Rovertjes
Ik wilde dit weekend mijn lagers voor vervangen vanwege teveel speling. Volgens Jager in Heemskerk. Ik ben bekend met de end float procedure bij de oudere defenders maar het instellen van de preload met spacers zoals bij de latere defenders toegepast brengt mij tot de volgende vraag, over de te volgen procedure.
Ik ben bekend met het feit dat ik de spacers kan weglaten en de oude methode toepassen. Ik doe dit alleen liever niet omdat het slippen van het lager op de hub wordt tegengegaan door het gebruik van een spacer.
Dan de procedure
Er zijn spacers van 15.5 tot 14.9 mm beschikbaar. Is de juiste methode te beginnen met 15.5 (paars) dan met de klokmeter (dial gauge) de end float te meten en dan een passende spacer er bij te zoeken. Bijv gemeten endfloat is 0,2 mm => blauwe spacer van 15,2 mm. Best lastig want dat betekend dat ik alle spacers moet aanschaffen voor ik aan de slag kan. (Weer een bestelling bij paddock? )
Of eerst maar even zittende lagers inspecteren schoonmaken en opnieuw in het vet en stevig aandraaien met 210nm. Ja dat is wel wat anders dan de 4nm met de oude methode zonder spacers
Ben ook wel benieuwd of de maat spacers vaak afwijken van de reeds geplaatste spacers.
Iemand ervaring en tips?
Jan
Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers
-
Jankouwenberg
Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Roger B.
Re: Defender 110 td5 2001 spacers wiellagers
Volgens mij zijn kwaliteitslagers zo maatvast dat bij juiste montage van het nieuwe lager op dezelfde asstomp en naaf je op de zelfde spacermaat uitkomt.... 4nm bij oude systeem??? Nog noooit gedaan. Gewoon met verstand en gevoel... iets meer en dikker vet omdat het toevallig koud is en die 4nm zet je lager ineens een stuk losser 
gone
-
Jankouwenberg
Roger
Dat zou mooi zijn. Heb timken en nkn/skf lagers liggen.
Je hebt gelijk op gevoel is prettig maar met spacers is dat een stuk lastiger geworden.
Jan
Dat zou mooi zijn. Heb timken en nkn/skf lagers liggen.
Je hebt gelijk op gevoel is prettig maar met spacers is dat een stuk lastiger geworden.
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
Jankouwenberg schreef:Dat zou mooi zijn. Heb timken en nkn/skf lagers liggen.
Je kan ook zeggen dat het makkelijker is geworden: gewoon gevoelloos.
Je kan natuurlijk ook de lagers nameten, als die gelijk zijn dan moet de spacer ook gelijk blijven.
Mijns inziens worden de lagers met spacer correcter/evenwichtiger belast.
Daarnaast geeft een spacer iets meer "betrouwbaarheid" in geval van een "loslopend" lager.
Groeten MarcS
PS Bij de fiets - waar verliezen zwaarder meewegen omdat je alle vermogen (en dat is weinig) zelf bij elkaar trapt - heb je sinds jaar en dag het "op gevoel systeem", maar voor de extra luxe, extra licht lopende fietsen heb je ook "vaste" kogellager naven.
Wellicht nuttig: de procedure met de spacers staat beschreven in de kennisbank.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Jankouwenberg
Alvast dank voor alle bijdragen VeeTee de procedure in de kennisbank kende ik. ik vroeg me alleen af hoe je met een klokmicrometer en oorspronkelijke spacer nu endfloat kunt meten als je oorspronkelijke spacer te dik is. Dan sloop je toch je lagers bij het aandraaien tot 210 nm. Je drukt ze stijf tegen je wielmaaf aan, lijkt me niet goed.
Als meten kan is dat mooi
Ik laat wel weten hoe het gaat wordt een compleet klusje van lagers, swiffelbol, schijven, blokken, rvs pistons. Dan heb ik weer wat ruimte in de garage
Jan
Als meten kan is dat mooi
Ik laat wel weten hoe het gaat wordt een compleet klusje van lagers, swiffelbol, schijven, blokken, rvs pistons. Dan heb ik weer wat ruimte in de garage
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
- Erik Peters
Hallo Jan,
Je bedoelt natuurlijk als de spacer te dun is. Als de spacer te dik is, dan kun je speling meten. Dus met de dikste beginnen, speling meten en in de tabel de juiste opzoeken.
Groet,
Erik.
Je bedoelt natuurlijk als de spacer te dun is. Als de spacer te dik is, dan kun je speling meten. Dus met de dikste beginnen, speling meten en in de tabel de juiste opzoeken.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Jankouwenberg
Erik
Je hebt helemaal gelijk met de dikste beginnen. Ga het eerst met meten proberen en bidden dat de huidige spacers kloppen. Anders op zoek andere maatjes.
Zijn die spacers een redelijk uniform begrip in autoland, of zijn ze uniek voor landrover? Maakt voor de operatie wel uit of ik drie dagen op onderdelen moet wachten of dat ik naar een automaterialen zaak kan rijden.
Jan
Je hebt helemaal gelijk met de dikste beginnen. Ga het eerst met meten proberen en bidden dat de huidige spacers kloppen. Anders op zoek andere maatjes.
Zijn die spacers een redelijk uniform begrip in autoland, of zijn ze uniek voor landrover? Maakt voor de operatie wel uit of ik drie dagen op onderdelen moet wachten of dat ik naar een automaterialen zaak kan rijden.
Jan
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
- Erik Peters
Ik denk dat die spacers Land Rover specifiek zijn. Maar misschien heeft een dealer die dingen op voorraad. Hier zoeken op onderdeelnummer.
En je hoeft natuurlijk, bij gebruik van de 'oude' spacers, de moer niet meteen op 210 Nm vast te trekken. Als de naaf (te) zwaar begint te draaien gewoon ophouden en vervolgens een dikkere spacer kiezen.
Groet,
Erik.
En je hoeft natuurlijk, bij gebruik van de 'oude' spacers, de moer niet meteen op 210 Nm vast te trekken. Als de naaf (te) zwaar begint te draaien gewoon ophouden en vervolgens een dikkere spacer kiezen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Mijn ervaring is dat je met neiuwe lagers zeker een andere bus nodig bent. Dacht ook net als Roger dat er tussen oude en nieuwe lagers weinig verachil zou zitten. Maar nee.
Spacers zijn idd landrover Defender eigen. Én redelijk aan de prijs
Groet Jan
Spacers zijn idd landrover Defender eigen. Én redelijk aan de prijs
Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.