Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Roger B. » 01 Mar 2016, 21:45

Landmarcs schreef:Echter, zolang er niet teveel verbruikers aan staan en de boordspanning boven de 14 V blijft (en liefst 14,3-14,4 haalt) wordt zelfs een vrijwel volle accu nog bijgeladen ... en het klopt, dan laadt de accu niet erg hard meer, hij vraagt dus een bescheiden stroom, maar kennelijk gaat dat al goed met weinig toeren. Groeten MarcS

Ja, tuurlijk gaat dat goed, want die lage benodigde stroom kan ie stationair wel leveren, onder de -over de duim-2000toeren is de laadstroom beperkt en levert de dynamo niet zijn max. dus als er dan niet veel gevraagd wordt, dan levert ie die spanning wel

probleem is dat mensen tijdens die koude korte ritjes JUIST die stoelverwarming, die aanjager en die (voor- en) achterruitverwarming aan hebben staan en de dynamo dat dus niet trekt bij relatief lage toeren tijdens een stadsritje.....

zelf weinig last van... mijn eerste rit van de dag is zelden of nooit korter dan 1,5 uur
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mar 2016, 22:14

Zoals zo vaak heb ik geen idee wat jullie allemaal lullen....... Rij (veel en veel) te vaak ff naar het dorp voor een boodschap en nog vaker alleen een kop koffie. Dat is welgeteld 3,7 kilometer :lol: :lol:

Dan zet ik em af en ga een uur later weer terug. Nergens last van ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 22:44

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Echter, zolang er niet teveel verbruikers aan staan en de boordspanning boven de 14 V blijft (en liefst 14,3-14,4 haalt) wordt zelfs een vrijwel volle accu nog bijgeladen ... en het klopt, dan laadt de accu niet erg hard meer, hij vraagt dus een bescheiden stroom, maar kennelijk gaat dat al goed met weinig toeren. Groeten MarcS

Ja, tuurlijk gaat dat goed, want die lage benodigde stroom kan ie stationair wel leveren, onder de -over de duim-2000toeren is de laadstroom beperkt en levert de dynamo niet zijn max. dus als er dan niet veel gevraagd wordt, dan levert ie die spanning wel

probleem is dat mensen tijdens die koude korte ritjes JUIST die stoelverwarming, die aanjager en die (voor- en) achterruitverwarming aan hebben staan en de dynamo dat dus niet trekt bij relatief lage toeren tijdens een stadsritje.....

zelf weinig last van... mijn eerste rit van de dag is zelden of nooit korter dan 1,5 uur

Daarom mijn welgemeende advies: steek een goede digitale Volt-meter in het sigarettenaansteker-gat (het is sowieso verstandiger niet te roken).
Met zo'n meter heb je enerzijds een indruk mbt de ladingstoestand van de accu als ook een indruk mbt de spanningsval tijdens het starten en bovenal een duidelijke indicatie of de boordspanning hoog genoeg komt om de accu ook nog bij te kunnen laden.
Rijd je alleen een klein eindje ... dan weet je ook dat de boordspanning met alles aan nooit hoog genoeg komt om de accu ook maar enigszins bij te laden ... je bent er dan bewust bij als je dit dag in dag uit blijft doen, je weet dan dat het mis moet gaan.

Zelfs al rijd je alleen lange einden geeft zo'n eenvoudig metertje info over de accu en de werking van de dynamo/spanningsregelaar.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Mar 2016, 23:06

ik weet niet wat jij zoal in gebruik hebt in je auto.... maar een voltmetertje is wel het laatste dat aan de beurt is om op de plek van de aansteker ingestoken te worden.... telefoonlader, navigatielader wisselen elkaar af.... en ja, ik weet dat er meervoudige stekkerdoosjes te koop zijn, maar nog meer janboel aan losse draden zit ik niet op te wachten....

verder boeit het me eigenlijk verdomd weinig wat die spanning doet, als de accu te leeg wordt komen er vanzelf vage storingsmeldingen op het display...... maar dat heb ik tot nog toe alleen gehad toen mijn oude (8 jaar) accu bijna dood was.
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Mar 2016, 23:13

Roger B. schreef:
verder boeit het me eigenlijk verdomd weinig wat die spanning doet, als de accu te leeg wordt komen er vanzelf vage storingsmeldingen op het display...... maar dat heb ik tot nog toe alleen gehad toen mijn oude (8 jaar) accu bijna dood was.

Precies! Die laadspanning vind ik net zo boeiend als de olietemp in de diff's of het exacte aantal omwentelingen van de cardanas op elk willekeurig moment. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Peu

Berichtdoor Peu » 02 Mar 2016, 07:39

De klemspanning van mijn huishoudaccu vind ik (met name a.s zomervakantie in de karpaten) héél belangrijk... ;)
Failing to prepare is preparing to fail!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 07:50

En daarvoor steek je dan een voltmetertje in de cig.aanstekerplug van je auto? :mrgreen:

Het ging hier over de boordspanning van de auto in standaard setup..... dat je een huishoudaccu in de gaten houdt, zeker tijdens kamperen, om te zorgen dat je je verbruik wijs kiest is totaal ander verhaal.... en dan nog...als ie leeg is, start je de auto en laadt ie weer op......dus "héél belangrijk"....... :roll: . ja...diep ontladen is niet bevordelijk... had ie maar geen accu moeten worden
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Mar 2016, 10:00

Ik vind de laadtoestand van mijn (huishoud) accu erg belangrijk, de spanning is niet zo heel erg interessant. Als je de laadtoestand (hoeveel % vol) van een accu wilt meten aan de hand van de spanning, dan moet je het voltage meten nadat de accu minimaal 2 uur gerust heeft, d.w.z. 2 uur niet geladen of ontladen. De beste manier om de laadtoestand te meten is (bij "ouderwetse loodaccu's) nog altijd om het soortelijk gewicht van het accuzuur te meten.
Een digitaal voltmetertje is overigens wel handig om te kijken of de dynamo laadt. het zegt niks over hoeveel hij laadt. De regelaar in de dynamo regelt de uitgangspanning af op ca. 14.4 V, (daarvoor moet hij natuurlijk wel een minimaal aantal toeren halen), de klemspanning stijgt langzaam met de laadtoestand. De laadstroom wordt in principe door de accu zelf bepaald: in het prille begin zal de laadstroom hoog zijn, maar o.a. door toenemen van de interne weerstand neemt de stroom snel af, dit gaat ongeveer volgens een logaritmische kromme.

Fig1.png
Fig1.png (11.54 KiB) 4059 keer bekeken

(In bovenstaand voorbeeld figuur is er geen beveiliging op de eindspanning niet begrenst op 14,4 V - de gasspanning - en zal bij lang doorladen de accu gaan gassen. De regelaar in een dynamo is dus afgesteldl op 14.4V om gassen te voorkomen).

Wil je echt nauwkeurig de toestand van je (huishoud)accu weten, dan kun je een accu monitor installeren. Dat is een soort ampèremeter die m.b.v. een shunt en microprocessor elke moment kijkt hoe groot de stroom is die er in (laden) dan wel uit (verbruik) gaat. Hij telt dus het aantal Ah (Ampere-uren) de integraal van stroom-tijd. Bij een volle accu stel je hem in op 100%, en vervolgens houd hij bij hoeveel er netto in- of uitgaat, er dus hoeveel % er nog resteert.
Die accu monitor ligt dus al op de werkbank en het wachten is nu op wat tijd en mooi weer om weer te klussen... ;)

Wiki Loodaccu
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2016, 12:29

ook daar weer... lekker belangrijk zo'n accu monitor (al zie ik meer voordeel bij een huishoudaccu, maar dan nog...)

wat ga je doen als je monitor aangeeft dat je accu leger raakt onder het rijden? hogere toeren rijden? verbruikers uitschakelen?

en wat kost zo'n ding (en hoeveel vaker kun je voor dat geld een accu kopen en hoeveel langer gaat je accu door dat ding mee) leuke spielerei, maar verre van noodzakelijk in een auto...... ik heb werkelijk (uitgezonderd met brandende standkachel stil staan voor langere tijd of een lekstroomprobleem) nog nooit last gehad van een accu die te leeg raakte anders dan dat ie gewoon stuk was (bij auto's die ik op de weg gebruikte, mijn eens in de 4 maanden gebruikte offroader is ander verhaal, en ook daar was het bij de V8 een oude accu die in de auto zat toen ik hem kreeg na 2 jaar stilstand, en nu de nieuwe die na een winter niet goed geladen in de vrieskou buiten in de auto ook heen is)
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Mar 2016, 12:49

Roger B. schreef:ook daar weer... lekker belangrijk zo'n accu monitor (al zie ik meer voordeel bij een huishoudaccu, maar dan nog...)

Ja lekker belangrijk, alles relatief natuurlijk... ;) Ik praat hier over het monitoren van de huishoudaccu (staat in mijn antwoord tussen haakjes). En ja wat vind je belangrijk en wat is spielerij... Het hele Defenderrijden is toch spielerij - want 98% van de km's die we maken kun je ook in een Panda doen. :lol:

Maar goed, wat mij betreft, ik doelde op de situatie van een als kampeervehicle uitgerust voertuig, met gescheiden accusysteem met start- en huishoudaccu, in mijn geval voor zien van zonnepanelen op het dak, en een koelkast als voornaamste verbruiker van de huishoudaccu. In dat licht, en ook in het licht vd spielerij, is het nuttig om de conditie van die huishoudaccu in de gaten te houden - het bier moet tenslotte toch koud blijven als je ergens wat langer staat zonder walstroom? :mrgreen:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”