Hallo,
Van mijn 110 2,5D NA SW uit 1985 zat de PDWA (pressure differentiel warning actuator) NRC6515 intern verstopt / vast.
Inmiddels het ik het bovenste plunjertje weer gangbaar, maar... bij de onderste cilinder is bij het demonteren een rubber keerring en getande stalen ring met een grote hoeveelheid zwarte prut (dot4) mee naar buiten gekomen.
Ik heb geen idee hoe dat deze twee onderdelen weer gemonteerd moeten worden.
De stalen ring zit erg los om het voorste deel van de plunjer, zodat die nooit de keerring op zijn plek kan houden.
Ook de hoeveelheid prut roept bij mij de vraag op of er niet een rubberring ‘verteerd’ is.
Ik heb behoorlijk wat tijd op internet gezocht naar een tekening of foto van het binnenwerk van de NRC6515, echter ik heb niets kunnen vinden.
Heeft iemand een tekening met details, of ervaring met de revisie van dit onderdeel.
Groet,
Ronald
Onderstaande leden, bedankt voor de reacties maar...
Zoals op deze foto te zien is zit de plunjer de het schakelaartje bediend in het bovenste deel van de PDWA. De werking hiervan is mij duidelijk.
De vraag blijft dus, waar dient de onderste plunjer met veer voor en hoe dienen de onderdelen gemonteerd te worden?
Groet Ronald,
Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)
-
R. van Leeuwen
Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)
Laatst gewijzigd door R. van Leeuwen op 26 Dec 2015, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)
De PWDA valve kan je gewoon uit het remsysteem verwijderen.
Nieuw is hij niet meer aan te komen en het enige wat dat ding doet is een lampje laten branden op het dashboard als het voorste of het achterste circuit drukverlies heeft.
De scheiding van beide circuits zit in het reservoir op de hoofdremcilinder, niet in die PWDA klep.
In het reservoir zit een schot tussen het voorste en het achterste circuit. Als een van beide circuits een lek krijgt blijft het andere circuit gewoon werken.
Het niveau in het lekke circuit daalt, maar door het schotje blijft het niveau in het andere circuit op peil.
Als 1 circuit uit valt merk je dat echt wel in de remwerking. Daar heb je geen lampje op het dashboard voor nodig.
Eric.
Nieuw is hij niet meer aan te komen en het enige wat dat ding doet is een lampje laten branden op het dashboard als het voorste of het achterste circuit drukverlies heeft.
De scheiding van beide circuits zit in het reservoir op de hoofdremcilinder, niet in die PWDA klep.
In het reservoir zit een schot tussen het voorste en het achterste circuit. Als een van beide circuits een lek krijgt blijft het andere circuit gewoon werken.
Het niveau in het lekke circuit daalt, maar door het schotje blijft het niveau in het andere circuit op peil.
Als 1 circuit uit valt merk je dat echt wel in de remwerking. Daar heb je geen lampje op het dashboard voor nodig.
Eric.
-
Roger B.
en, voor zover dat bij zo'n auto aanwezig is, je vloeistof niveau daalt tot de hoogte van dat schotje waardoor het remvloeistofniveau lampje je ook waarschuwt
gone
De schuif in het PDWA systeem sluit het systeem met lage druk (lek) af. Zodoende zakt het pedaal niet door; er is zelfs geen merkbaar verschil bij het remmen (behalve natuurlijk de remkracht). Zo blijft het remsysteem in de best mogelijke staat als een systeem druk verliest. Omdat je het haast niet merkt is er het waarschuwingslampje.
Als je de PDWA verwijderd werkt het remsysteem ook, maar zakt het pedaal diep weg als één systeem niet funktioneert. Door meermaals het pedaal in te drukken houd je zeker remwerking. Je weet dan dat er iets mis is, en hebt geen lampje nodig.
Ik behoud liever het PDWA.
Ervaring:
Bij het ontluchten van het remsysteem van mijn 73er Rangerover heb ik indertijd een fout gemaakt. Er ontstond onderdruk op het systeem dat alleen de voorremmen pakt. Ontluchten bleek niet mogelijk en het lampje bleef branden. Ik heb het niet begrepen, de auto remde uitstekend (het systeem op alle 4 wielen was intact), en ik heb het irritante lampje afgekoppeld. Eerst jaren later bij het verversen van de remolie heb ik de fout begrepen. PDWA handmatig in de middenposite gezet en vastgehouden en met minimale druk het voorsysteem ontlucht. Daarna was de druk gelijk, alles weer normaal te onluchten en het lampje uit ! Remeffect was weinig anders, een Rangerover remt ook goed met enkel het systeem op de 4 wielen. Het PDWA is dus geen nutteloos extra.
Als je de PDWA verwijderd werkt het remsysteem ook, maar zakt het pedaal diep weg als één systeem niet funktioneert. Door meermaals het pedaal in te drukken houd je zeker remwerking. Je weet dan dat er iets mis is, en hebt geen lampje nodig.
Ik behoud liever het PDWA.
Ervaring:
Bij het ontluchten van het remsysteem van mijn 73er Rangerover heb ik indertijd een fout gemaakt. Er ontstond onderdruk op het systeem dat alleen de voorremmen pakt. Ontluchten bleek niet mogelijk en het lampje bleef branden. Ik heb het niet begrepen, de auto remde uitstekend (het systeem op alle 4 wielen was intact), en ik heb het irritante lampje afgekoppeld. Eerst jaren later bij het verversen van de remolie heb ik de fout begrepen. PDWA handmatig in de middenposite gezet en vastgehouden en met minimale druk het voorsysteem ontlucht. Daarna was de druk gelijk, alles weer normaal te onluchten en het lampje uit ! Remeffect was weinig anders, een Rangerover remt ook goed met enkel het systeem op de 4 wielen. Het PDWA is dus geen nutteloos extra.
De PWDA valve sluit niets af. Het plunjertje bediend alleen de schakelaar voor het lampje meer niet.
Eric
Eric
Waarom lukt het dan niet het 'afgesloten' circuit te ontluchten ?
Als niets werd afgesloten zou er remolie moeten komen bij het openen van het ontluchtingsventiel. Dat gebeurt niet. Pedaal is hard, er komt geen remolie. Pas bij het handmatig in het midden zetten en vasthouden van de plunjer komt de remolie.
Andere verklaring dan die van mij is welkom, maar alleen 'PDWA sluit niets af' is mij te weinig.
Groet, Cai
Als niets werd afgesloten zou er remolie moeten komen bij het openen van het ontluchtingsventiel. Dat gebeurt niet. Pedaal is hard, er komt geen remolie. Pas bij het handmatig in het midden zetten en vasthouden van de plunjer komt de remolie.
Andere verklaring dan die van mij is welkom, maar alleen 'PDWA sluit niets af' is mij te weinig.
Groet, Cai
dyngo schreef:Waarom lukt het dan niet het 'afgesloten' circuit te ontluchten ?
Groet, Cai
Waarom jij niet goed kon ontluchten weet ik niet, maar ik weet wel dat dat niet aan de PDWA valve heeft gelegen.
In ieder officieel werkplaatshandbook staat beschreven dat de PDWA valve alleen een schakelaar bediend. De naam zegt het ook. Pressure Differential Warning Actuator.
In de officiele werkplaatshandboeken staat ook een dwarsdoorsnede van de PDWA valve en als je die goed bekijkt zal je zien dat er niets wordt afgesloten.
http://landrover.tarthorst.net/docs/4-5TH9-3550-3570-3580/70-06/70-06.html Hier bv.
Het enige handboek waar er wordt verteld dat de PDWA valve ook een circuit afsluit is het "Book of lies" van Haynes en die hebben het wel heel vaak fout.
Bij Land Rover waren ze zo dom nog niet.
Stel nu dat de PWDA werkelijk een circuit af zou sluiten en het controlelampje op het dash is kapot?
Dan houd je dus gewoon een hard pedaal terwijl een deel van het remsysteem een lek heeft.
Zoals de PDWA valve werkelijk merkt krijg je in eerste instantie een langere slag van het pedaal, dus ook als het lampje kapot is merk je dat er iets mis is.
Het niet lekke deel blijft dan gewoon werken door de scheiding in de hoofdremcilinder.
Er zit ook nog een groot nadeel aan de PDWA valve.
De twee circuits worden in de valve gescheiden door twee O-ringen. 1 aan iedere kant van de plunjer.
Als die O-ringen door ouderdom vergaan zijn dan worden de circuits daar niet meer gescheiden. Heb je dan een lek in 1 van de circuits dan loopt het andere circuit ook langzaam leeg.
Eric.
'Bij Landrover waren ze zo dom nog niet'.
Waarom plaatsen ze in jouw optiek dan een volstrekt nutteloos onderdeel.
Wonderlijke verklaring.
De Rangerover heeft aan de voorzijde per remklauw drie ontluchters. Bij het ontluchten moeten er twee tegelijk worden geopend (Haynes) anders onstaat een drukverschil, sluit de PDWA één circuit af en wordt ontluchten moeilijk, zo niet onmogelijk.
Ik heb dus de verkeerde combinatie geopend. Daarna bleek ontluchten onmogelijk, ook niet met onderdruk (aanzuigen).
Het PDWA werkt zo om het remsysteem, ook in geval van een lek, optimaal te laten werken. Dat betekend dat je niet wilt dat het pedaal wegzakt.
Een goede werking van het PDWA zorgt dus dat je een fout aan één systeem niet bemerkt. Daarom is er het lampje. Bij veel auto's (Triumph bijv) is het remlampje in serie geschakeld met het oliedruklampje. Daardoor licht het altijd kort op als de motor gestard wordt. Bij vroege Rangerovers is de handrem de test, die gebruikt hetzelfde lampje. Zo ben je altijd zeker van de goede werking van het beveiligingssysteem.
Alle rubbers in het remsysteem hebben een beperkte levensduur. Je vernieuwd toch ook de rubbers van de remcylinders. Als je de rubbers van de hoofdremcylinder nooit vernieuwd, heb je op een gegeven moment helemaal geen remwerking.
Waarom plaatsen ze in jouw optiek dan een volstrekt nutteloos onderdeel.
Wonderlijke verklaring.
De Rangerover heeft aan de voorzijde per remklauw drie ontluchters. Bij het ontluchten moeten er twee tegelijk worden geopend (Haynes) anders onstaat een drukverschil, sluit de PDWA één circuit af en wordt ontluchten moeilijk, zo niet onmogelijk.
Ik heb dus de verkeerde combinatie geopend. Daarna bleek ontluchten onmogelijk, ook niet met onderdruk (aanzuigen).
Het PDWA werkt zo om het remsysteem, ook in geval van een lek, optimaal te laten werken. Dat betekend dat je niet wilt dat het pedaal wegzakt.
Een goede werking van het PDWA zorgt dus dat je een fout aan één systeem niet bemerkt. Daarom is er het lampje. Bij veel auto's (Triumph bijv) is het remlampje in serie geschakeld met het oliedruklampje. Daardoor licht het altijd kort op als de motor gestard wordt. Bij vroege Rangerovers is de handrem de test, die gebruikt hetzelfde lampje. Zo ben je altijd zeker van de goede werking van het beveiligingssysteem.
Alle rubbers in het remsysteem hebben een beperkte levensduur. Je vernieuwd toch ook de rubbers van de remcylinders. Als je de rubbers van de hoofdremcylinder nooit vernieuwd, heb je op een gegeven moment helemaal geen remwerking.
Blijf jij er maar lekker in geloven dat dat ding wat af sluit. Ik slaap er niet minder om.
Eric.
Eric.
- roelof soeteman
Just my two cents...
Ik heb geen ervaring met iets anders als een series 3 en freelanders en dus niet met de pdwa klep van een 110, maar als ik het opzoek zit er in de series pdwa klep geen veer en sluit die niets af. In de 110's kom ik in tekeningen een andere (en daar zit wel een veer in) die een gecombineerde pdwa klep/remkrachtverdeler/bypass valve is, beiden gaan onder de benaming pdwa valve door het leven om maar zeker te zijn van een bepaalde verwarring. Klinkt alsof je die hebt en die zou best wel eens wel iets af kunnen sluiten (werkelijk geen idee). Aan de andere kant is die klep in tegenstelling tot de series pdwa valve nog wel te krijgen, hoewel behoorlijk onaangenaam duur, zag prijzen rond de 500 euro inclusief btw......
Ik heb geen ervaring met iets anders als een series 3 en freelanders en dus niet met de pdwa klep van een 110, maar als ik het opzoek zit er in de series pdwa klep geen veer en sluit die niets af. In de 110's kom ik in tekeningen een andere (en daar zit wel een veer in) die een gecombineerde pdwa klep/remkrachtverdeler/bypass valve is, beiden gaan onder de benaming pdwa valve door het leven om maar zeker te zijn van een bepaalde verwarring. Klinkt alsof je die hebt en die zou best wel eens wel iets af kunnen sluiten (werkelijk geen idee). Aan de andere kant is die klep in tegenstelling tot de series pdwa valve nog wel te krijgen, hoewel behoorlijk onaangenaam duur, zag prijzen rond de 500 euro inclusief btw......
Land Rover Series 3 SWB '79