licht en cardan, defender 90 uit 2008

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: licht en cardan, defender 90 uit 2008

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jul 2016, 19:50

hnb1965 schreef:Ben ik even blij dat ik (origineel !) een Hella lichtschakelaar en een ''Engelse lichtversterker'' in mijn 110 heb !

Leg mij die "Engelse lichtversterker" eens uit :idea:

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Jul 2016, 20:29

Heel de term 'lichtversterker' slaat nergens op. Of het nu Engels of Zweeds is :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jul 2016, 22:22

Edward schreef:Heel de term 'lichtversterker' slaat nergens op. Of het nu Engels of Zweeds is :shock:

Enerzijds is er wel meer onzin in de wereld:
Wat te denken van "versnellingsbak", of "chauffeur" (de "chauffeur" is de stoker, de "conducteur" is de bestuurder, en wat wij een conducteur noemen is de controleur).

Anderzijds is de "Zweedse lichtversterker" een 1:1 vertaling van de wat eigenaardige benaming van het originele product

Lichtversterker.jpg
    Ljusförstärkare/Lysforsterker

En ... goed beschouwd versterkt de "Lichtversterker" weldegelijk het licht.
Door de kortere directere 12V-voeding krijg je meer licht uit je lampjes, het licht is dus letterlijk feller/sterker ...
en lees je het "licht" als het verlichtingscircuit dan wordt dat circuit ook versterkt in de betekenis van minder kwetsbaar.

Ik ben overigens liever de "uitvinder" van een woord dat "nergens op slaat" ... waarbij het product gewoon deugt ... als omgekeerd.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Jul 2016, 22:36

had tot 2010 nog nooit van een "lichtversterker" gehoord.... tot ik hier op het forum kwam.....

echter.... in 1997 had ik mijn D1 200Tdi al voorzien van een relaisschakeling en 2,5mm² bedrading voor de koplampen om deze (icm 90/100W H4 tjes) meer licht te laten geven.... Overigens was het verschil 55/60 tov 90/100 op de originele bedrading niet eens zo spectaculair.... de overstap op 2,5mm² was een veel duidelijker verschil
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2016, 09:53

Roger B. schreef:had tot 2010 nog nooit van een "lichtversterker" gehoord.... tot ik hier op het forum kwam.....

echter.... in 1997 had ik mijn D1 200Tdi al voorzien van een relaisschakeling en 2,5mm² bedrading voor de koplampen om deze (icm 90/100W H4 tjes) meer licht te laten geven.... Overigens was het verschil 55/60 tov 90/100 op de originele bedrading niet eens zo spectaculair.... de overstap op 2,5mm² was een veel duidelijker verschil

Tja, verschil moet er zijn. Ik had voordat ik op dit forum kwam al een "Zweedse Lichtversterker" in de oude trouwe blauwe Defender, dezelfde lichtversterker zit nu in de Puma (niet voor het goedkoop, maar voor een duur-test).

En verder qua lichtopbrengst, da's deels nog best lastig. In theorie (bij de juiste testomstandigheden ook in de praktijk) geeft tweemaal zoveel vermogen slechts wortel-twee extra aan licht. Van 55/60 naar 90/100 is ruim een factor 1,6 dus krijg je slechts ± 30% extra licht, daaroverheen komt dan in ieder geval in de normale praktijk een extra spanningsval want niemand heeft speciaal 60% zwaardere bedrading voor de grotere lampen (been there seen that, op het oog zie je zelfs nauwelijks verschil tussen twee verschillende lampjes in één auto).
De "theorie" achter de lichtopbrengst van gloeilampjes en (onder)spanning is lastiger ... de lichttemperatuur verschuift snel richting "rood" bij onderspanning en daarmee neemt het nuttige aandeel van het gloeilamp-spectrum enorm af. (Vlgs mij is de truuk van de extra helder brandende autolampjes dat ze voor een net wat lagere nominale spanning zijn gefabriekt, het komt dus bij zulke lampen qua toleranties een stukje preciezer anders heb je teveel uitval, lampen die nauwelijks langer als een flitslampje branden.)

De "volle" 12V bij je lampjes brengen is dus een heel nuttige actie (zolang je geen LED of andere verlichting hebt met een eigen spanningsstabilisatie).
Dikkere draad helpt ... en bij een Defender helpt het vooral ook de dubieuze schakelaars te omzeilen ... die schakelaars gaan stuk door het ingebouwde risico op overgangsweerstanden -- het vermogen dat niet bij je lampjes aankomt om licht te geven geeft warmte in de schakelaar.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 28 Jul 2016, 11:57

Ik heb de schakelaar verbeterd door de veer die voor de contactdruk verantwoordelijk is wat krachtigere te laten drukken. Tevens de klemming van de fastons nagezien. Na reparatie in 2001 geen problemen meer mee gehad. Ik heb een grote waardering voor hoe men in staat is om iets, wat voor een cent meer goed had kunnen zijn, zo ver uitgekleed is dat het wel problemen moet geven, vroeg of laat. Heel knap dat het bij een nieuw voertuig allemaal nog net werkt!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2016, 14:11

Gerard4t schreef:.... . Ik heb een grote waardering voor hoe men in staat is om iets, wat voor een cent meer goed had kunnen zijn, zo ver uitgekleed is dat het wel problemen moet geven, vroeg of laat. Heel knap dat het bij een nieuw voertuig allemaal nog net werkt!

:D :o :shock: :lol:   als het niet zo   :roll: :cry: :evil: :twisted:   was geweest.

D'r bestaat voor de Puma's een modificatie ... die meer kost en meer werk is als de "Zweedse Lichtversterker".
Als de lichtschakelaar nog tijdens de garantie stuk gaat krijg je wellicht naast een nieuwe schakelaar ook deze modificatie.
Het goedkoopst was het geweest direct zoiets als de "Zweedse" oplossing in te bouwen, liefst met een paar extra aansluitingen voor wie extra lampen wil ... kost misschien 2-3 cent extra en levert een veelvoud aan goodwill.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 28 Jul 2016, 18:13

Gerard4t schreef:Ik heb de schakelaar verbeterd door de veer die voor de contactdruk verantwoordelijk is wat krachtigere te laten drukken. Tevens de klemming van de fastons nagezien. Na reparatie in 2001 geen problemen meer mee gehad. Ik heb een grote waardering voor hoe men in staat is om iets, wat voor een cent meer goed had kunnen zijn, zo ver uitgekleed is dat het wel problemen moet geven, vroeg of laat. Heel knap dat het bij een nieuw voertuig allemaal nog net werkt!

Hahahaha! Inderdaad! :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 28 Jul 2016, 19:00

MarcS / Landmarcs , ''Engelse lichtversterker'' = totaal 4 Hella relais , 2 per koplamp , komt compleet uit een CAV 100 . Plus een Hella licht(draai)schakelaar . Vr gr Henk B.

martinroders

Berichtdoor martinroders » 03 Aug 2016, 22:25

Hallo allen,

Het is gelukt! Dank voor de tips, we zijn inmiddels veilig en verlicht thuis gekomen, was wel nodig met dit grijze weer.
Voorlopig kan ik weer een paar jaar voort, al is de ombouwkit wel het overwegen waard!

Groeten, Martin

Terug naar “Techniek”