Remmen van defender 90 op een 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: Remmen van defender 90 op een 130

Berichtdoor JoostKenya » 21 Feb 2016, 14:35

petertv schreef:p.s. ik heb nu dus een setje remmateriaal voor een defender 90 met ABS over ;-) (ABS controller, klauwen voor/achter, remcilinder met remservo etc)

Ik heb nog even in de parts catalog gekeken op http://cat.lrparts.ru/

Er is toch meer uitwisselbaar als we denken.
Voor later modellen met geventileerde schijven zijn voor 90 en de 110/130 de volgende zaken identiek:
- Schijven voor
- Klauwen voor
- Rem booster
- master cylinder

dat is meer dan ik dacht.

De schijven en remklauwen van de achteras zijn wel verschillend.

Landmarcs

Re: Remmen van defender 90 op een 130

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2016, 17:56

JoostKenya schreef:
petertv schreef:p.s. ik heb nu dus een setje remmateriaal voor een defender 90 met ABS over ;-) (ABS controller, klauwen voor/achter, remcilinder met remservo etc)

Ik heb nog even in de parts catalog gekeken op http://cat.lrparts.ru/

Er is toch meer uitwisselbaar als we denken.
Voor later modellen met geventileerde schijven zijn voor 90 en de 110/130 de volgende zaken identiek:
- Schijven voor
- Klauwen voor
- Rem booster
- master cylinder

dat is meer dan ik dacht.

De schijven en remklauwen van de achteras zijn wel verschillend.

Of te wel, met een 110/130 achteras (met ABS) zou je een 130 met ABS/ETC kunnen bouwen als tenminste het ABS-signaal doorkomt (waarom zou dat niet doorkomen met 50cm extra lengte?).
Alternatief zou kunnen zijn de ABS te foppen met een passend achterwielen-signaal en zo alleen de voorwielen ABS/ETC te geven, alleen kan ik even niet bedenken hoe je dat op een nette manier doet.

Het is overigens niet echt vreemd dat alleen de achteras anders is: Je hebt met alleen andere achter-remmen genoeg in handen om de remkracht-verdeling aan te passen (en verder heeft een 90 een duidelijk lager max gewicht en dus is er minder te remmen en voldoen daarbij ook kleinere remschijven).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”