Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor Erik Peters » 13 Jan 2016, 19:35

Roger B. schreef:Tja bergaf met voor veel, en achter weinig grip.... wordt je niet gelukkig van.... bergop met achter veel meer grip en achter of 4wd....ook geen succes...

Vandaar het best op 4 wielen....eigenlijkgeldt dat zelfs een beetje voor alle autos....
Want grip is niet alleen aandrijfkracht overbrengen

Precies, ik heb ook nog een VW T3 bus (met achterwielaandrijving) en omdat ik vorig jaar begin februari naar Zwitserland ging, maar 4 kettingen aangeschaft. Kunnen remmen en sturen leek mij net zo belangrijk als vooruit komen. :lol:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pbeijersbergen

Berichtdoor pbeijersbergen » 13 Jan 2016, 21:23

Duidelijk! Ik weet genoeg en ga met een gerust hart en vertrouwd gevoel op pad!
Goed om al jullie ervaringen te lezen! Dank.
En nu maar hopen op lekker veel sneeuw! (na aankomst op de camping!)
Groet, Peter. (Defender 90, bj. 2004; km.st. 285.000)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2016, 10:53

Peter,

Als je nu toch "investeert" in een en ander, koop dan ook een paar "Waffle-Boards". Die dingen zijn ook 's zomers handig (zeker met de caravan).
Sta je straks ergens in de sneeuw en heb je alleen kortstondig extra tractie nodig dan zijn sneeuwkettingen onhandig veel gedoe (want die doen het pas goed als ze zich eerst even goed rond je band gezet hebben, want in net dat hoekje diepe sneeuw heel lastig om te leggen, en tenslotte heel bewerkelijk qua omleggen en afnemen voor maar een paar meter). Zelfs met maar twee bescheiden stukjes "Waffle-Board" kan je net die tractie vinden om je uit een penibele situatie te redden. (Ik kwam ooit een gestrandde auto in de berm tegen, wel net in de binnenbocht van een semi-haarspeld-bocht, moest daar dus omheen en dan blijken goede banden in diepe sneeuw toch niet zo zeker ... ik kwam steeds dichter op de gestrandde glanzende Zafira ... daar hielp zo'n "Waffle" mij net genoeg om de omtrekkende beweging te kunnen maken.)
Een caravan is hier nu een voordeeltje" die "Waffle-Boards" nemen plek in, en die heb je in de caravan genoeg.
Mocht het vies dooi-weer zijn dan heb je met een paar Waffles ook nog eens een propere inloop voor de caravan.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 14 Jan 2016, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2016, 12:56

In plaats dat ie die gestrandde zafira uit die greppel helpt... gaat ie moeilijk zitten doen om er omheen te kunnen rijden 8-) :lol: :lol: :lol:
gone

MLaro

Berichtdoor MLaro » 14 Jan 2016, 13:27

In plaats dat ie die gestrandde zafira uit die greppel helpt... gaat ie moeilijk zitten doen om er omheen te kunnen rijden 8-) :lol: :lol: :lol:

En terrecht! Als mensen een Opel kopen moeten ze het verder zelf maar uitzoeken. :mrgreen:
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2016, 15:29

MLaro schreef:
In plaats dat ie die gestrandde zafira uit die greppel helpt... gaat ie moeilijk zitten doen om er omheen te kunnen rijden 8-) :lol: :lol:

En terecht! Als mensen een Opel kopen moeten ze het verder zelf maar uitzoeken. :mrgreen:

Als je een Opel Zafira koopt heb je natuurlijk boter op je hoofd. Als je met een Opel Zafira een bosweg rijdt die met een LandRover te rijden was (het ging net zonder kettingen) is dom (of erg kunstig) ... het was dom, ik dacht boven toen ik bij de auto terugkwam al: "Oh, d'r is iemand langs gereden die de sneeuw netjes voor mij geëgaliseerd heeft." Vervolgens zag ik een stuk plastic in de sneeuw (naderhand kon ik dat al een stuk Zafira onderkant determineren).
En uiteindelijk stond die auto onbemand in de berm (hetgeen mij stevig verbaasde want het was 1º een heel eind (± 15 km) lopen naar de bewoonde wereld, en 2º het was slechts een kilometertje terug lopen naar mijn auto). Ik had liever gehad dat er wel iemand geweest was, ik had de auto liever eerst even wat verder geholpen om er op een overzichtelijker punt langs te kunnen.

Een ander jaar heb ik iet veel verderop wel een Renault Clio uit de greppel geholpen, de optimistische chauffeur was eerst maar even een rondje gaan langlaufen, en had nadat hij onze auto had zien staan goede hoop ons te treffen (best optimistisch in een uitgestrekt leeg gebied). Anyway, ongeveer op ons verste punt troffen wij hem en spraken wij af om eind van de dag zijn auto even los te trekken. (Wij zijn "wereldberoemd" in een heel klein en rustig stukje Frankrijk, zoiets helpt soms.)

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 16 Jan 2016, 13:44

MLaro schreef:
Bij ijzel helpt niks behalve spikes

NIET WAAR!! Goede winterbanden hebben ook op glad ijs nog grip.

Check:
https://youtu.be/ZvRm5dzvWbU

Op spikes rijden is wel vet trouwens. 2 jaar terug op wintersport in Zweden geweest. 2 weken in gloedje nieuwe Subaru (170pk 4wd) met spikes gestuurd. Dat ging veel harder over de besneeuwde/beijsde bospaden dan ik durfde.

Ik vind dat een beetje een misleidend filmpje. Welke idioot geeft er zoveel gas, of remt zo hard, op zo'n gladde ondergrond?!
Als dat meisje net zo rijdt op de winterbanden, durf ik beweren dat ik op die zomerbanden beter rond kom!
Gevaar is hiermee dat mensen met winterbanden, zichzelf of hun auto / banden overschatten en bij gladheid te hard blijven rijden!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2016, 19:21

Houston schreef:
MLaro schreef:
Bij ijzel helpt niks behalve spikes

NIET WAAR!! Goede winterbanden hebben ook op glad ijs nog grip.

Check:
https://youtu.be/ZvRm5dzvWbU

Op spikes rijden is wel vet trouwens. 2 jaar terug op wintersport in Zweden geweest. 2 weken in gloedje nieuwe Subaru (170pk 4wd) met spikes gestuurd. Dat ging veel harder over de besneeuwde/beijsde bospaden dan ik durfde.

Ik vind dat een beetje een misleidend filmpje. Welke idioot geeft er zoveel gas, of remt zo hard, op zo'n gladde ondergrond?!
Als dat meisje net zo rijdt op de winterbanden, durf ik beweren dat ik op die zomerbanden beter rond kom!
Gevaar is hiermee dat mensen met winterbanden, zichzelf of hun auto / banden overschatten en bij gladheid te hard blijven rijden!

Het is meer dan waar dat de overvloedige reclame voor winterbanden aan veel mensen het gevoel geeft dat je 1º echt alleen met winterbanden door de winter komt, en 2º dat je als je eenmaal winterbanden hebt ineens alle gladheid als sneeuw voor de zon doet verdwijnen.

Beide is niet waar !

Winterbanden doen veel, maar glad blijft glad, het enige is dat het ondanks de gladheid net iets beter gaat met winterbanden.
Waren winterbanden echt de oplossing voor alle gladheid dan waren spikes in Zweden ook verboden.

(Ze hebben in Zweden een solide analyse gemaakt waarbij de extra kosten aan wegonderhoud, extra herrie, etc afgezet werden tegen de winst aan minder ongelukken, minder ziektekosten, minder verloren werkzame uren, minder verloren levensjaren etc. Op grond van deze analyse zijn spikes toegestaan, in het winterseizoen, en dus ook langer in het hoge noorden. Was het werkelijk zo dat winterbanden al "genoeg" deden dan was de balans nooit richting spikes doorgeslagen .... de spikes, zelfs al heeft niet iedere Zweed ze, geven enorm veel extra weg-slijtage. Overigens is het verder geen probleem dat niet iedereen spikes heeft: het feit dat er een voldoende aandeel wel met spikes rijdt is genoeg om de meeste wegen zo op te ruwen dat ook de niet-spikes-winterbanden-rijder genoeg grip houdt. Woon je buiten, dan heb je spikes want aan tussentijdse dooi-periode kan besneeuwde wegen tot een rodel-baan maken, en ... dan moet je ook nog rekening houden met overstekende elanden.)

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 26 Jan 2016, 20:24

Rovertjes

Ik haak even aan. We willen over drie weken naar Zweden defender 110 td5 2001 staat nu oven bij jager voor olielekkage tussenbak en wat andere punten. Ondertussen op zoek naar banden en velgen. Ik wil voor de Cooper Discoverer M+S 235 85 16 gaan.

Twee vragen.

Welke stalen velg raden jullie aan qua breedte en neem ik er 4 of 5 is een zomerband als reserve verkeerde zuinigheid ?

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2016, 20:56

Jankouwenberg schreef:Rovertjes

Ik haak even aan. We willen over drie weken naar Zweden defender 110 td5 2001 staat nu oven bij jager voor olielekkage tussenbak en wat andere punten. Ondertussen op zoek naar banden en velgen. Ik wil voor de Cooper Discoverer M+S 235 85 16 gaan.

Twee vragen.

Welke stalen velg raden jullie aan qua breedte en neem ik er 4 of 5 is een zomerband als reserve verkeerde zuinigheid ?

Qua aantal: Hoe vaak heb je een lekke band ? Bijna nooit, en dus kan je met 4 winterbanden toe.
Zelf heb ik wel een 5º winter-reserve-band, maar dat is in zekere zin luxe. Het hangt er ook een beetje van af wat je gaat doen en hoe makkelijk je in geval van een geruïneerde band een vervanger kan regelen.
Met de Cooper M+S heb je een voordeeltje: het zijn bi-directionele banden dus rondom wisselen kan, heb je modernere winterbanden dan zit je ook nog met de rij/rol-richting van de band (daarom heb ik een Cooper M+S als reserve bij de Nokian's).

Qua velg: Volgens het boekje is 6 inch velgbreedte het minimum bij 235/85x16, de 5,5 inch brede standaard stalen velg gaat in de praktijk ook, maar het gaat ten koste van een beetje stuuruitslag (iets wat in het bijzonder samen met sneeuwkettingen niet te vergeten is). De 6,5 inch HeavyDuty velg (ook wel Wolf genoemd) is een betere keus. Vraag even rond naar wat er aan "new-take-off" beschikbaar is (of koop bij Paddocks imitatie Wolf velgen).
O ja, een HeavyDuty velg is "heavy", maar overdrijf dit gewicht ook weer niet: je gaat van ± 12 naar ± 15 kilo als je van standaard naar "HD" gaat, het verschil is nog geen 10% op het totaal-gewicht van een wiel.

En qua band: Er is hier iemand op het forum die jaarrond met de Cooper M+S rijdt, hij is er zeer over te spreken ... het is dat indertijd de "modernere" Nokian Hakkapeliitta LT2 weinig duurder was anders had ik ook rondom Coopers gehad.

Groeten MarcS

PS De "dagprijzen" van de winterbanden zijn inmiddels al wel wat gestegen. Tot laat in de herfst kwam een Cooper M+S op € 100.

P1000489.jpg
    Cooper Discoverer M+S 235/85x16

Terug naar “Techniek”