gereviseerde bak defender 2008 x-tech

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
twdi

gereviseerde bak defender 2008 x-tech

Berichtdoor twdi » 24 Jan 2016, 09:22

Gisteren hebben we bij een merkdealer in breda een defender X-Tech 2.4 uit 2008 (98000km) bekeken en hebben er mee gereden.
De auto ziet er een stuk beter uit dan de auto van vorige week, echter de dealer gaat de versnellingsbak vervangen omdat er een lager stuk is.

Brengt dit nog bepaalde risico's met zich mee waar rekening mee te houden is?
Ze geven 6 mnd garantie op de auto. Is dat genoeg of normaal na zo'n bak vervanging?
Zou het verstandig zijn om af te spreken dat we er nog een keer mee rijden na de vervanging voor we definitief JA zeggen en is er misschien hier een defender expert in of rond Breda waar ik dan langs kan rijden?

De auto had twee stickers van LRCH (2012 en 2014) op de ruit, dus ik vermoed dat de vorige eigenaar hier ook te vinden zal zijn.
Herkend iemand 'zijn defender' en kan je er in een prive bericht wat meer over vertellen :-)?

Landmarcs

Re: gereviseerde bak defender 2008 x-tech

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2016, 09:38

twdi,

Als het je wat lijkt zou ik in ieder geval afspreken dat de verkoper je bericht zodra de bak vervangen is ... dan kan je dan na een beproeving van de auto na reparatie de knoop doorhakken (en ondertussen toch ook nog even rondkijken en die rose bril afschudden).
Normaal krijg je als klant meer dan een half jaar garantie op een reparatie, als alles goed gedaan is zal de gereviseerde bak overigens eerder 100.0000 km of meer meegaan dus is de kans op bak-problemen (m.u.v. een slecht gereviseerde en/of een fout bij de montage) denkelijk niet de grootste.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2016, 11:01

Een dealer plaatst een ruilbak, geleverd door Land Rover, als je daar al geen vertrouwen in hebt moet misschien eens overwegen waarom je aan het kijken bent voor een auto ( merk/type)waar je geen vertrouwen in hebt.

Je krijgt 6mnd garantie. Als je de auto in die tijd niet meer voor de deur of in je garage hebt staan dan dat je er gebruik van maakt (lees: meer dan een paar duizend km mee rijdt) zullen mankementen die er nu zijn vast wel de kop op steken.

Geen persoonlijke ervaring, maar wat ik zo hoor is knook een van de betere dealers...
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2016, 11:55

Helaas is het "normaal" dat de bak al vervangen moet worden. Zeker als je lange stukken snelweg rijdt met hoge snelheid gaat de bak graag stuk. Meestal de lagering van de 5e en 6e versnelling. Bij mijn 130 zong de bak ook al na 105.000km. Voor mij was het de belangrijkste reden om afscheid te nemen van het ding, was er helemaal klaar mee. :roll: :roll:

Maar ik ben het verder met Roger eens. Als je al geen vertrouwen hebt in die nieuwe bak en niet in de dealer dan kun je beter helemaal bij het merk vandaan blijven......... Beter wordt het namelijk niet. :shock: :shock: Zeker niet met een Defender....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2016, 12:58

Edward schreef:Helaas is het "normaal" dat de bak al vervangen moet worden. Zeker als je lange stukken snelweg rijdt met hoge snelheid gaat de bak graag stuk. Meestal de lagering van de 5e en 6e versnelling. Bij mijn 130 zong de bak ook al na 105.000km. Voor mij was het de belangrijkste reden om afscheid te nemen van het ding, was er helemaal klaar mee. :roll: :roll:

Maar ik ben het verder met Roger eens. Als je al geen vertrouwen hebt in die nieuwe bak en niet in de dealer dan kun je beter helemaal bij het merk vandaan blijven......... Beter wordt het namelijk niet. :shock: :shock: Zeker niet met een Defender....

Ik kan me nog goed herinneren dat Mr Ed ut Grun in het verleden uiterst positief was over de Ford Durashift MT82 6 speed bak.

Ze gaan (hopelijk) niet allemaal bij 100.000 naar de versnellingsbakken-hemel (al was het maar omdat lange stukken snelweg met hoge snelheid niet echt een Defender-dingetje is).

De oude vertrouwde R380 achter een Td5 is een te overwegen alternatief ... dat maakt het "zoekplaatje" weer wat breder.
Wil je dan toch veel snelweg-kilometers rijden en tegelijk rust aan de kop dan is achter die Td5 een overdrive of een Disco-tussenbak (of Disco-tandwielen in de originele tussenbak) weer niet overdreven.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Jan 2016, 13:04

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Helaas is het "normaal" dat de bak al vervangen moet worden. Zeker als je lange stukken snelweg rijdt met hoge snelheid gaat de bak graag stuk. Meestal de lagering van de 5e en 6e versnelling. Bij mijn 130 zong de bak ook al na 105.000km. Voor mij was het de belangrijkste reden om afscheid te nemen van het ding, was er helemaal klaar mee. :roll: :roll:

Ik kan me nog goed herinneren dat Mr Ed ut Grun in het verleden uiterst positief was over de Ford Durashift MT82 6 speed bak.

Ze gaan (hopelijk) niet allemaal bij 100.000 naar de versnellingsbakken-hemel (al was het maar omdat lange stukken snelweg met hoge snelheid niet echt een Defender-dingetje is).

De oude vertrouwde R380 achter een Td5 is een te overwegen alternatief ... dat maakt het "zoekplaatje" weer wat breder.
Wil je dan toch veel snelweg-kilometers rijden en tegelijk rust aan de kop dan is achter die Td5 een overdrive of een Disco-tussenbak (of Disco-tandwielen in de originele tussenbak) weer niet overdreven.

Groeten MarcS

Over het gebruik ben ik zeer tevreden, zeker met aanhanger. Over levensduur kun je pas oordelen als je de ervaring hebt. Vast een vreemd concept voor jou aangezien jij over heel veel blaat wat je alleen uit boekjes kent en nog nooit gedaan of ervaren hebt.........

Een bak hoe fijn ook die na een ton al begint te janken en dan vervangen mag worden ipv simpel gerepareerd is niet iets waar ik blij van wordt. Maar je kunt natuurlijk alles met de mantel der liefde bedekken. Als je je wagen eigenlijk niet eens gebruikt en er hooguit een gravelpad mee rijdt met 200 kilo lading in de vorm van je eigen persoon en bijrijder dan is dat nog makkelijker want zelfs een Def zal dan min of meer wel heel blijven ja
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2016, 13:37

Edward schreef:
Landmarcs schreef:

Groeten MarcS

Over het gebruik ben ik zeer tevreden, zeker met aanhanger. Over levensduur kun je pas oordelen als je de ervaring hebt. Vast een vreemd concept voor jou aangezien jij over heel veel blaat wat je alleen uit boekjes kent en nog nooit gedaan of ervaren hebt.........

Een bak hoe fijn ook die na een ton al begint te janken en dan vervangen mag worden ipv simpel gerepareerd is niet iets waar ik blij van wordt. Maar je kunt natuurlijk alles met de mantel der liefde bedekken. Als je je wagen eigenlijk niet eens gebruikt en er hooguit een gravelpad mee rijdt met 200 kilo lading in de vorm van je eigen persoon en bijrijder dan is dat nog makkelijker want zelfs een Def zal dan min of meer wel heel blijven ja

Over levensduur kan je pas oordelen als je een berg ervaringen hebt, één is geen, twee is nog steeds geen (het lijkt wel een paasei).
Pas als je duidelijk meer ervaringen op een rij hebt kan je iets zeggen (en dan wordt het weer "geblaat" uit de "boekjes").

De R380 heeft ook zo z'n bezwaren maar ... vlgs mij is hemelsgezang binnen enkele 100.000den kilometers bij de R380 niet normaal.
Je kan daarom met even veel recht stellen dat de R380 zeer tevredenstellend is/was in de Defender.

Nu is dus de vraag:
Is de Ford Durashift MT82 werkelijk zo slijtage-gevoelig, of is dat alleen een probleem met langdurig zware aanhangers erachter.
( Ofwel: moet ik alvast gaan sparen voor een nieuwe MT82 ? )

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Jan 2016, 14:23

de R380 was ook niet zo hemels als jij hem beschrijft... zeker niet achter een Td5 in de D2. En al helemaal niet na tuning die dan ook flink gebruikt werd.

Dat de bak in een defender puma vaker stuk gaat is regelmatig te horen en lezen, dus dat zal wel geen uitzondering zijn. Of dat bij jou ook vroegtijdig zal gebeuren? vast niet, jij rijdt alsof je 5 ton moet trekken terwijl je auto leeg is, dus hard werken hoeft ie niet echt en zeker niet langdurig, daarnaast doe je er waarschijnlijk meer dan 10 jaar over om in de buurt van bakproblematiek te komen met jouw manier van belasten en afstanden die je rijdt
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2016, 16:26

Roger B. schreef:..... Of dat bij jou ook vroegtijdig zal gebeuren? vast niet, jij rijdt alsof je 5 ton moet trekken terwijl je auto leeg is, dus hard werken hoeft ie niet echt en zeker niet langdurig, daarnaast doe je er waarschijnlijk meer dan 10 jaar over om in de buurt van bakproblematiek te komen met jouw manier van belasten en afstanden die je rijdt

Hmmm ... ik meen me te herinneren dat ik bij de "Veluwe-rit" niet als eerste vertrok en laatste (al dan niet dagen later) binnen kwam. En ook herrinner ik me niet dat ik de hele rit als "snelste" van de file voorop reed ....   Nu was het ook geen rit waar de auto het snel warm van kreeg (zonder verder iets af te doen aan de rit etc.) warm kreeg je het vooral van de prettige organisatie en de erwtensoep etc aan het eind.

Verder vind ik het prima hoor, mijn erfgenamen zitten op een goudmijntje tegen de tijd dat mijn Defender verkocht wordt: een auto die zo weinig heeft "moeten doen" dat ie beter is als nieuw.

Groeten MarcS

PS Het is duidelijk dat een R380 niet tegen een fors getunede Td5 kan. De R380 ontleent zijn naam aan het max koppel dat hij maximaal kan verstouwen (wellicht was R360 nog beter geweest als naamgeving), een fors getunede Td5 levert eventueel meer koppel als goed voor de bak. Als je dan met twee ton auto gaat rijden alsof het een sport-auto van één ton is dan gaat er vroeger of later iets stuk.

one-ten

Berichtdoor one-ten » 25 Jan 2016, 19:33

Ik heb hier vele vele vele defecte R380's gehad. Meestal ontplofte lagers of tandwielen van achteruit of vijfde versnelling. Standen van rond de 250.000 km kwamen hier vaak bij voor (inclusief mijn eigen D2 TD5 bij 350.000). Ook veel van de revisiebakken van Ashcroft binnen korte tijd weer defect terug gehad, en ook al een keer een revisiebak van VIS binnen een jaar weer stuk. Wel altijd netjes geholpen qua garantie, maar blijft vervelend voor klant en voor mij.
Ik moet bekennen dat ik een stuk minder puma's in mijn klantenkring heb, maar ik heb nog geen zesbak gewisseld. En ik heb één klant met een Puma met een miljoen km op de teller en die heeft nog de originele bak en is nog helemaal goed. We hebben alleen helemaal in het begin een keer de uitgaande as vervangen, want daar zit (of zat) een ontwerpfoutje in. Maar dat is een relatief kleine reparatie en daarna komt het in de regel niet terug.
Deze auto heeft wel weinig lastwisselingen te verwerken, want rijdt vrijwel alleen maar snelweg want hij wordt gebruikt om met een autoambulance er achter door heel Europa auto's te halen en te brengen. Ding staat nooit stil, wordt door meerdere chauffeurs bereden en gaat meteen weer weg als de auto is afgeladen. Nagenoeg geen problemen gehad. Originele verstuivers, wel een paar VCV klepjes, en natuurlijk normale slijtage delen. Wat kleine electronica storinkjes achter het dashboard door een kortsluitinkje.

Zelf sinds kort ook een 130 TD4 met maar 90.000km op de teller, maar rijdt minder goed dan die met een miljoen...

Terug naar “Techniek”