Ninety 1986 2.5 benzine RHD engelse koplampen afkeur?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Ninety 1986 2.5 benzine RHD engelse koplampen afkeur?

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2016, 13:56

:) mooie discussie geworden, hadden ze in 86 al H4 in een Landrover?
Denk overigens dat het om een 40/45w bol ging, kan ook nergens iets vinden over de verschillen (zal wel een hersenspinsel van mij zijn)

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 25 Feb 2016, 14:06

Als je nu een andere koplamp moet monteren dan ga je niet weer een ouderwets bolletje terug zetten maar pak je de zelfde koplamp maar dan het H4 fitting, stuk mooier licht én de lampjes zijn makkleijker te verkrijgen ;)

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2016, 14:16

Misschien moet je zelfs grote moeite moet doen om zo'n unit te vinden. Of het licht mooier is durf ik niet te zeggen, meer licht dat dan weer wel.
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Feb 2016, 18:46

Ron63 schreef::) mooie discussie geworden, hadden ze in 86 al H4 in een Landrover?
Denk overigens dat het om een 40/45w bol ging, kan ook nergens iets vinden over de verschillen (zal wel een hersenspinsel van mij zijn)

Tja, in mijn 1986 Renault zaten al wel halogeen-lampjes, maar of dat toentertijd bij Landrover ook al gewoon was ?

Maar voor de theorie maakt het niet uit, ook de traditionele 40/45Watt bolletjes hebben twee gloeidraden en een afscherming zodat het gedimde grootlicht ook werkelijk gedimd wordt, en dus ook nokjes om de oriëntatie van het lampje goed te krijgen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Feb 2016, 20:15

Landmarcs schreef:
Ron63 schreef::) mooie discussie geworden, hadden ze in 86 al H4 in een Landrover?

Tja, in mijn 1986 Renault zaten al wel halogeen-lampjes, maar of dat toentertijd bij Landrover ook al gewoon was ?

Maar voor de theorie maakt het niet uit, ook de traditionele 40/45Watt bolletjes hebben twee gloeidraden en een afscherming zodat het gedimde grootlicht ook werkelijk gedimd wordt, en dus ook nokjes om de oriëntatie van het lampje goed te krijgen.

Groeten MarcS

In de 1984 110 stawag die ik gehad heb zaten wel halogeenlampen. Echter die auto heb ik tweedehands gekocht en ik weet helaas niet of de originele koplampen er toen nog in zaten, maar ik vermoed van wel. H4 is in 1971 voor het eerst geïntroduceerd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2016, 20:58

gelukkig nog niet geheel wazig in de bovenkamer, reflectors in een 40/45w hebben een schuinvlak zie tek (als het lukt met plaatsen). Het kapje in de H4 staat in zijn geheel onder een hoek, als ik zo'n lamp bekijk met het blote oog.
volgens mij worden de lampen gewoon onder diverse hoeken in de unit geplaatst, je krijgt dan de schuinte of aan de linkerkant of aan de rechterkant.

Groet Ron

Yeah, gelukt met tek plaatsen
Bijlagen
lamp4045w3.jpg
lamp4045w2.jpg
lamp4045w1.jpg
110-Td5 X-tech 2006

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 25 Feb 2016, 22:17

... we really are having this discussion ?

Left Hand Drive vehicles have Left Hand Drive koplampen (Part Number STC1210 for H4 units) and Right Hand Drive vehicles have Right Hand koplampen (Part Number STC1209 for H4 units)

I could be anal and say actually it is RTC3683 and RTC3682 but I can't remember th last time I saw a sealed beam unit.

... and the reason it failed is very simple, the pattern given out by the glass (not the reflector) kicks up to one side or the other depending on which side of the road you drive on, so most of the beam is bent towards the side of the road and not the centre so as to not blind the oncoming traffic.

So for APK Artikel 113 :

Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat, voldoet aan de volgende eisen:

het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
1°. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat;
2°. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen.

... and with a RHD koplamp the beam points to the left of the centre line and you fail the APK, it's simple and clear.

EdwinO schreef:Klopt dit? hoe kan het dat de RDW en de vorige garage daar nooit een opmerking over hebben gemaakt.

... whatever happened before is irrelevant, the fact the RDW and the previous garage did not test this or ignored it is not interesting, I would have failed it just by looking at the glass let alone test it and your current garage is correct.

You can put the UK travel adaptors (for example Eurolites N92160 Headlamp Adaptors) on them and they will pass

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 25 Feb 2016, 22:32

Ik snap enkel niet hoe hij ooit zo op kenteken kon komen bij de RDW.

Toen ik mijn auto in ging voeren (2010) heeft het me zelfs extra gekost omdat ze de koplampen verplicht moesten testen of ze de juiste kant op schenen. En ik koos toen enkel voor invoer ZONDER APK. Daarna op het werk APK gekeurd.

Er hoeft in het beeld trouwens geen scheun stukje naar boven te lopen.

Ik heb een andere auto uit engeland staan die nooit linksgestuurd leverbaar is geweest dus een juiste koplamp voor de EU is simpelweg niet leverbaar. Daardoor de koplamp van binnen aan moeten passen en het plaatje die het hoekje maakt recht afgeslepen. Nu is het gewoon een rechte lijn.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 25 Feb 2016, 23:35

de schuine lijn komt blijkbaar niet door het glas maar door de hoek van het plaatje in de lamp.

groet Ron

Ps dat het APK afkeur is daar waren we het allang over eens.
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Feb 2016, 09:52

RobStewart schreef:... we really are having this discussion ?

Left Hand Drive vehicles have Left Hand Drive koplampen (Part Number STC1210 for H4 units) and Right Hand Drive vehicles have Right Hand koplampen (Part Number STC1209 for H4 units)

I could be anal and say actually it is RTC3683 and RTC3682 but I can't remember th last time I saw a sealed beam unit.

... and the reason it failed is very simple, the pattern given out by the glass (not the reflector) kicks up to one side or the other depending on which side of the road you drive on, so most of the beam is bent towards the side of the road and not the centre so as to not blind the oncoming traffic.

Yes we can .... Yes we are having this discussion !!

Het is inmiddels nogal een meta-discussie geworden maar ... de vraag blijft waarom er twee verschillende lamp-nummers zijn, als "the pattern given out by the glass (not the reflector) kicks up to one side or the other" (of zijn die lampnummers er alleen om de UK-markt te plezieren).
Maar goed, wellicht zijn er dus werkelijk twee verschillende lamp-uitvoeringen en werkt een en ander samen met het glas-patroon.

Verder, als ik het even letterlijk neem: "the pattern given out by the glass .... kicks up to one side or the other depending on which side of the road you drive on".   Het ribbelpatroon weet niet aan welke kant van de weg je rijdt ... was dat maar zo, dan was de discussie helemaal futiel geweest.

En tenslotte: De "clear" Polycarbonate-units hebben glad "glas" en ribbeltjes in de reflector en vandaar de opmerkingen over de reflector.
Er wordt nogal eens lovend over de ploycarbonate-units gesproken ... kennelijk is het lichtbeeld daarvan ook prima.
(Ik heb alleen polycarbonaat ruitjes vóór de glazen koplampen, en ben dus verder een dummy qua lampen.)

Terug bij de vraagsteller: Gewoon andere lampunit's, voor de zekerheid ook een paar frisse lampjes en klaar (of op de hobby-bob methode met een paar koplamp-stickers ... als je veel naar het grote eiland gaat heb je dan goed licht daar).

Groeten MarcS

PS   Nog een hobby-bob-oplossing: Het UK-lichtbeeld heeft een \_ vorm, en het EU lichtbeeld _/.   Je kan dus een ronde koplamp zo verdraaien - een stukje anti-clockwise - dat het lichtbeeld ± klopt.

Terug naar “Techniek”