freelander 1.8i 2001 kleppen krom?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
richard78lrch

freelander 1.8i 2001 kleppen krom?

Berichtdoor richard78lrch » 26 Dec 2015, 00:35

Een tijdje geleden reed ik met mijn Freelander 1.8i 2001 toen de multiriem knapte. Hoewel deze nog niet zo lang geleden was vervangen wilde ik deze al vervangen omdat die piepte vanwege en kleine olie lekkage welke ik ook wilde verhelpen. En net 2 dagen voordat ik het wilde gaan doen gebeurde dit. Freelander aan de kant en alle restanten multiriem verwijderd. Toen ik weer probeerde te starten wilde ze niet meer starten, alsof het blok vast zat. Dus de freelander even laten staan.

Gister heb ik haar met mijn series III opgehaald en vandaag eens gekeken wat er aan de hand was. Mijn angst werd werkelijkheid en de multiriem was om de krukaspoelie geslagen.En inderdaad de restanten multieriem zaten ook tussen de distributieriem en de krukastandwiel.
Afbeelding

Ik heb alles weggehaald maar ik kon nog steeds niet de krukas met de hand ronddraaien, ja het kon een kwart draai elke kant op. Maar met de distributieriem los kon ik de nokassen wel ronddraaien maar de krukas nog steeds niet.

Nu alles los gehaald om te kijken wat er aan de hand is. Ik zie nu dat met de nokassen verwijderd de kleppen nog steeds laag blijven staan. Sommige kan ik een beetje indrukken andere hebben helemaal geen beweging.
Afbeelding
Afbeelding
Hier ben ik gestopt omdat ik nu de kop moet verwijderen. En dat betekent ook meteen weer een nieuwe koppaking en opnieuw vlakken.

Gezien ik de freelander rijdend heb weggezet en pas na het uitzetten en weer proberen te starten de motor niet meer wilde ronddraaien denk ik dat het geheel tijdens het starten is gebeurd.

Kan iemand verifieren dat de kleppen krom zijn, en zijn er anders nog andere tests die ik kan doen (Ja stiekem hoop ik toch dat het iets anders is)

En als het de kleppen zijn wat is dan wijsheid? Dit blok repareren betekent volgends mij:

-Nieuwe kleppen
-kop reviseren
-zuigers vervangen (hoe met de losse bussen die in het blok zitten)
-krukaslagerschalen vervangen
-nokassen nameten
- kijken of de kop niet is gescheurd

Andere optie is een ander blokje op de kop tikken. Nu zie ik er eentje met een kapotte koppakking. Nu heb ik dat al bij de Freelander een keer gefixed dus dat is een bekende weg.
Ik kan dan het blokje overzetten maar dan moet ik ook meteen de volledige koppakking upgrade overzetten en de nieuwe onderdelen van de distributie en waterpomp welke ik ook al gedaan had (natuurlijk wel een nieuwe distributieriem).
Als de schade meevalt en kan ik ook alleen de kop van het op de kop te tikken blokje overzetten en zo het onderblok met alle upgrades houden. Maar de vraag is dan welke mogelijke schade zal er zij opgelopen met dit euvel en wat is de kans.
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje

RobStewart

Re: freelander 1.8i 2001 kleppen krom?

Berichtdoor RobStewart » 26 Dec 2015, 22:39

richard78lrch schreef:...Kan iemand verifieren dat de kleppen krom zijn

The K series engine is of an "interference type"

... so when the timing belt snaps the pistons do indeed come into contact with the valves and you'll find most if not all are bent.

The good news is that in most of the cases the head itself including the valve guides and the pistons will be undamaged so it would be just a question of replacing the valves, head gasket, timing belt etc.

Now with all that said, in my humble experience of K series engines in the Freelander, if the head gasket leaks then it will continue to leak even after replacement and unless the engine is rebuilt with new liners etc then you are probably just going to throw good money after bad.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 28 Dec 2015, 11:43

Hoi Rob,

Zoals altijd met problemen met mijn Freelander kom je ter redding! :D

Goed nieuws dat in de meeste gevallen alleen de kleppen beschadigd zijn. Ik hoop dat dat ook het geval is bij mij gezien het waarschijnlijk alleen bij starten gebeurd is. Ik ga vandaag de kop lichten om een kijkje te nemen. Dat zou betekenen dat ik alleen de kleppen hoef te vervangen of van een ander blok de kop hoef over te zetten. Dan heb ik ook geen problemen met de kapotte koppakking van dat andere blok.

Bij mijn eigen blokje heb ik de koppakking al vervangen door een multilayer pakking. Daarnaast ook alle andere upgrades gedaan voor het koppakking probleem. dat is allemaal goed gegaan gezien de liners allemaal nog boven het blok uitstaken en de krukas niet is bewogen terwijl de kop eraf was. Ik zal wel goed inspecteren of dit nog het geval is.

Bedankt,
Richard!

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 28 Dec 2015, 21:58

Nog even een kleine update.

Als eerste zat er water bij de olie. Dat duid op een kapotte koppakking. Dat terwijl ik twee jaar geleden al de upgrade koppakking en extras had gemonteerd en de vorige keren dat ik de olie verversde deze schoon was.

Toen de kop eraf was zag ik 4 gebroken kleppen, de rest verbogen en een hoop gruis.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Maar belangrijker in cilinder twee zat water en in de bus zat een duidelijke barst.
Afbeelding

Het is duidelijk dat naast de kapotte kleppen ook de koppakking is gebarsten. Er is toen water in cilinder 2 gekomen wat ergens heen moest toen de zuiger weer omhoog kwam. Met als resultaat de barst in de bus.

Dat word dus een nieuwe blokje.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Dec 2015, 23:07

dat neem je aan........ of de bus is gebarsten en daardoor is water in de cilinder gekomen? Kleppen krom/breken door water lijkt me niet waarschijnlijk, zolang de klep open is kan het water de cilinder uit, als de klep dicht is drukt het water hem op de zitting.......... hoedanook, dat water, via koppakking of scheur komt niet zo snel de cilinder in dat dat bij lopende motor voor waterslag kan zorgen, dus er was een probleem voor de motor gestart werd
gone

richard78lrch

Berichtdoor richard78lrch » 29 Dec 2015, 00:40

Het is zeker een aanname en je hebt gelijk, open klep laat het water weglopen. Maar nadat de multiriem was losgekomen en om de krukas was gelopen (toen wist ik dit nog niet) heb ik wel een paar maal getracht te starten. Soms draaide hij rond soms niet. Kan best dat de kleppen van cilinder 2 pas later zijn kapot gegaan maar dat de koppakking eerder gesneuveld zijn.
Maar het kan ook dat dat eerder is gebeurd. Al liep het blokje zonder problemen en snorde lekker.

Maar de precieze oorzaak / volgorde van gebeurtenissen vind ik niet heel erg belangrijk. Ik weet nu wat er mis is en dat het blokje vervangen moet worden.

Terug naar “Techniek”