RRC : herstellen upper tailgate

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
avanbekkem

RRC : herstellen upper tailgate

Berichtdoor avanbekkem » 30 Dec 2015, 18:08

Hoi,

Ik heb een upper tailgate op m'n Range rover Classic met de bekende problemen, de onderste rand is helemaal verroest.

Ik heb een donor auto gekocht waar o.a. een tailgate op zit met een goede onderrand, maar waarvan de ruit beschadigd is.

Vraag.
Weet iemand of het mogelijk is om het frame uit elkaar te halen en de onderste rand (waar de handgreep op zit) over te zetten?
Ik heb de schroeven die erop zaten allemaal losgehaald, maar het frame is nog 1 geheel. misschien komt het door de kit. ik durf niet harder te trekken/duwen. Ik ben online nog niets tegengekomen hierover.

alvast dank voor het meedenken!
groet,
Anton
Anton
NU: RRC 3.9 EFI '91 benzine
Eerder:109 hardtop 2.6, 6 in lijn

RobStewart

Re: RRC : herstellen upper tailgate

Berichtdoor RobStewart » 31 Dec 2015, 11:18

... the simple answer is no the frame does not come apart.

The whole frame, Part Number RTC3871, is welded so you would have to transfer the glass over and that bit gets interesting as it is bonded to the frame.

There are also some very subtle differences in the fittings between different ages of vehicles.

The main changes were from Suffix A and B vehicles to suffix C and suffix C to the introduction of the 4 door in 1981 and are not interchangeable.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

dyngo

Berichtdoor dyngo » 31 Dec 2015, 12:16

Er staat een compleet alu raam te koop op marktplaats (Den Bosch).
Wel een laat type met al die zwarte randen erop, maar geen roest !
Alu ramen zijn probleemloos (bij mij), al moet je iets lichtere luchtveren gebruiken (een beetje versleten bijvoorbeeld). Elk type raam is passend te maken voor elke classic, de verschillen zijn minimaal (A en B hebben staafjes ipv kogelophanging luchtveren bijv).

avanbekkem

Berichtdoor avanbekkem » 31 Dec 2015, 16:10

hi dyngo en Rob, many thanks for your reaction!!

jammer dat het niet los kan. bij de 1 is de onder rand verroest en bij de ander zit de ruit vol met slijpsel van een slijptol (ingebrand) :(

De frames zijn inderdaad ook verschillend van elkaar. bij mijn auto zitten veel meer alu strips en andere gasveer bevestiging op dan bij de ruit van de donorauto.

Ik heb de ruit ook op marktplaats gezien. :-) ik ga toch maar de ruit van de donor auto gebruiken. Liever een net frame en goede sluiting dan een mooie ruit.
Ik ga de beugeltjes voor de gasveren overzetten en hopen dat het slijpsel in de ruit niet teveel gaat roesten en goed schoon te houden is. ik ga het ervaren. ik kan altijd nog opzoek naar een andere achterklep.

goed om te weten dat het in ieder geval niet uit elkaar kan.

nogmaals dank!
fijne jaarwisseling!

groet,
Anton
Anton

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Dec 2015, 19:10

Kunt altijd proberen of de ruit nog te redden/verbeteren is met een goede polijstbeurt
gone

avanbekkem

Berichtdoor avanbekkem » 01 Jan 2016, 15:16

hoi Roger,

dank je voor de tip! ik zal eens googelen naar deze optie.
tot die tijd de ruit lekker insmeren met motorolie om roesten van het ingebrande slijpsel te voorkomen :-) :lol:

groet,
Anton
Anton

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2016, 16:41

avanbekkem schreef:dank je voor de tip! ik zal eens googelen naar deze optie.
tot die tijd de ruit lekker insmeren met motorolie om roesten van het ingebrande slijpsel te voorkomen

Wellicht kan je met het juiste zuur de slijpsel-aanslag oplossen, of althans zoveel terugdringen dat het oppervlak zijn ergste ruwheid verliest.
Glas is bestand tegen de meeste zuren, alleen de allergemeenste zullen het glas aanetsen.

Wel voorzichtig en beetje voor beetje te werk gaan want anders zit je met een schone ruit maar is het raamwerk weer opgelost.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Jan 2016, 18:52

Landmarcs schreef:Wellicht kan je met het juiste zuur de slijpsel-aanslag oplossen, of althans zoveel terugdringen dat het oppervlak zijn ergste ruwheid verliest.
Glas is bestand tegen de meeste zuren, alleen de allergemeenste zullen het glas aanetsen.

Wel voorzichtig en beetje voor beetje te werk gaan want anders zit je met een schone ruit maar is het raamwerk weer opgelost.

Groeten MarcS

Een aardig idee, maar inderdaad oppassen met het alu raamwerk, dat wordt zo opgevreten door de meeste zuren. Ik zou het glas horizontaal leggen, het raamwerk geschermen (aftapen), en rondom het betreffende gedeelte een dijkje maken met een goede kit, bv sikaflex of innotec. Dan zou ik eerst eens beginnen met een wat relatief minder agressief zuur zoals een oplossing van oxaalzuur. Mocht dat niet werken dan kun je nog zoutzuur of salpeterzuur proberen.
Maar neem voorzorgsmaatregelen en persoonlijke beschermingsmiddelen in acht!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jan 2016, 20:36

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Wellicht kan je met het juiste zuur de slijpsel-aanslag oplossen, of althans zoveel terugdringen dat het oppervlak zijn ergste ruwheid verliest.

Groeten MarcS

Een aardig idee, maar inderdaad oppassen met het alu raamwerk, dat wordt zo opgevreten door de meeste zuren. Ik zou het glas horizontaal leggen, het raamwerk geschermen (aftapen), en rondom het betreffende gedeelte een dijkje maken met een goede kit, bv sikaflex of innotec. Dan zou ik eerst eens beginnen met een wat relatief minder agressief zuur zoals een oplossing van oxaalzuur. Mocht dat niet werken dan kun je nog zoutzuur of salpeterzuur proberen.
Maar neem voorzorgsmaatregelen en persoonlijke beschermingsmiddelen in acht!

Aftapen en afdekken met iets zuur-vasts. Wie wel eens geëtst heeft weet dat bijv. was en schellak niet veel voorstellen maar wel bestand zijn tegen verdund salpeterzuur. En ... ik heb wel eens geëtst, ik leef nog maar qua persoonlijke beschermingsmiddelen was het 0,0 ... ik weet nog dat zolang je geen wondjes had je van salpeterzuur verdacht weinig merkt ... totdat je na enige tijd merkt dat het toch echt iets doet.
Anyway, ik zou een paar dijkjes maken en het in etappes aanpakken, en het zuur tamponsgewijze toepassen.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Jan 2016, 22:14

Landmarcs schreef:En ... ik heb wel eens geëtst, ik leef nog maar qua persoonlijke beschermingsmiddelen was het 0,0 ... ik weet nog dat zolang je geen wondjes had je van salpeterzuur verdacht weinig merkt ... totdat je na enige tijd merkt dat het toch echt iets doet.

Ik werk vrijwel dagelijks met geconcentreerde zuren of andere agressieve chemicalieën, en weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Er hoeft maar iets om te vallen, of je krijgt een spatje in je oog etc. etc. vul de rest maar in.
Het is niet voor niets dat meeste ongelukken thuis onder de hobbyisten vallen.
Anyway - 'tis maar een advies hoor, 't zijn mijn handen en ogen niet...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”