Stabiliteit snelweg verbeteren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Stabiliteit snelweg verbeteren

Berichtdoor Edward » 01 Mar 2016, 12:00

conny schreef:Tsja, dit valt bij een beetje in de categorie dat die tering Ferrari het maar matig doet in de bagger. :roll: Zo'n beetje alles is verkeerd aan een defender om daar snel en vertrouwd hoge snelheden mee te kunnen rijden.

Hoogte body, hoogte chassis, assen, wielen, stuurinrichting, stroomlijn; alles is gebouwd op terreinrijden en niet op snelheden hoger dan 120 en zeker niet op matig asfalt. Tuurlijk, het kan allemaal wel, die hogere snelheden, maar dan moet de portemonnee getrokken worden en al die nadelen moeten opgelost worden.

Td5 alive heeft ook een geinige defender voor op het circuit, maar kijk eens wat er allemaal gedaan is aan die auto! En in de bagger zal dat ding wel voor aap staan.


Absoluut mee oneens! Een Discovey 1 heeft exact hetzelfde chassis, ophanging, assen, etc. Als die met 140 langskomt kijkt niemand op. Bij een Def zou het dan ineens raar zijn? :shock: :shock:

Natuurlijk zal het nooit een racemonster worden en de chauffeur zal meer dan in een andere wagen z'n verstand moeten gebruiken maar 140-150 km/u cruisen in een Def gaat zonder problemen. :roll:

Natuurlijk moet ie dan niet op muds, at's of andere terreinbanden staan maar op een set goede wegbanden waarbij ikzelf een 18inch wiel zou monteren. Set goede shocks erbij die ook op straat goed functioneren en niet alleen bij extreem gebruik off road en gáán! ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Stabiliteit snelweg verbeteren

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 16:40

Edward schreef:
conny schreef:Tsja, dit valt bij een beetje in de categorie dat die tering Ferrari het maar matig doet in de bagger. :roll: Zo'n beetje alles is verkeerd aan een defender om daar snel en vertrouwd hoge snelheden mee te kunnen rijden.

Hoogte body, hoogte chassis, assen, wielen, stuurinrichting, stroomlijn; alles is gebouwd op terreinrijden en niet op snelheden hoger dan 120 en zeker niet op matig asfalt. Tuurlijk, het kan allemaal wel, die hogere snelheden, maar dan moet de portemonnee getrokken worden en al die nadelen moeten opgelost worden.

Td5 alive heeft ook een geinige defender voor op het circuit, maar kijk eens wat er allemaal gedaan is aan die auto! En in de bagger zal dat ding wel voor aap staan.


Absoluut mee oneens! Een Discovey 1 heeft exact hetzelfde chassis, ophanging, assen, etc. Als die met 140 langskomt kijkt niemand op. Bij een Def zou het dan ineens raar zijn? :shock: :shock:

Natuurlijk zal het nooit een racemonster worden en de chauffeur zal meer dan in een andere wagen z'n verstand moeten gebruiken maar 140-150 km/u cruisen in een Def gaat zonder problemen. :roll:

Natuurlijk moet ie dan niet op muds, at's of andere terreinbanden staan maar op een set goede wegbanden waarbij ikzelf een 18inch wiel zou monteren. Set goede shocks erbij die ook op straat goed functioneren en niet alleen bij extreem gebruik off road en gáán! ;)


Ja en nee.  
Met de banden die ik bij mijn eerste Defender kreeg (de Michelin XPC 7.5x16) reed die auto ook tamelijk betrouwbaar tot 150 km/u, en ook onder de Puma waren die goed genoeg tot aan de bovengrens die door de soft-limiter bepaald wordt (dus de echte bovengrens, door de limiter nog een beetje te pushen). Of je dan lekker ook lekker rondjes draait op een klaverblad ... dat zou ik niet weten, maar daar kan je met adequate banden ook hard genoeg overheen.
Maar ook het nee ... Disco's en Defenders eindigen toch ook erg gemakkelijk op hun gepoetste kant, dus qua stabiliteit is er nog wel iets te verbeteren, dwz ietsje meer Ferrari .... maar daarmee verlies je natuurlijk tegelijk wel de typische kwaliteiten die de lange soepele veerweg etc met zich meebrengen.

Uiteindelijk is de vraag waarom je 150 km/u in een Defender wilt rijden ... om de spatlappen horizontaal te krijgen ??


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Stabiliteit snelweg verbeteren

Berichtdoor JoostKenya » 01 Mar 2016, 18:09

Een 130 moet met zo'n lange wielbasis toch gewoon goed kunnen rijden.

Banden maakt zoals gezegd een wereld van verschil!
Goede dempers ook.

Maar mijn ervaring is ook dat een aantal Defenders door matig onderhoud of onkunde volledig kansloos sturen.
Zit er er speling in de stuurinrichting?
Heeft er iemand aan het stuurhuis gezeten?
Is de voorspanning van de fusees correct ingesteld?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Stabiliteit snelweg verbeteren

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 19:00

JoostKenya schreef:Een 130 moet met zo'n lange wielbasis toch gewoon goed kunnen rijden.

Banden maakt zoals gezegd een wereld van verschil!
Goede dempers ook.

Maar mijn ervaring is ook dat een aantal Defenders door matig onderhoud of onkunde volledig kansloos sturen.
Zit er er speling in de stuurinrichting?
Heeft er iemand aan het stuurhuis gezeten?
Is de voorspanning van de fusees correct ingesteld?


Is het uitspoor goed ?   Zit de Panhard-stang echt goed vast.

Een Panhard-stang die onder last net een klein beetje kan meegeven samen met iets teveel uitspoor bijv. maakt een auto waar verder niks mee mis is tot een rampgebied, je rijdt het ene moment prettig recht uit, je moet iets sturen en alle pret is weg. (Been there experienced that - bij een hagelnieuwe auto.)

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten