disco '99 TD5 - onregelmatig lopen, weinig motorvermogen en trillen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: disco '99 TD5 - onregelmatig lopen, weinig motorvermogen en trillen

Berichtdoor Edward » 14 Feb 2016, 00:48

Roger schreef:laat even weten wat de oorzaak was Edward.

ik begin er ook een beetje zat van te worden.

hij start prima, loopt ook niet slecht maar pedaal tot op de ground en geen of nauwelijks reactie.

vaak bij op nieuw starten gaat t wel weer, maar soms maakt t geen verschil.

Nu een tijdje na de nieuwe injector kabelboom montage kan ik zeggen dat hij weer perfect start, loopt als een zonnetje, alle vermogen weer heeft maar dat het dode gaspedaal na het (koud) starten er nog steeds is. :roll: :roll:

Ben er effe flauw van, voorlopig ff genoeg vervangen. Zolang het niet erger wordt geloof ik het wel. Kijk later wel weer eens verder.... :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Feb 2016, 12:36

snap ik.

en uitlezen van de computer geeft ook geen oplossingen aan begrijp ik.

bij mij heb ik soms de indruk dat als je tijdens en na het starten het gaspedaal niet aanraakt en de motor een seconde of 10 geeft om zich even te "organiseren" het probleem zich minder voor doet.

ik blijf het idee houden dat het gaat om een foutmelding van een of meerdere sensors, waardoor de ecu in een soort limpmode springt, of de betreffende sensor vanaf dat moment uitschakelt en een voorgeprogrammeerde default waarde hanteert, want veelal bij uitschakelen van de motor en vervolgens herstarten is het probleem vaak weg.

bedankt voor de feedback.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2016, 13:23

Roger schreef:snap ik.

en uitlezen van de computer geeft ook geen oplossingen aan begrijp ik.

bij mij heb ik soms de indruk dat als je tijdens en na het starten het gaspedaal niet aanraakt en de motor een seconde of 10 geeft om zich even te "organiseren" het probleem zich minder voor doet.

ik blijf het idee houden dat het gaat om een foutmelding van een of meerdere sensors, waardoor de ecu in een soort limpmode springt, of de betreffende sensor vanaf dat moment uitschakelt en een voorgeprogrammeerde default waarde hanteert, want veelal bij uitschakelen van de motor en vervolgens herstarten is het probleem vaak weg.

Zit het niet "gewoon" in het gaspedaal of de gas-bekabeling. Het "fly-by-wire" gaspedaal geeft een "dubbel" signaal door, de twee signalen samen zijn «even eenvoudig gezegd» de boordspanning, dit teneinde te voorkomen dat een foutief signaal een "Marco-Bakkertje" veroorzaakt. Klopt de som niet dan gaat ie in limpmode teneinde ongelukken te voorkomen.
Draait en rammelt de auto even dan worden slechte contactjes weer "opgefrist" ?   't IS slechts een suggestie, maar het past wel op de symptomen.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Feb 2016, 13:28

ja wie weet Marc.

is dit voor een leek op elektronica gebied makkelijk op te sporen?
of moet ie aan de computer?
en zou de computer deze fout niet in geheugen op moeten slaan zodat later in garage uitgelezen kan worden of is dit een niet gescreende sensor?

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Feb 2016, 16:29

Roger schreef:ja wie weet Marc.

is dit voor een leek op elektronica gebied makkelijk op te sporen?
of moet ie aan de computer?
en zou de computer deze fout niet in geheugen op moeten slaan zodat later in garage uitgelezen kan worden of is dit een niet gescreende sensor?

Tja, dat zijn weer vragen waarop geen antwoord heb.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Feb 2016, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 14 Feb 2016, 19:26

Edward zal hem best wel aan de computer gehad hebben en daar kwam dan waarschijnlijk niks uit ;)
Misschien even een ander pedaalelectriek er in proberen van een ander :?: Ik weet zo niet even of dat simpel is(denke het niet isja LR) maar dan kun je dat wel uitsluiten.Mocht er geen in de buurt zitten met een ander pedaal dan mag je die van mij wel proberen?Moet ik alleen even kijken wanneer ik tijd heb.. :?

Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Rangie

Berichtdoor Rangie » 14 Feb 2016, 21:00

99er D2 heeft een, wat ik noem '2 traps' pedaal, latere types een 3 traps.
Wanneer je de waardes uitleest zouden deze waardes opgeteld 5 volt moeten zijn.

Been there, done that, got the t-shirt ;)
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

oudijzer

Berichtdoor oudijzer » 14 Feb 2016, 21:45

Hi Disco ik volg je topic en vraag me af of je de rode stekker van de draad boom naar de ECU hebt schoon gemaakt de bedrading van je gaspendaal komt in de zelfde stekker uit als de bedrading van de Injectors het zou kunnen zijn dat een van de draden een brug vormen met het stekkertje er naast met volts of aarde die niet wenselijk zijn voor het goed functioneren van de ECU/gaspendaal combi.

conny

Berichtdoor conny » 15 Feb 2016, 11:58

Die van mij (defender 1999) doet hetzelfde bij koud start. Ik interpreteer het maar als zijnde de Td5 die het op dit moment even te koud heeft :lol: Na een tijdje rijden komen de pk's weer tevoorschijn en is iedereen weer aanwezig. Ik leef er maar mee :roll:
Ofschoon de nieuwe webasto een stuk helpt; het spul is eigenlijk meteen beschikbaar, maar zonder die standkachel is het een ware vertoning zoals ik de straat uit moet hobbelenn. :D

Roger

Berichtdoor Roger » 15 Feb 2016, 12:49

het is inderdaad een vertoning.
maar bij mij heeft het niks met de temperatuur te maken.
het verschijnsel doet zich bij heet en koud weer en warme of koude start voor.
:D

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”