Laroco schreef:ik heb hetzelfde probleem sinds vorig weekend. Mijn stadslichten doen het nog wel, mijn grootlicht ook, maar mijn dimlichten niet. In beide standen van de lichtschakelaar branden alleen de stadlichten.
Heb vandaag al een zweedse schakeling ingebouwd maar dat mag helaas niet baten.
Tim en Edward schrijven dat het ook aan de grootlicht schakelaar kan liggen. Kunnen jullie me dat uitleggen? hoe houdt dat verband met het dimlicht?
Dag Rodek,
Heb je de 3 standen stuurschakelaar voor stadslicht en gedimd/grootlicht wel vervangen ?
Als daar de fout in zit dan doet de "Zweedse lichtversterker" niks nieuws/extra's.
Mocht die schakelaar wel deugen (meten is weten) dan kan het dus ook aan de grootlichtschakelaar liggen, als het werkelijk zo is dat je gewoon grootlicht kan schakelen dan is die grootlichtschakelaar zelfs de eerste verdachte. Doet het gedimd en grootlicht het niet maar wel het sein-licht dan is de gewone 3 standen stuurschakelaar de eerste verdachte.
Daarnaast is er ook nog eens aan het enige relais dat in het standaard-licht-circuit zit, het relais dat terugschakelt naar alleen stadslichten als je de auto uitzet . Dit relais kan ook stuk zijn (en let op, het kan ook nog de relaisvoet zijn die een verborgen gebrek kan ontwikkelen -- daar kan je lang naar zoeken, want dan lijkt alles goed en toch werkt het niet).
Uiteindelijk als alles goed werkt beschermt de "Zweedse lichtversterker" dit hele circuit, de gedimd/grootlicht-stroom gaat niet meer door de bedenkelijke schakelaars en de dunne draadjes achter het dashboard. Heb je dan ook nog LED stads- en achter-licht dan wordt ook de stadslichtstroom prettig bescheiden.
Groeten MarcS