Gister heb ik haar met mijn series III opgehaald en vandaag eens gekeken wat er aan de hand was. Mijn angst werd werkelijkheid en de multiriem was om de krukaspoelie geslagen.En inderdaad de restanten multieriem zaten ook tussen de distributieriem en de krukastandwiel.

Ik heb alles weggehaald maar ik kon nog steeds niet de krukas met de hand ronddraaien, ja het kon een kwart draai elke kant op. Maar met de distributieriem los kon ik de nokassen wel ronddraaien maar de krukas nog steeds niet.
Nu alles los gehaald om te kijken wat er aan de hand is. Ik zie nu dat met de nokassen verwijderd de kleppen nog steeds laag blijven staan. Sommige kan ik een beetje indrukken andere hebben helemaal geen beweging.

Hier ben ik gestopt omdat ik nu de kop moet verwijderen. En dat betekent ook meteen weer een nieuwe koppaking en opnieuw vlakken.
Gezien ik de freelander rijdend heb weggezet en pas na het uitzetten en weer proberen te starten de motor niet meer wilde ronddraaien denk ik dat het geheel tijdens het starten is gebeurd.
Kan iemand verifieren dat de kleppen krom zijn, en zijn er anders nog andere tests die ik kan doen (Ja stiekem hoop ik toch dat het iets anders is)
En als het de kleppen zijn wat is dan wijsheid? Dit blok repareren betekent volgends mij:
-Nieuwe kleppen
-kop reviseren
-zuigers vervangen (hoe met de losse bussen die in het blok zitten)
-krukaslagerschalen vervangen
-nokassen nameten
- kijken of de kop niet is gescheurd
Andere optie is een ander blokje op de kop tikken. Nu zie ik er eentje met een kapotte koppakking. Nu heb ik dat al bij de Freelander een keer gefixed dus dat is een bekende weg.
Ik kan dan het blokje overzetten maar dan moet ik ook meteen de volledige koppakking upgrade overzetten en de nieuwe onderdelen van de distributie en waterpomp welke ik ook al gedaan had (natuurlijk wel een nieuwe distributieriem).
Als de schade meevalt en kan ik ook alleen de kop van het op de kop te tikken blokje overzetten en zo het onderblok met alle upgrades houden. Maar de vraag is dan welke mogelijke schade zal er zij opgelopen met dit euvel en wat is de kans.