licht en cardan, defender 90 uit 2008

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: licht en cardan, defender 90 uit 2008

Berichtdoor Landmarcs » 04 Aug 2016, 09:23

martinroders schreef:.....
Voorlopig kan ik weer een paar jaar voort, al is de ombouwkit wel het overwegen waard!

Precies .... en dat vooral wat betreft die tweede helft, ik zou zelfs zeggen: "meer dan het overwegen waard".
Hoe lang de originele lichtschakelaar en de rest van de licht-schakeling het zonder een relais-verbetering uithoudt is meer een loterij, dwz je weet zeker dat je een keer aan de beurt bent (en qua "winkansen" zit je met de lichtschakelaar etc. een stuk beter als bij de staatsloterij).

Groeten MarcS

Laroco

Berichtdoor Laroco » 03 Sep 2016, 17:49

Heren,

ik heb hetzelfde probleem sinds vorig weekend. Mijn stadslichten doen het nog wel, mijn grootlicht ook, maar mijn dimlichten niet. In beide standen van de lichtschakelaar branden alleen de stadlichten.
Heb vandaag al een zweedse schakeling ingebouwd maar dat mag helaas niet baten.

Tim en Edward schrijven dat het ook aan de grootlicht schakelaar kan liggen. Kunnen jullie me dat uitleggen? hoe houdt dat verband met het dimlicht?

Groet,
Rodek
Defender 110 300tdi 1998

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2016, 18:14

Laroco schreef:ik heb hetzelfde probleem sinds vorig weekend. Mijn stadslichten doen het nog wel, mijn grootlicht ook, maar mijn dimlichten niet. In beide standen van de lichtschakelaar branden alleen de stadlichten.
Heb vandaag al een zweedse schakeling ingebouwd maar dat mag helaas niet baten.

Tim en Edward schrijven dat het ook aan de grootlicht schakelaar kan liggen. Kunnen jullie me dat uitleggen? hoe houdt dat verband met het dimlicht?

Dag Rodek,

Heb je de 3 standen stuurschakelaar voor stadslicht en gedimd/grootlicht wel vervangen ?
Als daar de fout in zit dan doet de "Zweedse lichtversterker" niks nieuws/extra's.

Mocht die schakelaar wel deugen (meten is weten) dan kan het dus ook aan de grootlichtschakelaar liggen, als het werkelijk zo is dat je gewoon grootlicht kan schakelen dan is die grootlichtschakelaar zelfs de eerste verdachte. Doet het gedimd en grootlicht het niet maar wel het sein-licht dan is de gewone 3 standen stuurschakelaar de eerste verdachte.
Daarnaast is er ook nog eens aan het enige relais dat in het standaard-licht-circuit zit, het relais dat terugschakelt naar alleen stadslichten als je de auto uitzet . Dit relais kan ook stuk zijn (en let op, het kan ook nog de relaisvoet zijn die een verborgen gebrek kan ontwikkelen -- daar kan je lang naar zoeken, want dan lijkt alles goed en toch werkt het niet).

Uiteindelijk als alles goed werkt beschermt de "Zweedse lichtversterker" dit hele circuit, de gedimd/grootlicht-stroom gaat niet meer door de bedenkelijke schakelaars en de dunne draadjes achter het dashboard. Heb je dan ook nog LED stads- en achter-licht dan wordt ook de stadslichtstroom prettig bescheiden.

Groeten MarcS

Laroco

Berichtdoor Laroco » 04 Sep 2016, 10:06

Marc,

Dank je voor je reactie! Ik heb nog beperkte technische kennis over dit soort dingen dus fijn dat je meedenkt.

Ik heb de schakelaar voor stadslicht/dimlicht vervange omdat ik al had gelezen dat dit de boosdoener kan zijn. De grootlicht schakelaar is een aparte schakelaar waar ook het knipperlicht aan zit, die heb ik nog niet vervangen, ook omdat het grootlicht het daarmee gewoon doet. Heeft die ook een link met de dimlicht stand dan?

Ik heb dus ook de zweedse schakelaar ingebouwd, met voeding rechtstreeks van de accu. Omdat ik nu zowel aan de koplamp kant van de auto als aan de schakelaarkant de boel heb vervangen is mijn analyse nu dat ergens tussen de connector aan de koplamp kant en de connector aan de schakelaar kant een storing optreedt. Ik snap niet wat dit kan zijn.

Zit er ook een zekering in het koplamp circuit? En dat relais waaraan jij refereert, waar zit die?

Groet,
Rodek
Defender 110 300tdi 1998

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Sep 2016, 12:05

Ja 2 zekeringen, een voor links en een voor rechts... ben aan het twijfelen maar volgens mij dim en groot licht dezelfde zekering. Relais....of achter het instrumentenpaneel, of achter de zekeringkast... ik meen het laatste.

Je trekt overigens coclusies uit aannames die je maakt. De enige juiste manier een diagnose te stellen is het schema bekijken en dan vanaf de lamp terug of vanaf de accu vooruit stap voor stap meten of je nog spanning meet. Ook rekening houden met het feit dat er ergens wel spanning kan staan, maar deze in elkaar klapt zodra er een belasting op gezet wordt.
gone

Laroco

Berichtdoor Laroco » 06 Sep 2016, 19:51

Dank je Roger en Marc, ik ga het zo aanpakken.
Groet,
Rodek
Defender 110 300tdi 1998

Terug naar “Techniek”