D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stationai

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: D2 2003 Td5 teruglopende watertemperatuurmeter bij stati

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2016, 12:33

conny schreef:Defender Td5; heb een nanocom als instrument permanent op dashboard. Een Td5 komt in de winter alleen op temperatuur op de grote weg, rondhobbelen of stationair draaien, zakt hij terug naar 65 graden. Dat zie je nog net op de gare temperatuurmeter; bij 70 staat hij in het midden en bij 105 schiet hij in het rood. Normale temperatuur is 88,8. :roll: :roll:

De Defender waarbij je deze winterse Td5 temperaturen meet is die gewoon standaard, zonder Radiator-Muff ? en met of zonder Airco ?
Ik zou wel eens willen weten hoeveel winst je haalt met een Radiator-Muff, ik denk dat het blok redelijk wat warmte aan zijn omgeving afgeeft, en dat verlies is bij een verschil 75º => 0º  zo'n 50% meer als bij 75º => 25º .

Zoals ik hierboven al noemde: ik ben erg tevreden over het net iets meer warmte-comfort dat een Radiator-Muff rond de plastic grill geeft.
Zowel bij de Td5 als bij de Puma heb ik geen last van oververhitting (ook niet bij "verhittende" omstandigheden) -- ik doe het "slabbetje" dicht bij verwachtte temperaturen rond en onder het vriespunt, soms vergeet ik het weer op te rollen maar ook bij rond plus 10 geeft dit geen problemen.
Bij een non-airco Td5 en Puma is de opening van het opgerolde "slabbetje" (en de opening onderlangs) genoeg om ook zomers genoeg koeling te geven.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2016, 15:12

Als een defender maar 65 graden wordt bij temp rond het vriespunt zou ik toch eens een andere thermostaat monteren. Als die gesloten zou zijn onder 88 graden dan mag die motor nooit zo koud blijven
gone

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 08 Jan 2016, 17:37

Beste Larogenoten,

Bedankt voor de reacties.
Wat raden jullie aan? Thermostaat vernieuwen of gewoon toch maar doorrijden.
KMstand is trouwens pas 368.000. Baal er wel van dat de thermostaat dan al moe geworden is :lol:
Groet, Willem
Tata-D2

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2016, 17:45

Roger B. schreef:Als een defender maar 65 graden wordt bij temp rond het vriespunt zou ik toch eens een andere thermostaat monteren. Als die gesloten zou zijn onder 88 graden dan mag die motor nooit zo koud blijven

Hoe weet je dat ?
Bij stationair maakt de Td5 weinig warmte, en veel van de verbrandingswarmte verlaat het blok via de uitlaat. Het motor-hok is bij een Defender nog tochtiger als een bushokje na oud en nieuw, het motorblok heeft dus ruim de kans om warmte te verliezen. Daarnaast is er ook met een dichte thermostaat een grote plas koelvloeistof in circulatie, en ook al is de Td5 kachel niet erg effectief, toch draagt deze kachel bij aan de koeling van de motor. Mijn ervaring was dat het heel lang kon duren voordat sneeuw en ijs op de motorkap wilde dooien, en bij een beetje kouder weer voelt bij een standaard auto het schutbord gewoon ijskoud aan, alsof het de laatste warmte nog wegzuigt.
Het lijkt mij dus helemaal zo gek nog niet dat je bij stationair slechts 65º meet.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2016, 17:50

Tata-D2 schreef:Beste Larogenoten,

Bedankt voor de reacties.
Wat raden jullie aan? Thermostaat vernieuwen of gewoon toch maar doorrijden.
KMstand is trouwens pas 368.000. Baal er wel van dat de thermostaat dan al moe geworden is :lol:

vernieuwen!

een openstaande thermostaat zorgt dat je motor lang onder zijn bedrijfstemperatuur blijft wat verhoogde slijtage tot gevolg heeft.... die investering zondermeer waard
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2016, 17:53

Landmarcs schreef:Hoe weet je dat ?

niet uit een theorieboekje
gone

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 08 Jan 2016, 18:31

Roger B. schreef:Als een defender maar 65 graden wordt bij temp rond het vriespunt zou ik toch eens een andere thermostaat monteren. Als die gesloten zou zijn onder 88 graden dan mag die motor nooit zo koud blijven

De temperatuur die op een thermostaat staat is de temperatuur waarbij hij helemaal open staat.
Een 88 graden thermostaat begint al te openen bij ong 80 graden.

Nu heb ik geen ervaring met de TD5 en 65 graden vindt ik wel erg weinig, maar als de thermische huishouding van een TD5 erg goed is kan ik het wel begrijpen dat het stationair bij deze buiten temperaturen op dat niveau blijft.

Mijn 2,25 petrol heeft een 82 graden thermostaat en de temperatuur blijft nu ook op 75 graden steken (de temperatuur dat hij net open begint te gaan).
Laat ik hem iets langer stationair hobbelen dan loopt het ook nog iets terug.

Ik ben al dik 25 jaar vrachtwaggel chauffeur en als je een vrachtwagen met deze buiten temperaturen lang stationair laat draaien zie je de wijzer naar beneden kelderen. Als zo'n dikke diesel niet hoeft te werken produceert hij bijna geen warmte en dat beetje dat hij produceert raakt hij makkelijk kwijt via al het ijzer waar hij uit bestaat.

Eric

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 08 Jan 2016, 18:38

Landmarcs schreef: De gemiddelde automobiele klant wordt zenuwachtig als de meter een beetje omhoog loopt als de auto werk moet doen

De gemiddelde automobiele klant kijkt niet eens op zijn meters.
Als er een rood lampje gaat branden rijden ze door en als het uitkomt gaan ze bij de dealer langs om te vragen wat het betekent.

Je moest eens weten hoe vaak ik in mijn loopbaan al in ben gehaald door personenauto's met rode lampjes op het dashboard en ratelende motorblokken.
xx Km verder hobbelen ze dan langzaam door over de vluchtstrook met een rookpluim en met nog steeds rode lampjes op het dash.

Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jan 2016, 18:55

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Hoe weet je dat ?

niet uit een theorieboekje

Bij stationair gaat er 800 (rpm) x 60 (minuut=>uur) x 1,25 liter (want viertakt) = 60.000 liter ofwel 60 m3 koude buitenlucht per uur het motorblok in, nadat die buitenlucht is opgewarmd gaat er enorm veel warmte via de uitlaat vlot naar buiten (want een riante uitlaat die ervoor zorgt dat bij meer vermogensvraag de turbo z'n werk kan doen). Tel dit op bij de kachelwerking en de afkoeling naar de omgeving ... en klaar ben je.

Jammergenoeg heb ik geen cijfers over het uurverbruik van een stationair draaiende Td5.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jan 2016, 18:56

mooie theorie allemaal... en volgens die theorie zou je dus bij -20 op een motortemp van 40 graden zitten zeker?
gone

Terug naar “Techniek”