten opgelost worden.
Td5 alive heeft ook een geinige defender voor op het circuit, maar kijk eens wat er allemaal gedaan is aan die auto! En in de bagger zal dat ding wel voor aap staan.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Stabiliteit snelweg verbeteren
conny schreef:Tsja, dit valt bij een beetje in de categorie dat die tering Ferrari het maar matig doet in de bagger.Zo'n beetje alles is verkeerd aan een defender om daar snel en vertrouwd hoge snelheden mee te kunnen rijden.
Dat is 100% waar ... maar ik was echt verbaasd over de verschillen die verschillende banden kunnen geven.
Dus even kijken naar wat andere banden doen is misschien zo gek nog niet, en in ieder geval stap één (en daarbij waarschijnlijk de goedkoopste stap).
Met banden die alle kanten op willen helpen zelfs de duurste schokbrekers en/of veersystemen niet.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten