Als ik nou lees dat bij 70 graden de meter nog gewoon in het midden staat dan blijft de Td5 normaal dus boven die 70 graden........
D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stationai
Re: D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stati
Goed, even nagevraagd aan de baas want die let wel op de klokkenwinkel in de auto en dat dalen van de temp heeft ie nog nooit eerder gedaan. Dus bij de onze is iig de thermostaat kaduuk.
Als ik nou lees dat bij 70 graden de meter nog gewoon in het midden staat dan blijft de Td5 normaal dus boven die 70 graden........

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
laat ik het zo stellen.... mijn, verder probleem loos lopende Td5 disco (ja ik weet het, is geen defender, maar wel dezelfde motor) heb ik een keer aan een diagnoseapparaat gehad en daar wat mee gespeeld en na pakweg tien minuten statonair draaien bij -10 buitentemp was de koelwatertemp 74 graden en dat was bij een redeliijk forse wind die op de neus stond
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:mooie theorie allemaal... en volgens die theorie zou je dus bij -20 op een motortemp van 40 graden zitten zeker?
Ahh, een leuke invalshoek ... via de limiet.
Er is een buitentemperatuur waarbij de stationaire - laten we ene aannemen - 1 liter diesel per uur het blok niet meer op temperatuur houdt, hoe dicht de thermostaat ook zit. Aangenomen dat de uitlaat-temperatuur 50º is en de inlaatlucht 0º dan neemt het verwarmen van de verbrandingslucht alleen al 0,1 liter diesel. Als de stationaire bedrijfstemperatuur hoger ligt neemt het autonome opwarmen een navenant hoger aandeel. Zak je met de aanvoerlucht-temperatuur dan neemt het aandeel "buitenlucht-verwarmen" nog weer verder toe. Aangezien het blok en de kachel ook nog warmte-verlies geven, en bijv de dynamo bij stationair ook een stevige aanslag doen op het vermogen .... kom je heel snel aan de limiet waarbij er gewoonweg te weinig kJ in een liter diesel zitten. << Dit alles dus met de aanname van 1 liter diesel per uur bij stationair, voor 2 liter VAG-diesels vond ik waarden tussen de 0,5 en 0,7 liter per uur. >>
En dan even de vergelijking Disco <> Defender. Ik las in het verleden meermaals dat een Disco geen Radiator Muff nodig had of dat er in ieder geval nauwelijks verschil was ... dat geeft te denken ... bij een Defender helpt het wel, dus zou je dan moeten concluderen dat een Defender meer warmte "zoek maakt" en dus eerder onderuit zakt.
Groeten MarcS
-
Roger B.
dat verschil disco defender in noodzaak muff ging over de kachel meen ik....die hangt bij een defender als een ongeisoleerd blok staal in de motorruimte. (tevens de oorzaak dat ie in de zomeer ook op "koud" warme lucht blaast) en wordt door rijwind extra gekoeld... Als dat ook bij stilstand de motor zo veel kouder maakt is het ECHT een goede overweging dat ding te isoleren.....
en mijn praktijkervaring in opwarm kilometers voor de meter op het dash in het midden staat betrof een D1 200Tdi waarbij je een kunststof plaat in de vorm van de grille voor de grille monteert.... niet of nauwelijks winst in opwarmtijd.
toen ik de D2 temp gemeten heb stond de verwarming gewoon op 21 graden automatisch (zo stond ie jaar in jaar uit eigenlijk)
en mijn praktijkervaring in opwarm kilometers voor de meter op het dash in het midden staat betrof een D1 200Tdi waarbij je een kunststof plaat in de vorm van de grille voor de grille monteert.... niet of nauwelijks winst in opwarmtijd.
toen ik de D2 temp gemeten heb stond de verwarming gewoon op 21 graden automatisch (zo stond ie jaar in jaar uit eigenlijk)
gone
Beste mensen,
Verrekte goed forum dit.
Hier heb je wat aan.
Binnen nu en 2 wk nieuwe thermostaat.
Bedankt.
Verrekte goed forum dit.
Hier heb je wat aan.
Bedankt.
Roger B. schreef:Tata-D2 schreef:Beste Larogenoten,
Bedankt voor de reacties.
Wat raden jullie aan? Thermostaat vernieuwen of gewoon toch maar doorrijden.
KMstand is trouwens pas 368.000. Baal er wel van dat de thermostaat dan al moe geworden is
vernieuwen!
een openstaande thermostaat zorgt dat je motor lang onder zijn bedrijfstemperatuur blijft wat verhoogde slijtage tot gevolg heeft.... die investering zondermeer waard
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
-
Landmarcs
Tata-D2 schreef:Beste mensen,
Verrekte goed forum dit.
Hier heb je wat aan.
Bedankt.
Het mooist zou dan zijn als je de Nanoncom temperaturen bij stationair vóór en na de vervanging eens meet (en ons meedeelt).
Groeten MarcS
Hoi Marc,
Ik heb geen Nanocom. Kan ik nie betale nie want cente gaan op aan wegenbelasting.
Als je geinteresseerd bent en in de buurt van Ernhem, Arum cq Arnhem woont kom gerust langs met zo'n ding.
22 jan zit er een nieuwe op, inclusief ook wat nieuwe slangen want die zijn ook moe na 368000 lachende km's.
Thanks.
Ik heb geen Nanocom. Kan ik nie betale nie want cente gaan op aan wegenbelasting.
Als je geinteresseerd bent en in de buurt van Ernhem, Arum cq Arnhem woont kom gerust langs met zo'n ding.
22 jan zit er een nieuwe op, inclusief ook wat nieuwe slangen want die zijn ook moe na 368000 lachende km's.
Thanks.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
-
Landmarcs
Tata-D2 schreef:Ik heb geen Nanocom. Kan ik nie betale nie want cente gaan op aan wegenbelasting.![]()
Als je geïnteresseerd bent en in de buurt van Ernhem, Arum cq Arnhem woont kom gerust langs met zo'n ding.
Ik heb ook geen Nano-ding, en woon ook al heel lang niet meer in het Haagje van het Oosten, maar er zijn er vast wel Nanocommers in de buurt.
MarcS
-
Roger B.
marco in Duiven.... ff achternaam en forumnaam kwijt 
gone
Zit bij de 130 TD5 bijna altijd tussen de 90 en 95C volgens nanocom, stationair scheelt maar een paar graden...
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II