Dus ik snap echt niet dat mensen gaan lopen kutten met een kapotte schakelaar toch aan proberen te krijgen, wat als ie ineens uitvalt? Dat je dat een langere periode doet is niet alleen treurig maar ook ronduit gevaarlijk!
licht en cardan, defender 90 uit 2008
Re: licht en cardan, defender 90 uit 2008
Een lichtschakelaar wisselen is een werkje van 10 minuten. Als je in een Defender rijdt kun je maar beter zo'n ding gewoon reserve bij hebben.
Dus ik snap echt niet dat mensen gaan lopen kutten met een kapotte schakelaar toch aan proberen te krijgen, wat als ie ineens uitvalt? Dat je dat een langere periode doet is niet alleen treurig maar ook ronduit gevaarlijk!

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Een lichtschakelaar wisselen is een werkje van 10 minuten. Als je in een Defender rijdt kun je maar beter zo'n ding gewoon reserve bij hebben.![]()
![]()
Dus ik snap echt niet dat mensen gaan lopen kutten met een kapotte schakelaar toch aan proberen te krijgen, wat als ie ineens uitvalt? Dat je dat een langere periode doet is niet alleen treurig maar ook ronduit gevaarlijk!![]()
Goedemorgen Edward,
Toentertijd toen bij mij de lichtschakelaar de "Lucas King of Darkness" legende bevestigde toen waren wij beiden nog niet alhier ingeschreven, toen was het uitvallen van het licht voor mij nog net zo verrassend als het voor bijna iedereen is die nog iets langer ingewijd moet worden in de geheimen van de LandRover en die van Lucas in het bijzonder. Ik was in ieder geval heel blij dat het licht het wel deed in de halverwege stand want het licht viel uit toen ik van de Deens-Duitse veerpont af kwam en ik na een eenvoudig rekensommetje wist dat ik niet hard genoeg kon rijden om de invallende duisternis voor te blijven (ik reed weliswaar naar het Westen, maar alleen heel veel verder noordelijk lukt het je de aarddraaing bij te houden), en ik was ook heel blij met mijn truukje met het blauwe-ongedimd-licht lichtje want het is toch een beetje onhandig om te moeten stoppen en buiten te gaan kijken naar het al dan niet branden van het grootlicht.
Ik stond daarna heel snel bij de garagist voor een schakelaar (die mijnsinziens erg duur was gezien de pruts-kwaliteit). Ik heb daarna ook de oude kapotte nog weer werkend gekregen (bij wijze van reserve) ... en kort daarna stuurde mijn broertje mij een "Zweedse Lichtversterker" ter voorkoming van toekomstig gedoe. (Met gepaste trots meen ik dat ik de uitvinder ben van de "Zweedse Lichtversterker" -- nee niet het ding zelf, dat was gewoon een standaard kabelsetje uit Zweden, maar het begrip/de naam - deze naam is gebaseerd op wat er in het Zweeds op het verpakkingskartonnetje staat en dus de Zweedse herkomst.)
Overigens snap ik de mensen niet die een reserve bij zich willen hebben als je het probleem met een "Zweedse Lichtversterker" eenvoudigweg veel structureler aanpakt, en ook een aantal andere, minder frequente maar toch ook zo nu en dan voorkomende failures* voorkomt. * Zoals een kapotte gedimd/ongedimd schakelaar, een kapot grootlicht relais, of een kapotte relais-voet - deze laatste is de geniepigste van de failures.
Dat je met de "Zweedse Lichtversterker" ook nog eens iets meer licht krijgt is mooi meegenomen.
Groeten MarcS
-
Roger B.
Interessant verhaal weer Mark
Al eens bedacht dat Edward reageerde op de opmerking van Houston die een maand zo doorhobbelde?
En er zijn mensen die een trekhaak hebben, die die trekhaak ook vaak gebruiken en er dan een kar aan knopen die stiekum 80watt aan stadslichtjes heeft die ook met een relaisschakeling op je koplampen, die schakelaar daarmee belasten met de bekende problematiek als gevolg
Al eens bedacht dat Edward reageerde op de opmerking van Houston die een maand zo doorhobbelde?
En er zijn mensen die een trekhaak hebben, die die trekhaak ook vaak gebruiken en er dan een kar aan knopen die stiekum 80watt aan stadslichtjes heeft die ook met een relaisschakeling op je koplampen, die schakelaar daarmee belasten met de bekende problematiek als gevolg
gone
Simpel; ik wist het eerst niet. En het functioneerde op die manier.
Toen ik het wel wist, had ik de schakelaar snel binnen (en had ik die dus onderweg, ieder moment, kunnen wisselen.) Inderdaad een klusje van niks. Maar ik wilde op de lichtversterker wachten, zodat bet niet twee keer hoefde.
Daarbij was het hoogzomer en woon ik op 10 minuten rijden van m'n werk. Oftewel; ik ging met licht weg en kwam voor het donker thuis!
Levensgevaarlijk, ja.
Toen ik het wel wist, had ik de schakelaar snel binnen (en had ik die dus onderweg, ieder moment, kunnen wisselen.) Inderdaad een klusje van niks. Maar ik wilde op de lichtversterker wachten, zodat bet niet twee keer hoefde.
Daarbij was het hoogzomer en woon ik op 10 minuten rijden van m'n werk. Oftewel; ik ging met licht weg en kwam voor het donker thuis!
Levensgevaarlijk, ja.
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
martinroders
Hallo allemaal,
Bij mij is de verlichting afgelopen weekend uitgevallen. Ik heb een Defender 110, Td5, 2003. Het gebeurde onderweg naar Portugal, waar ik gelukkig voor het donker aankwam...
Ik ben bij een landrover garage in Portimao (Algarve) langsgegaan, maar zij hadden geen tijd om deze week verlichting te repareren, dachten dat zij tijd nodig hadden voor diagnose etc. omdat zij niet begrepen wat ik bedoelde. Omdat ik hier maar een week ben, wilden ze mij wel helpen met het bestellen van een nieuwe schakelaar, zodat ik hem er zelf kan inzetten.
Mijn vraag is nu, is het een kwestie van:
- kap onder stuur losdraaien
- oude schakelaar losdraaien en stekkertje eruit halen
- nieuwe schakelaar inpluggen en schakelaar vastzetten,
- kap onder stuur monteren
Of zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik wil het vóór aankomend weekend geregeld hebben, omdat we dan weer richting NL gaan.
Groeten en alvast bedankt,
Martin Roders
Bij mij is de verlichting afgelopen weekend uitgevallen. Ik heb een Defender 110, Td5, 2003. Het gebeurde onderweg naar Portugal, waar ik gelukkig voor het donker aankwam...
Ik ben bij een landrover garage in Portimao (Algarve) langsgegaan, maar zij hadden geen tijd om deze week verlichting te repareren, dachten dat zij tijd nodig hadden voor diagnose etc. omdat zij niet begrepen wat ik bedoelde. Omdat ik hier maar een week ben, wilden ze mij wel helpen met het bestellen van een nieuwe schakelaar, zodat ik hem er zelf kan inzetten.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik wil het vóór aankomend weekend geregeld hebben, omdat we dan weer richting NL gaan.
Martin Roders
Als het de lichtschakelaar is dan is het idd zo simpel. Als je dimlicht het niet meer doet maar je stadslichten nog wel en grootlicht ook dan kan het ook de grootlichtschakelaar zijn en los je dus niks op met de lichtschakelaar te wisselen.
Maar dan heb je er iig één reserve.

Maar dan heb je er iig één reserve.
Edward van Vugt
Weet wel dat bij vervanging van de grootlichtschakelaar je stuur eraf moet.
Dus in de buurt zijn van die garage ivm gereedschap is dan mogelijk handig.
Of het nieuwe exemplaar voor de time being los bungelend met een soort van elastiekje oid ernaast hangen, en slechts de stekker inpluggen.
succes.
Dus in de buurt zijn van die garage ivm gereedschap is dan mogelijk handig.
Of het nieuwe exemplaar voor de time being los bungelend met een soort van elastiekje oid ernaast hangen, en slechts de stekker inpluggen.
succes.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
Edward schreef:Als het de lichtschakelaar is dan is het idd zo simpel. Als je dimlicht het niet meer doet maar je stadslichten nog wel en grootlicht ook dan kan het ook de grootlichtschakelaar zijn en los je dus niks op met de lichtschakelaar te wisselen.
Maar dan heb je er iig één reserve.![]()
Vaak is het de gewone lichtschakelaar en die is makkelijk wisselen. Je had het kunnen testen door de juiste draden door te verbinden - nu je al een schakelaar hebt is het vervangen de makkelijker test. Je kan aan de oude kapotte lichtschakelaar soms niet eens direct zien dat ie stuk is: één contactje dat iets verder in het plastic gesmolten is kan 'm al stuk maken.
Rijdt komend weekend direct door naar Zweden voor een "Zweedse Lichtversterker" (of koop 'm gewoon in Nederland, al dan niet in de vorm van een kloon).
Je zou kunnen zeggen dat 8 jaar best een prestatie is voor de originele lichtschakelaar ... het hangt natuurlijk af van het aantal gebruiks-uren, en ook van het al dan niet trekken van een aanhanger (waarvan de lichtstroom ook door de lichtschakelaar gaat).
LED-lichtjes ipv de verschillende gloeidraad-bolletjes helpt nog eens extra, want daarmee verkleint ook nog eens de stadslichtstroom.
Groeten MarcS
martinroders schreef:Hallo allemaal,
Martin Roders
Inderdaad, zo simpel is het.
Ben ik even blij dat ik (origineel !) een Hella lichtschakelaar en een ''Engelse lichtversterker'' in mijn 110 heb ! Vr gr Henk B.