Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Algemeen: met caravan naar Oostenrijk..winterbanden?

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2016, 21:13

Landmarcs schreef:Peter,

Als je nu toch "investeert" in een en ander, koop dan ook een paar "Waffle-Boards". Die dingen zijn ook 's zomers handig (zeker met de caravan).
Sta je straks ergens in de sneeuw en heb je alleen kortstondig extra tractie nodig dan zijn sneeuwkettingen onhandig veel gedoe (want die doen het pas goed als ze zich eerst even goed rond je band gezet hebben, want in net dat hoekje diepe sneeuw heel lastig om te leggen, en tenslotte heel bewerkelijk qua omleggen en afnemen voor maar een paar meter). Zelfs met maar twee bescheiden stukjes "Waffle-Board" kan je net die tractie vinden om je uit een penibele situatie te redden. (Ik kwam ooit een gestrandde auto in de berm tegen, wel net in de binnenbocht van een semi-haarspeld-bocht, moest daar dus omheen en dan blijken goede banden in diepe sneeuw toch niet zo zeker ... ik kwam steeds dichter op de gestrandde glanzende Zafira ... daar hielp zo'n "Waffle" mij net genoeg om de omtrekkende beweging te kunnen maken.)
Een caravan is hier nu een voordeeltje" die "Waffle-Boards" nemen plek in, en die heb je in de caravan genoeg.
Mocht het vies dooi-weer zijn dan heb je met een paar Waffles ook nog eens een propere inloop voor de caravan.

Groeten MarcS

Neem bij die waffle boards ok een paar jutezakken mee om eromheen te doen. Dan zijn ze in de sneeuw 100 keer effectiever.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2016, 21:18

Edward schreef:Neem bij die waffle boards ok een paar jutezakken mee om eromheen te doen. Dan zijn ze in de sneeuw 100 keer effectiever.

Een goeie tip, die jute zakken.   Sowieso beter mee verlegen als om verlegen. Of je ze nodig hebt hangt erg van de sneeuw af.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2016, 21:20

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Neem bij die waffle boards ok een paar jutezakken mee om eromheen te doen. Dan zijn ze in de sneeuw 100 keer effectiever.

Een goeie tip, die jute zakken.   Sowieso beter mee verlegen als om verlegen. Of je ze nodig hebt hangt erg van de sneeuw af.

Groeten MarcS

Of van het gezelschap, in Volendam is zaklopen vast nog heel populair. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 26 Jan 2016, 21:45

Dank landmarcs voor de uitgebreide reactie

Nog twee vraagjes ik heb al heel wat uit Engeland laten overkomen maar twijfel wel even over vier velgen. Dat is 60 kg aan post. Iemand ervaring?

Dan de keuze Paddock is fijn geprijst maar ik heb nog keuze tussen 6,5 wolf en 7 modular ik las ergens dat Wolfs wat lastig te balanceren zijn

Ik ben voorlopig nog niet van plan met de winterbandjes van de zwarte bobbelpiste te gaan dus heavy duty maakt niet zo heel veel uit, gewoon modular doen maar.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Jan 2016, 21:49

Tis al wel een tijd geleden, maar ik heb 5 Modulars compleet met gemonteerde BFG mudbanden 285/75-16 van Paddock laten komen. Geen enkel probleem en ook erg voordelig. (toen dan)

Het was alleen wel fijn dat ik thuis was bij de bezorging want de dame die ze kwam leveren woog minder dan 1 wiel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jan 2016, 22:52

Jankouwenberg schreef:Dan de keuze Paddock is fijn geprijsd maar ik heb nog keuze tussen 6,5 wolf en 7 modular ik las ergens dat Wolfs wat lastig te balanceren zijn

1º   Soms is "new-take-off" hier in NL vergelijkbaar met Paddocks geprijsd (of nog gunstiger), wel even zoeken.

2º   Ik vind Modular niet mooi, en belangrijker: 7 inch velgbreedte is weer aan de brede kant voor een 235/85x16 band
    vanwege het eventueel gebruik van sneeuwkettingen wil je geen over-brede velgen lijkt mij.
3º   Voor het gewicht hoef je het niet te laten, en qua onbalans: soms zijn de banden beroerder als de velgen
    (die velgen zijn ook weer niet zo beroerd - wellicht was er ooit eens sprake van een mindere partij HD velgen)
    NB Mijn Nokian winterbanden op HD velgen rijden geheel trilling-vrij, van mijn origineel LandRover montage Continental zomerbanden op HD-velgen kan ik dat niet zeggen. Vroeger had ik ook met de Michelin XPC wel eens een "minder" wiel.

Wat bij Paddocks de prijs van Cooper M+S 235/85x26 is weet ik niet, wel ken ik die hier: http://www.bandenspotter.nl/winterbanden/235-85-r16/, of vrijwel hetzelfde hier: http://banden.autoweek.nl/winterbanden/235-85-r16/ (de "dagprijs" van de Cooper M+S is alweer opgelopen, de Nokian's rijzen helemaal de pan uit, en de KUMHO KC11 lijkt uitverkocht).

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 27 Jan 2016, 11:20

Het zijn 4 nokians op wolf 6,5 geworden.Zal jullie laten weten hoe ze bevallen. Nu op zoek naar kettingen, washboards en jute zakken. Voor al dat geld had ik mijn privéjets al 4 keer op Antarctica laten landen :lol:

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2016, 11:33

Jankouwenberg schreef:Het zijn 4 nokians op wolf 6,5 geworden.Zal jullie laten weten hoe ze bevallen. Nu op zoek naar kettingen, washboards en jute zakken. Voor al dat geld had ik mijn privéjets al 4 keer op Antarctica laten landen :lol:

Gezien de "dagprijzen" was je wellicht beter 2-3 maanden geleden kunnen gaan zoeken, de prijsstelling van de Nokians was toen zo .... als nu de diesel.   Ik hoop dat je meer plezier van de Nokians zal hebben als van de privéjets.

Nokian HK LT2.jpg
    Nokian Hakkapeliitta LT2 235/85x16

Groeten MarcS

PS Ga op zoek naar Waffleboard (oid) en niet naar wasborden ;)

Terug naar “Techniek”