Hoi allemaal, heb sinds een week het probleem dat af en toe het stuur niet helemaal te draaien is. voelt alsof er iets blokkeert en ik
het stuur daarom maar half kan draaien ( vooral bij bocht naar links). er is niets dat de wielen of stuurinrichting blokkeerd, maar
als het de stuurbekrachtiging zou zijn, zou je volgens mij het stuur met spierballengebruik toch nog wel moeten kunnen draaien...
heeft iemand hier ervaring mee ?
het betreft een Disco 1 3.9 l uit 1998.
Moderatiebericht: Topic titel aangepast, AUB model, motor en bouwjaar vermelden....... zie sticky topic bovenaan in "techniek"
D1, 3,9 V8 1998: stuur blokkeerd
Re: stuur blokkeerd
Check de kruisjes van je stuuras, die willen nog wel eens vast gaan zitten en geven juist dat effect, heb ik zelf ook gehad.
G-J.
G-J.
goed idee, ga ik eens naar kijken., dank je
-
Disco RonL
controleer het olie niveau vd stuurbekrachting. als dat te laag staat krijg ook een soort terug slag bij sturen naar de uiterste standen.
kan ook zijn dat de stuurbekrachtigingspomp niet meer lekker is of zelfs het stuurhuis op is.
is je multiriem nog wel goed, als die slipt dan heb je ook geen stuurbekrachting
kan ook zijn dat de stuurbekrachtigingspomp niet meer lekker is of zelfs het stuurhuis op is.
is je multiriem nog wel goed, als die slipt dan heb je ook geen stuurbekrachting
The difference between men and boys is the price of their toys 
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
Re: D1, 3,9 V8 1998: stuur blokkeerd
heb de stuurdemper gedemonteerd, nu kan ik het stuur wel volledig naar li en re bewegen. Is er een manier om te
controleren of deze demper goed is, kwam wel wat zand uit, maar heb niet het idee dat die helemaal vol zat.
( hoe ver moet die in kunnen veren bv?) .
en is het heel erg om even zonder te rijden ?
gr Robin
controleren of deze demper goed is, kwam wel wat zand uit, maar heb niet het idee dat die helemaal vol zat.
( hoe ver moet die in kunnen veren bv?) .
en is het heel erg om even zonder te rijden ?
gr Robin
Kan een steentje in de stuurdemper zitten (kun je heeeel lang naar zoeken). Zonder stuurdemper rijden gaat wel, maar ik zou niet met/zonder handen gaan rijden. 
ha, hoe heb je dat steentje er uitgekregen dan ???? net even blokje om geweest, stuurt nu zonder demper wel weer goed, maar inderdaad, zal er wel iets mee moeten, volgende week het terrein weer in dus.
-
Roger B.
tja, als ie zonder demper niet blokkeerd en met wel... kun je ook stellen dat er misschien een nieuwe op moet
je kunt kijken of je met een luchtspuitje troep tussen de demper en de "stofkap" weg gespoten krijgt.
demper is volledig uitgetrokken iets korter dan twee keer de volledig ingeschoven lengte net als bij schokdempers
je kunt kijken of je met een luchtspuitje troep tussen de demper en de "stofkap" weg gespoten krijgt.
demper is volledig uitgetrokken iets korter dan twee keer de volledig ingeschoven lengte net als bij schokdempers
gone
Dank Roger, kwam inderdaad niet veel uit, maar bij Jansen in Udenhout hadden ze deze gewoon op voorraad, dus gaan we maar
voor zeker....
een nieuwe er op , ( zal wel morgen worden ..) groetjes
voor zeker....
een nieuwe er op , ( zal wel morgen worden ..) groetjes
probleem opgelost, stuurt weer helemaal ok.... dank voor de feedback. ( tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om een
kilo of 15 bagger los te bikken )
kilo of 15 bagger los te bikken )