Ervaringen met PSI powerbox op TD5?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Kevvv 90

Ervaringen met PSI powerbox op TD5?

Berichtdoor Kevvv 90 » 13 Jan 2016, 19:04

Iemand hier toevallig ervaring met een Powerbox op een (Defender) TD5?
Heb er 1 van PSI liggen maar twijfel nog om hem ook daadwerkelijk in te bouwen vanwege betrouwbaarheid en brandstof verbruik

Coen83

Re: Ervaringen met PSI powerbox op TD5?

Berichtdoor Coen83 » 13 Jan 2016, 21:13

Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Kevvv 90

Berichtdoor Kevvv 90 » 13 Jan 2016, 22:20

Ja had ik al gedaan, niet alleen op het forum maar ook gewoon via Google.
Kreeg toen vooral resultaten van Engelse forums waar ze toch vooral 'op maat gemaakte' chiptuning aanprijzen.
Gaat mij vooral om ervaringen met een powerbox omdat ik die 1 gekregen heb, op maat gemaakte tuning wordt het voor mij zowieso al niet.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 22:25

Kevvv 90 schreef:Ja had ik al gedaan, niet alleen op het forum maar ook gewoon via Google.
Kreeg toen vooral resultaten van Engelse forums waar ze toch vooral 'op maat gemaakte' chiptuning aanprijzen.
Gaat mij vooral om ervaringen met een powerbox omdat ik die 1 gekregen heb, op maat gemaakte tuning wordt het voor mij zowieso al niet.

Ik denk dat je de conclusie zelf wel kan trekken:  
Eenvoudiger "boxen" voldoen vroeger of later niet echt, op maat gemaakt kennelijk wel.
Wat betreft de Td5 schijnt Hugo "quadraat" heel goed te zijn.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 14 Jan 2016, 08:57

....dat laatste kan ik beamen.

is volledig op maat gemaakt en voor klein meerprijsje activeert ie gelijk de al aanwezige cruisecontrol.

heb beide Defenders door Hugo laten tunen en rij er inmiddels nu 13 jaar mee.
zeer de moeite waard.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

conny

Berichtdoor conny » 14 Jan 2016, 11:16

Maatje van mij heeft zo'n ding in z'n Td5; gaat als een debiel! :D Alleen is het een beetje primitief; computer wordt gefopt en als er iets fout gaat, zal hij nooit in noodloop gaan, maar gewoon helemaal in de soep draaien. Maakt niet uit prijs van zo'n box is er naar.
Blijf wel naar je motor luisteren, dan valt risico wel mee.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2016, 16:45

conny schreef:Maatje van mij heeft zo'n ding in z'n Td5; gaat als een debiel! :D Alleen is het een beetje primitief; computer wordt gefopt en als er iets fout gaat, zal hij nooit in noodloop gaan, maar gewoon helemaal in de soep draaien. Maakt niet uit prijs van zo'n box is er naar.
Blijf wel naar je motor luisteren, dan valt risico wel mee.

Hmm ... ik weet niet of het slimme economie is:
Prijs van de "debiele" box < weinig tot niks > + Risico op in de soep draaien van de Td5 x de kosten van een "nieuwe" Td5 ...

Als mijn Td5 dan toch harder moest (ik heb er geen meer, en mijn Td5 deed het standaard al heel lekker) dan bracht ik mijn geld liever naar Hugo of vergelijkbaar.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 14 Jan 2016, 19:31

conny schreef:Alleen is het een beetje primitief; computer wordt gefopt en als er iets fout gaat, zal hij nooit in noodloop gaan, maar gewoon helemaal in de soep draaien.

Het is onzin om te stellen dat de motor met een powerbox niet in noodloop zou kunnen gaan. Op dit punt zal de motor met powerbox niet veel verschillen van de motor zonder powerbox.

De powerbox zorgt er direct of indirect alleen maar voor dat er meer diesel ingespoten wordt.

Ik denk ook niet dat een TD5 ECU ooit kan vaststellen dat er zodanig veel ingespoten wordt dat de betrouwbaarheid negatief beinvloed wordt. Want daarvoor heeft de motor helemaal geen sensoren aan boord. De TD5 zal om deze reden dan ook niet in noodloop gaan onafhankelijk van de manier van tunen.

Het direct tunen in de ECU is natuurlijk eleganter en biedt meer mogelijkheden.
Maar dat wil niet zeggen dat een powerbox per definitie troep is.
En ook door de ECU direct te flashen kan je er een rommeltje van maken.
Het kwaliteit hangt vooral af van de expertise van de tuner.

Verder is mijn ervaring is dat een TD5 een erg sterk blok is met veel reserve voor tunen.
De motor kan ook goed tegen hogere turbo druk (De standaard turbo zelf alleen niet).
Je hoeft dan ook heus niet bang te zijn dat de motor door de PSI powerbox gelijk de geest geeft.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2016, 21:09

afhankelijk van wat de powerbox allemaal aanpast....

als er sensorwaarden aangepast naar de ECU gestuurd worden kan de motor dus reageren (of niet) op een waarde die werkelijk geen (of juist wel) noodloop zou triggeren.

Andersom, als een output gemodificeerd naar een actuator gaat, dan wordt die output in noodloop evengoed gemodificeerd, dus is de noodloop niet meer de noodloop de de fabriek bedacht heeft.

of de tuning in de ECU dat beter aan pakt zal afhankelijk zijn van wat de tuner allemaal aanpast.

een bekende, grote jongen op gebied van Td5 tuning zal inmiddels (al dan niet door schade en problemen) wel weten wat ie wel en niet kan met de kenvelden. Een nieuwkomer kan theoretisch heel goed weten hoe het hoort, maar de praktijk kan afwijken van wat de theorie voorschrijft. Of zoiemand dan niet ervaring opbouwt in jouw motor is dan maar de vraag...... de lange duur moet uitwijzen of de tuning geen schade aanricht.

Veel "tuners" doen niks anders dan een setje kenvelden van een ander in je ECU zetten, zelf passen ze er weinig tot niks aan aan.
gone

conny

Berichtdoor conny » 15 Jan 2016, 12:03

Juist, dat psi-ding verdraaid alle waardes die de Td5 krijgt van zijn sensors; heb een keertje met mijn nanocom (ik passagier) op zijn auto meegereden. Turbodruk een heel stuk hoger dan normaal, watertemperatuur een heel stuk hoger, alleen de maf bleef binnen dezelfde waardes.
Ik durf niet te garanderen dat de noodloop, zoals de fabriek die bedoeld heeft, ook daadwerkelijk op het juiste moment in werking treedt en bij de juiste waardes. Die psi veranderd alles, dus die nood-waardes zal hij ook wel aanpassen.

Ik ga het in ieder geval niet uittesten, maar vriendje is er erg blij mee. HSE'tjes pesten bij het stoplicht, enzo. 8-)

Terug naar “Techniek”