Ninety 1986 2.5 benzine RHD engelse koplampen afkeur?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Ninety 1986 2.5 benzine RHD engelse koplampen afkeur?

Berichtdoor Roger B. » 25 Feb 2016, 06:44

Nooit geweten dat de lampjes ook anders waren.. altijd gedacht dat alleen reflector en glas RHD of LHD was
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Feb 2016, 08:51

Een H4 lampje heeft twee gloeidraden, eentje voor groot licht en eentje voor dimlicht (zie rode pijl in plaatje).
Silverstar-H4.jpg
Aan de onderkant van het dimlichtgloeidraadje zit een kapje met een speciale vorm die er voor zorgt dat de lichtbundel de bovenkant van de reflector belicht zodat het licht alleen naar beneden (op de weg) schijnt en tevens de berm extra verlicht.
patternlhd2.jpg
patternlhd2.jpg (36.46 KiB) 4011 keer bekeken

Er zijn ook van die H4 polycarbonaat lampen met gewoon een glad plastic 'glas', waar dus geen 'geslepen' profiel in zit. En met de juiste lampjes geven die dus het zelfde lichtbeeld.
Wanneer je met eigen auto naar Engeland gaat dan dien je dat driehoekje af te plakken met zwart plakband, zodat je tegenliggers niet verbind.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 25 Feb 2016, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 25 Feb 2016, 09:01

Die lampen van polycarbonaat welke glad zijn hebben het lichtbeeld vormend geslepen gedeelde in de bolle achterkant zitten. Dus daar wordt het lichtbeeld niet bepaald door het lampje. Heb H4 lampen er in zitten vanuit de UK besteld op ebay en dan geeft een normaal lichtbeeld. Dus betwijfel toch echt dat er in verschil zit in de UK H4 lampjes en EU H4 lampjes. Kan er ook niks over vinden op wereld wijde web.

Gret Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Feb 2016, 09:52

Heb de eerste keer dat ik heldere lampen monteerde ook gewoon een complete set gekocht. Lamphuizen, H4 pitten en nieuwe montageringen. Gewoon uit UK. Daar Bij paddock bv) vraagt niemand naar welke H4 pit je wilt en ook op geen enkele verkoopsite wordt daarover gepraat.

Ik weet ook niet beter dan dat het in het lamphuis zit. In de lens of in de reflector. Ook nooit iets van gehoord als ik na montage de lampen laat afstellen door de garage. Niet bij de dealert en niet bij de universele garage van de buurman. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Feb 2016, 10:39

Roger B. schreef:Nooit geweten dat de lampjes ook anders waren.. altijd gedacht dat alleen reflector en glas RHD of LHD was

't Is ook nieuw voor mij.   Bij mijn weten is H4 gewoon H4.

D'r zit bij de gedimd-grootlicht gloeidraad een schermpje dat ervoor zorgt dat het licht op slechts de helft van de reflector valt en daarmee is de lichtbundel aan de bovenzijde gedimd. De ribbels in het glas of in de reflector (dit laatste zie je bij de heldere gladde polycarbonaat lampunit) zorgen voor de linkse of rechtse lichtspreiding. Bij een polycarbonaat-lampunit zou je het H4 lampje moeten kunnen verdraaien om een ± passend lichtbeeld te krijgen (maar de armpjes aan de H4 lampjes vallen in een lamphouder en die lamphouder zit gewoonlijk serieus vast, dus verdraaien is alleen voorbehouden aan de hobby-bob). Of er bij een polycarbonaat koplamp werkelijk linkse of rechtse ribbels in de reflector zitten weet ik niet, bij het glas zijn die er wel, in ieder geval zorgt de combi van de positie van het lampje met de ribbels voor het lichtbeeld zoals hiervoor geïllustreerd.

Groeten MarcS

PS Vooralsnog doet mij het verwisselen van de Engelse met de Continental lampjes denken aan de oplossing : verwissel de draadjes, plus en min daarmee komt er RWD danwel LWD licht uit. Verder snap ik best dat de Britten vanwege dit soort Brusselse onzin uit de EU willen,ik zou zeggen doen .... dan hebben we eindelijk eens een prima onderhandelingspositie zodra ze met hangende pootjes terug willen (en dat komt sneller als wie dan ook lief is).

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 25 Feb 2016, 10:43

Ja bij heldere polycarbonaat lampen heb je ook l/h drive and r/h drive setjes. Dus ribbels voor rechts rijden en ribbels voor links rijders.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Feb 2016, 10:45

Landmarcs schreef: Of er bij een polycarbonaat koplamp werkelijk linkse of rechtse ribbels in de reflector zitten weet ik niet, bij het glas zijn die er wel, in ieder geval zorgt de combi van de positie van het lampje met de ribbels voor het lichtbeeld zoals hiervoor geïllustreerd.

Groeten MarcS

De heldere lamphuizen worden iig wel apart voor Rhd of Lhd verkocht, iets wat ik bij een H4 lamp nog nooit ben tegengekomen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Feb 2016, 10:54

Edward schreef:
Landmarcs schreef: Of er bij een polycarbonaat koplamp werkelijk linkse of rechtse ribbels in de reflector zitten weet ik niet, bij het glas zijn die er wel, in ieder geval zorgt de combi van de positie van het lampje met de ribbels voor het lichtbeeld zoals hiervoor geïllustreerd.

Groeten MarcS

De heldere lamphuizen worden iig wel apart voor Rhd of Lhd verkocht, iets wat ik bij een H4 lamp nog nooit ben tegengekomen. ;)

Ik bedoelde te zeggen dat bij de polycarbonaat units RHD of LHD kan zitten in verschillende reflector-ribbels of in de oriëntatie van de de H4 lamphouder of in beide.
Aangenomen dat je een asymmetrische ribbeling niet direct ziet is de enige manier om achter de verschillen te komen: twee verschillende unit's naast elkaar houden en vergelijken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Feb 2016, 13:09

Edward schreef:Heb de eerste keer dat ik heldere lampen monteerde ook gewoon een complete set gekocht. Lamphuizen, H4 pitten en nieuwe montageringen. Gewoon uit UK. Daar Bij paddock bv) vraagt niemand naar welke H4 pit je wilt en ook op geen enkele verkoopsite wordt daarover gepraat.

Ik weet ook niet beter dan dat het in het lamphuis zit. In de lens of in de reflector. Ook nooit iets van gehoord als ik na montage de lampen laat afstellen door de garage. Niet bij de dealert en niet bij de universele garage van de buurman. :roll: :roll:

Dan zit het verschil in de manier waarop het H4 lampje gemonteerd zit in het lamphuis/reflector. Zoals Marc S (ook) schrijft (Bij een polycarbonaat-lampunit zou je het H4 lampje moeten kunnen verdraaien om een ± passend lichtbeeld te krijgen (maar de armpjes aan de H4 lampjes vallen in een lamphouder en die lamphouder zit gewoonlijk serieus vast, dus verdraaien is alleen voorbehouden aan de hobby-bob).), zal het lampje 25 tot 30 graden verdraaid in het huis zitten. Het kapje bij de gloeidraad zorgt in ieder geval voor de V-vormige lichtverdeling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 25 Feb 2016, 13:21

Het "kapje" in een H4 zorgt ervoor hoofdzakelijk voor dat het licht op de goede manier op het reflectie gedeelte valt. Het geslepen/ gevormde patroon in glas of bolle achter kant zorgt voor het goede licht patroon. Met zo'n patroon kun je elke bundel maken die je zou willen, tenminste in theorie. En is ook het grote verschil weer tussen EU en VK lampen.
En is alleen te stellen hoger of lager of meer naar links of rechts.

Groet Jan

Terug naar “Techniek”