Normale- of parabool veren voor Santana uit 1971 -

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dolk

Normale- of parabool veren voor Santana uit 1971 -

Berichtdoor Dolk » 22 Dec 2015, 11:24

Beste allemaal,

Ik ben bezig om mijn Land Rover Defender 109 Santana uit 1971 volledig op te knappen en we zijn een aardig op weg.

Blijkt nu dat bij de standaard voorveren dat de bladen met de buitenste 4 veerogen zowel aan de voor- als achterzijde diep ingesleten zijn. Dus die moeten worden vervangen.

Zouden iemand zijn advies / ervaring kunnen delen qua veer-pakket keuze.
Standaard veren-pakket of naar Parabool veren - stug of soepel ?

Wat is jullie ervaring met Parabool veren qua voordeel danwel nadeel.

Gezien de progressieve functie van een parabool veer is het duidelijk dat ik de juiste/goede schokbrekers nodig zal hebben voor een goede demping.

Het is niet de bedoeling dat ik echt zwaar off-road ga rijden.

alvast bedankt.
Ivo Dolk

Landmarcs

Re: Normale- of parabool veren voor Santana uit 1971 -

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2015, 11:31

Dag Ivo,

Als je niet per se voor 100% origineel wilt gaan (in de zin van een authentieke restauratie) dan zou ik altijd voor parabool-veren gaan.
Meer comfort, minder gedoe, en bovendien heel "passend" ... Santana monteerde in de latere jaren zelf ook parabolen.

Groeten MarcS

Dolk

Berichtdoor Dolk » 22 Dec 2015, 12:22

Marc, bedankt voor je reactie.
enig advies/voorkeur voor stug of soepele veren?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2015, 12:36

Dolk schreef:Marc, bedankt voor je reactie.
enig advies/voorkeur voor stug of soepele veren?

Kijk bijv, eens hier: http://landrover.startpagina.nl/forum/t ... of-rechts/
En gebruik de zoekfunctie.

Ik heb zelf verder geen hands-on ervaring met parabolen.
Gewoon op basis van de theorie zijn parabolen al een betere keus, de berichten van de gebruikers bevestigen dit, ze zijn gemiddeld zeer positief.

Groeten MarcS

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 22 Dec 2015, 17:52

Ik heb mijn 88" op paraboolveren staan en ben erg te spreken over het rijcomfort :lol: voor zover mogelijk. Een 109" schijnt in ieder geval beter rijcomfort te hebben, maar dat weet ik niet uit eigen ervaring. Paraboolveren hebben (naar men zegt) in ieder geval beter rijcomfort dan gewone bladveren, ook dat weet ik niet uit eigen ervaring want mijn auto stond op paraboolveren toen ik hem kocht. Die waren toen al wel behoorlijk oud.

De achterveren waren bij mij behoorlijk ingezakt en heb ik vervangen door de goedkoopste paraboolveren die ik kon vinden denkend dat er weinig verschil kan zitten tussen veren :oops: Tevens tegelijkertijd de schokbrekers voor en achter vervangen en dat maakte een groot verschil! De auto stond nog op originele schokbrekers en die waren behoorlijk stug. Kan gewoon aan de leeftijd hebben gelegen maar ik heb toen procomp gasgevulde schokbrekers geplaatst en die bevallen mij goed. Zitten er nu 2 jaar onder, er gaan verhalen in de rondte dat ze niet erg lang meegaan dus dat zal moeten blijken.

De vervangen achterveren zijn na ongeveer een jaar weer ingezakt en er blijkt dus wel verschil te zijn tussen paraboolveren, ik heb sinds een maand of 6 veren eronder van GBSprings en die bevallen mij tot nu toe goed maar ook hiervan moet de degelijkheid zich natuurlijk nog bewijzen. Deze zijn niet goedkoop, maar die goedkope waren in ieder geval niet bevallen.
Land Rover Series 3 SWB '79

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 24 Dec 2015, 18:33

Ik heb bij mijn 109 achter de standaard veren vervangen voor parabool veren. Ook met nieuwe schokdempers.

Het rijd echt heel stuk beter op de weg en op het terrein.

Enige nadeel tot nu toe is met flinke belading (9 man in de auto) bij een drempel wel redelijk snel de max invering word bereikt. dat had ik minder met de standaard veren.

Dus wat rustiger over de drempels.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Terug naar “Techniek”