Defender 1997 300 tdi houdt in na (koude) start

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Arthur 90
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 14:03

Defender 1997 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Arthur 90 » 30 Jan 2016, 19:01

Mijn Defender 90 300 tdi uit 1997 met 153 dkm op de teller houdt sinds kort vlak na de koude start in. Als je het gaspedaal intrapt gebeurt er niets en slaat de motor (bijna) af. Als ik vervolgens even ga rijden is het goed. Na een kort stukje (motor niet echt warm) start hij moeizaam. Na een lange rit start hij prima. Iemand een idee wat dit kan zijn?

De brandstofpomp is recentelijk vervangen, evenals het brandstof filter met een flesje Forte. Vervolgens met een LR specialist een stukje hoog in toeren gereden om de boel 'schoon' te branden. Accu en Dynamo (100A) zijn ook onlangs vernieuwd.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2016, 19:40

kan lucht in het systeem zijn, ergens een kleine lekkage waardoor lucht er in kan en diesel terug loopt. hoeft niet per see zichtbaar te zijn als diesellekkage.
koud slecht(er) starten en lopen kan ook duiden op compressie verlies.

en er zullen nog wel wat opties zijn
gone

Gebruikersavatar
Arthur 90
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 14:03

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Arthur 90 » 30 Jan 2016, 23:14

Ok. Hoe check ik dat? Klopt het dan in dit geval dat als ik gewoon rij met warme motor er geen probleem is? Als de motor warm is start ie meteen en geen terugval.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2016, 00:18

warm zetten metalen uit en kunnen kleine lekkages dichtgedrukt worden, ook is lucht er na enige tijd lopen wel uit en heb je er vrijwel geen last meer van, totdat de motor enige tijd stil gestaan heeft en weer lucht in het systeem gekomen is.

bij compressieverlies wordt het inwendige van de cylinder minder warm dan met goede compressie waardoor de verbranding slechter verloopt. Is de motor eenmaal op temperatuur dan verloopt de verbranding wel goed en is het probleem weer weg.

Compressie kun je meten met een compressiemeter (en adapter voor jouw type motor)
lucht in systeem kan lastiger zijn, wat je kunt proberen is met de opvoerpomp handmatig de boel op druk te brengen en ontluchten en kijken of het dan beter gaat... dit gezegd hebbend.... wellicht heeft een defecte opvoerpomp ook wel meer effect bij koude motor
gone

Gebruikersavatar
Arthur 90
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 14:03

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Arthur 90 » 31 Jan 2016, 08:01

Ok Bedankt.
Laatst gewijzigd door Arthur 90 op 31 Jan 2016, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur 90
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 14:03

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Arthur 90 » 31 Jan 2016, 08:54

Nog een vraag. Uitgaande dat hij lucht 'lekt' zit dat dan bij de motor of kan het ook in de brandstofleidingen of tank zitten? Vanochtend startte hij meteen, toen viel ie uit, tweede keer moeizaam starten en viel ie weer uit. Witte rook bij gas geven.

Gebruikersavatar
Arthur 90
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 14:03

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Arthur 90 » 31 Jan 2016, 09:32

Kan het ook nog liggen aan de retourslangetjes van de injectoren of aan de opvoerpomp?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2016, 10:00

Arthur 90 schreef:Nog een vraag. Uitgaande dat hij lucht 'lekt' zit dat dan bij de motor of kan het ook in de brandstofleidingen of tank zitten? Vanochtend startte hij meteen, toen viel ie uit, tweede keer moeizaam starten en viel ie weer uit. Witte rook bij gas geven.


Witte rook is hetzij een lekke koppakking danwel vernevelde niet verbrandde diesel (dus niet half-verbrand, want dan is het roetzwart).

Aangezien er aan de pomp geklust is zou ik eerst kijken of daarbij niet een lekje is ontstaan.
Of waren er voordien al klachten die wellicht niet of slechts gedeeltelijk door de pomp verholpen zijn?
Met slechts 153.000 kilometer zou de Tdi eigenlijk nog als nieuw moeten zijn.

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2016, 10:45

Landmarcs schreef:Met slechts 153.000 kilometer zou de Tdi eigenlijk nog als nieuw moeten zijn.

Groeten MarcS


Aan de andere kant.... met slechts 153.000km in die bijna 20 jaar heeft ie zo weinig gereden dat ie dus OF heel veel korte ritjes gereden heeft, OF veel stil gestaan heeft.... beide is slecht voor de motor... en compressieverlies hoeft niet door slijtage te ontstaan
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 300 tdi houdt in na (koude) start

Berichtdoor Erik Peters » 31 Jan 2016, 11:10

Landmarcs schreef:
Arthur 90 schreef:Nog een vraag. Uitgaande dat hij lucht 'lekt' zit dat dan bij de motor of kan het ook in de brandstofleidingen of tank zitten? Vanochtend startte hij meteen, toen viel ie uit, tweede keer moeizaam starten en viel ie weer uit. Witte rook bij gas geven.


Witte rook is hetzij een lekke koppakking danwel vernevelde niet verbrandde diesel (dus niet half-verbrand, want dan is het roetzwart).

Ja, gewoon vernevelde diesel (onverbrand). Dat gebeurt hier soms ook met wat trekkers tijdens de koude start (door slechte compressie of door net te weinig brandstof en dat komt dan weer door een deels verstopte brandstofleiding).
Waarschijnlijk lucht in het systeem door het staan en als de retourslangetjes lekken, wat goed kan, dan krijg je doorgaans ook een beetje vettigheid daar omheen wanneer de motor loopt, want dan staat er, weliswaar weinig, maar toch iets druk op.
Opvoerpomp werkt goed? Het brandstofsysteem is zelf ontluchtend als alles eenmaal loopt (dan zelfs zonder opvoerpomp).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten