P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor Roger B. » 02 Feb 2016, 17:01

Gisteren is de multiriem van mijn p38 dse (de speelauto) geknapt....

In eerste instantie verbaasde me dat niet (onderhoud wa'sda?) Maar nu ik hem even bekeken heb..... ben ik iets meer verbaasd

De riem ziet er nog netjes uit, geen droogte scheurtjes of schuurplekken... maar de breuk ziet er uit alsof ie gewoon uit elkaar gerukt is. Alle pulleys draaien normaal en zonder speling.

Iemand een verklaring cq een tip om te voorkomen dat de volgende snel weer knapt.....?
gone

Gebruikersavatar
robb
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 10:02
Locatie: Nieuw-Lekkerland (ZH)

Re: P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor robb » 03 Feb 2016, 10:20

spanrol vastgeslagen?
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"



blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor conny » 03 Feb 2016, 11:43

Ben je door een diepe baggerput gereden? Steentje ertussen? Ik heb gekozen voor een speeltje met een v-snaar, mede om die reden.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2016, 12:22

Laatste keer baggerputten was oirschot en sindsdien nog geruime tijd diverse keren stationair staan draaien... vlak voor het gebeurde ook nog ruim een kwartier stationair staan draaien.

En ja..ik heb ze niet apart als zodanig benoemd maar met alle pulleys bedoelde ik ook alle rollen
gone

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2016, 12:26

Fototjes van de riem...

20160202_164502_resized.jpg


20160202_164437_resized.jpg


20160202_164519_resized-2.jpg
gone

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor ppw » 03 Feb 2016, 16:56

te strak, of scheef lopend...of poelie niet vast..... :roll: ??
of gewoon kutkwaliteit ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: P38 diesel 2000 maar eigenlijk algemeen: wat veroorzaakt een riembreuk

Berichtdoor Roger B. » 03 Feb 2016, 17:16

Geen idee wat er mis gegaan is... denk bij montage van de 140A dynamo toch de riem ergens naast de pulley gelegd (bijna niet te zien met fan en fancowl gemonteeerd )en had de riem van de ouwe dynamo gepakt en ook weer redelijk makkelijk op de nieuwe gelegd... normaal verwacht je dan meer gesleten slijtagepatroon . Niet een smalle breuk zoals hier.

Hoedanook.... nieuwe riem past niet....140A dynamo is tikkie groter en iets groter riemwiel... dus maar ff een riem voor een BMW E39 525tds met 140A dynamo besteld ( daar komt de dynamo ook vanaf, is zelfde motor
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten