Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor ppw » 29 Feb 2016, 23:24

Dank Marc
Helaas is fietsen geen optie als cateraar/restaurant :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 10:45

ppw schreef:Dank Marc
Helaas is fietsen geen optie als cateraar/restaurant :mrgreen:


Vroegehh ... kwam de bakker met de bakfiets (hij kwam het langst nog, daarvoor kwamen er ook anderen nog op de bak-fiets, die dus niet naar de bakker heet maar naar de bak).

Maar goed, wil je niet op de bakfiets (die er tegenwoordig ook met elektrische ondersteuning zijn), en wil je je accu sparen dan is het het handigst als je gaat "stekkeren" op de accu(s) zo nu en dan wat bij te spijkeren, dat verlengt de levensduur van de accu's aanmerkelijk.
De Defender aan een draadje ... geeft 'm ook nog eens een milieu-vriendelijk imago (pas nog vroeg een buurtgenoot of ik een nieuwe moderne schone auto had .... vanwege het oplaaddraadje naar de auto) 8-)
In zekere zin is het ook echt milieuvriendelijk: Als je de accu bijlaadt via een 220 voeding bespaar je ... ergens achter de komma ... op verbruik en uitstoot.
Door de langere levensduur van de accu bespaar je nog veel meer. Omdat bij de Defender de accu niet onder de motorkap zit wordt ie ook lang niet heet als ie daar zou worden, en dat geeft sowieso al een levensduurverlenging van ± 20%.


Groeten MarcS

PS Mag je als je de Defender aan een draadje hebt ook op zo'n gereseveerde oplaad[P]plaats parkeren ?? :ugeek:

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor JanTD5 » 01 Mar 2016, 14:35

ppw schreef:Dank Marc
Helaas is fietsen geen optie als cateraar/restaurant :mrgreen:


Toch was laatst op tv dat de electrische bakfiets, in de lease ;) , helemaal hot was voor allerlei bedrijven in de (binnen) steden. Zowel bakker, schoonmaker alswel cateraar. Vlug makkelijk én voor de deur uitladen, leterlijk :lol:

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor ppw » 01 Mar 2016, 15:39

heb een bakfiets( Christiana) maar dat werkt echt niet als je voor 100-150 man moet cateren..... :? :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 16:43

ppw schreef:heb een bakfiets( Christiana) maar dat werkt echt niet als je voor 100-150 man moet cateren..... :? :roll:


Tja ook al is een Christiana bakfiets een beroemdheid, 100-150 man cateren wordt een probleem ... ik vrees dat dan zowel de bakfietser als de 100-150 man niet meer bij de Weight-Watchers hoeven.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Mar 2016, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 16:55

Roger B. schreef:.... Zijn die korte ritjes ook nog stadsverkeer dat op lage toeren gereden wordt, wordt de laadcapaciteit van de dynamo nog meer beperkt (zijn max laadstroom haalt een dynamo doorgaans boven de grofweg 2000rpm motortoerental pas)


Zonet nog even opgelet, twee korte ritjes, dwz 2x ± 10 km en 3x starten. De boordspanning is heel snel 14+ (dwz tussen de 14,1 en 14,4 V), en bij een 100 Ah accu (die al een beetje moe wordt) en de standaard Puma dynamo haal je die boordspanning al vanaf 1200-1500 rpm, zelfs bij stationair zit je al in die buurt (dan zakt de boordspanning wel naar 13,8 V als je meer dan alleen radio en aanjager aan hebt -- gister bijv even gechecked met 2x stoelverwarming). Bij lagere toeren is het dynamo-vermogen dus wel beperkt maar als je een beetje oog houdt op de boordspanning weet je of je je accu in conditie houdt danwel stiekem uitput. (Je hebt nl slechts zelden ook echt het maximum vermogen van de dynamo nodig, eigenlijk alleen als je alle grote stroomverbruikers tegelijk aan hebt, en tegelijk ook de accu serieus wilt laden.)

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Roger B. » 01 Mar 2016, 17:40

:shock: en hoeveel stroom levert die dynamo dan nog? (Lees: wat heb je allemaal aan verbruikers ingeschakeld) als je die laadspanning meet?

Want de spanning zegt alleen dat er niet meer gevraagd wordt dan ie kan leveren...niet hoeveel er geleverd wordt
gone

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Peu » 01 Mar 2016, 18:21

Volgens mij stammen sommige inzichten en aannames hier nog uit de tijd dat.... "het goed was om met een lampje je accu leeg te trekken"!
Hee!,...als je dynamo maar 13.8V levert als er verbruikers aan staan is ie naar de ratsmadee! :lol:
..rijmt ook nog :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 18:42

Peu schreef:Volgens mij stammen sommige inzichten en aannames hier nog uit de tijd dat.... "het goed was om met een lampje je accu leeg te trekken"!
Hee!,...als je dynamo maar 13.8V levert als er verbruikers aan staan is ie naar de ratsmadee! :lol:
..rijmt ook nog :mrgreen:


Da's weer erg kort door de bocht en slecht gelezen (of schreef ik het onduidelijk): De dynamo levert "maar 13,8 V" bij 1000 rpm en ruim verbruikers aan, dat is heel normaal, op zo'n moment wordt de accu dus niet of nauwelijks geladen. Draait de dynamo meer dan haalt ie gewoon de vereiste 14-plus. Da's het leuke van een eenvoudig maar goed boordspanningsmetertje, je ziet wat er gebeurt.
Bij minder verbruikers en dus een accu die slechts weinig begeladen hoeft omdat ie vrijwel vol is levert de dynamo zelfs bij stationair al 14-plus, ik ben er dus niet bang voor dat de dynamo stiekem afslag Ratsmadee heeft genomen.

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Welke accu voor Defender 90 300tDi 1993

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2016, 18:54

Roger B. schreef::shock: en hoeveel stroom levert die dynamo dan nog? (Lees: wat heb je allemaal aan verbruikers ingeschakeld) als je die laadspanning meet?

Want de spanning zegt alleen dat er niet meer gevraagd wordt dan ie kan leveren...niet hoeveel er geleverd wordt


Hij levert dan beperkt stroom, er wordt dan weinig gevraagd, ik schreef toch ook dat met het extra inschakelen van de stoelverwarming de boordspanning inzakt.

Echter, zolang er niet teveel verbruikers aan staan en de boordspanning boven de 14 V blijft (en liefst 14,3-14,4 haalt) wordt zelfs een vrijwel volle accu nog bijgeladen ... en het klopt, dan laadt de accu niet erg hard meer, hij vraagt dus een bescheiden stroom, maar kennelijk gaat dat al goed met weinig toeren. Ik zal morgenochtend nog eens kijken, met een start met echt goed koude accu, koude motor (het belooft hier redelijk koud te worden) en daarna de lichten aan.

Tot nog toe blijft de accu netjes vol, hoogstens is er een "probleempje" als ie echt langer stil staat: radio, alarm (en het V-metertje) trekken samen genoeg om na een langere tijd de boord/accuspanning toch zichtbaar te laten dalen. (En doe je dan niks en wordt het dan winter ... dan is dat wellicht ineens de doodklap voor de accu.)

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten