Defender 110 2001 TD5 plaatsen cruisecontrol, gasaanhechting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Defender 110 2001 TD5 plaatsen cruisecontrol, gasaanhechting

Berichtdoor Jankouwenberg » 06 Jan 2016, 12:10

Rovertjes

Ik ben bezig met het inbouwen van een goldcruise GC30 ( euro 220 zonder stuursheden) in mijn Defender. Ik weet dat bij modellen van na 2002 cruisecontrol functionaliteit al in de ECU is ingebouwd maar bij mij dus niet. Mijn vraag gaat daar dus ook niet over :D

De GC30 module bestaat uit een door vacuüm aangedreven servo die het gaspedaal bediend. Mijn vraag is of iemand hier ervaring heeft met het aansluiten van de gasaanhechting aan een Defender pedaal. Als bijlage een fotootje van internet hoe ik het wil oplossen, maar als er betere ideeën zijn hoor ik het graag.

Aansluitend nog een vraagje van electronische aard. De betreffende cruisecontrol heeft twee aansluitingen naar de remschakelaar. 1 die via de lampen naar massa loopt (daar kom ik wel uit) en een die aan plus hangt voor de remlichtschakelaar ( ik twijfel of ik die laatste voor of na de ECU moet aansluiten. ECU bedient feitelijk immers de remlichten als ik het electronisch schema goed lees.

Zeer specifieke vragen die wellicht meer thuishoren bij John Gold fabrikant van de cruise control toch vast bedankt voor tips

Jan
Bijlagen
Gaspedaal.jpg
Gaspedaal.jpg (12.84 KiB) 5089 keer bekeken
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

bastol

Re: Defender 110 2001 TD5 plaatsen cruisecontrol, gasaanhech

Berichtdoor bastol » 06 Jan 2016, 14:17

Een goede dag,
Ik heb deze ook ingebouwd..en ik heb een klein gaatje geboord in het gaspedaal waar ik dat busje in geschroefd heb..en vervolgens het draadje naar beneden door de plaat naar buiten laten lopen..
Werkt super..alleen wist ik toen nog niet dat ik een nieuwe ecu in mijn auto had zitten dus deze gaat er bij mij uit :)

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 06 Jan 2016, 15:27

Bastol

Fijn om te horen dat het super werkt bij jou. Begrijp ik het goed dat je de draad door je vloer laat hebt laten lopen en niet door je schutbord?

Heb je wellicht een foto?

In ieder geval bedankt voor tip

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

conny

Berichtdoor conny » 07 Jan 2016, 10:55

Die van mij is model 1999 en daar zit de cruisecontrole gewoon via de ecu. Hugo is je vriend. ;)

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 07 Jan 2016, 11:42

In mijn TD5 '99 zat ie al toen ik m kocht en ik gebruik m zeer regelmatig, maar ik weet dus niets van hoe de elektonika is aangesloten.
Inderdaad klein gaatje in de stang van het pedaal met een busje erdoor en gaatje in de vloer eronder met fietsrem-achtig kabeltje. De vacuüm unit zit op de linker wielkast precies onder het blinde kunststof neprooster, symmetrisch aan de kachelinlaat.
Ik heb het kabeltje al eens moeten vervangen omdat het ergens aan was blijven haken onder de auto, dus helemaal ideaal is het niet.

Overigens zit de stuurunit bij mij links van het stuur, daar waar normaal de lichtschakelaar zit, die zit bij mij dus rechts. Dit is ws gedaan omdat de tekst anders op z'n kop staat, bij de lichtschakelaar maakt dat niet uit ;-)

Bij deze CC heb je enige vertraging ten opzichte van de andere cc's die ik ken. Je voelt het pedaal langzaam wegzakken als je de snelheid hoger instelt. Verder heeft ie de neiging om uit te vallen als de snelheid te ver terugvalt door een helling, maar dat hoort wellicht...
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 13 Jan 2016, 19:32

Rovertjes

Ter afsluiting. De cruisecontrol zit er in cruisecontrol kabel loopt net van de vloer door de voetenbak naar voren. Verlichtingsschakelaar naar de rechterkant gezet om plaats te maken voor de bedieningshandel. Alles werkt reageerde keurig op rem, koppeling en houdt in ieder geval tot 120 keurig de snelheid vast.

Dank voor alle tips :mrgreen:

Jan
2cv Citroën 1983 blauw

Terug naar “Techniek”