Beste mensen,
Gisteren bij buitentemperatuur van +2 liep, bij stationair toerental na +/- 4 min, de watertemperatuurmeter van horizontaal (warm) terug naar een kwart.
Motor was daarvoor gewoon warm gereden. Voldoende koelvloeistof aanwezig. Bij wegrijden metertje snel weer op horizontale stand.
Nooit eerder mee gemaakt.
Iemand een idee wat dit voor rare fratsen zijn?
Graag reaktie.
D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stationai
D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stationai
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
Re: D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stati
Waarschijnlijk je thermostaat die kapot is.
-
Landmarcs
trix G4 schreef:Waarschijnlijk je thermostaat die kapot is.
Wellicht komt ook de visco niet vrij.
Bij stationair (en naar in aanneem stilstand) zal de radiator gewoonlijk juist minder koelen als tijdens het rijden.
Of is er sprake van een elektrische airco-fan die het stilstand-koel-effect verklaart.
Groeten MarcS
-
Roger B.
tja Marc.. in de praktijk blijkt dat met name TDi motoren (en een Td5 is dat in principe ook) stationair een dusdanig lage warmteproductie hebben dat de radiateur zonder rijwind (ook bij voertuigen met elektrische fan) bij een defecte thermostaat die open staat dusdanig veel koelwerking heeft dat de motor afkoelt tijdens het stationair draaien... Ik waag te betwijfelen of een vastzittende fan bij een goed werkende thermostaat dat zelfde effect kan bewerkstelligen bij +2 graden
gone
Oh, da hoort ie nie te doen nie??
ROGER!!!!!
Dat zag ik gister bij onze Disco namelijk ook, warm na een stuk rijden en na 6 minuten stationair draaien weer de meter onderin.

ROGER!!!!!
Dat zag ik gister bij onze Disco namelijk ook, warm na een stuk rijden en na 6 minuten stationair draaien weer de meter onderin.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
rij morgen maar langs... neem je gelijk die remmerij zooi mee

gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:tja Marc.. in de praktijk blijkt dat met name TDi motoren (en een Td5 is dat in principe ook) stationair een dusdanig lage warmteproductie hebben dat de radiateur zonder rijwind (ook bij voertuigen met elektrische fan) bij een defecte thermostaat die open staat dusdanig veel koelwerking heeft dat de motor afkoelt tijdens het stationair draaien... Ik waag te betwijfelen of een vastzittende fan bij een goed werkende thermostaat dat zelfde effect kan bewerkstelligen bij +2 graden
Daarom had ik ook het woord "ook" gebruikt.
En daarom had en heb ik een Radiator-muff voor de Defender-grill. (Ik kan me nog herinneren dat er gezegd werd dat dat bij een Disco niet nodig was.)
Kennelijk zakt de Disco ook makkelijk onderuit (in ieder geval bij een kapotte thermostaat).
Bij een Defender blijft de temperatuur zelfs bij een werkende thermostaat al erg laag zolang de motor weinig hoeft te doen, en bij de Defender merk je gewoon een "koude-golf" op het moment dat de thermostaat even open gaat. Een Radiator-muff houdt de temperatuur wat hoger en stabieler (en houdt ook het motorruim wat warmer).
Groeten MarcS
was de temperatuurmeter van een TD5 er niet een met drie standen?
koud, goed en te warm?
dacht dat er niet echt sprake was van een 'echte' meter die de werkelijke temperatuur aangaf.

koud, goed en te warm?
dacht dat er niet echt sprake was van een 'echte' meter die de werkelijke temperatuur aangaf.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:was de temperatuurmeter van een TD5 er niet een met drie standen?
koud, goed en te warm?
Precies, net als bij de Puma kent de Td5 een "meter" die zijn naam niet waard is.
De gemiddelde automobiele klant wordt zenuwachtig als de meter een beetje omhoog loopt als de auto werk moet doen, dus hebben ze van een goede meter een beroerd drie-standjes-ding gemaakt (en daar wordt de oplettende gebruiker weer zenuwachtig van, want je weet dus niks totdat ie ineens naar rood gaat).
Het is jammer dat ze niet direct een "software-switch" (of zelfs een hardware-switch) hebben ingebouwd, maar er is wel meer jammer.
Anyway, als de motor maar netaan zo warm wordt dat de meter naar standje "bedrijfstemperatuur" gaat, en hij koelt daarna net iets af dan gaat ie ineens helemaal naar standje "koud". Dit soort "gedragingen" moet je dus heel goed in je opnemen en daaruit dan opmaken dat wellicht de thermostaat moe is. Zou je een normaal ± analoog* werkende meter hebben dan zie je direct aan het alsmaar onderin jojo-en dat de thermostaat open staat.
- * ik zou heel blij zijn met een ± analoge meter, dwz eentje waar ze het bedrijfstemperatuur-gebied wat gelijkmatiger/gecomprimeerder weergeven.
Groeten MarcS
Defender Td5; heb een nanocom als instrument permanent op dashboard. Een Td5 komt in de winter alleen op temperatuur op de grote weg, rondhobbelen of stationair draaien, zakt hij terug naar 65 graden. Dat zie je nog net op de gare temperatuurmeter; bij 70 staat hij in het midden en bij 105 schiet hij in het rood. Normale temperatuur is 88,8.