Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
R. van Leeuwen
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 Jan 2015, 09:07

Re: Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Berichtdoor R. van Leeuwen » 26 Dec 2015, 12:33

De discussie over het nut en het wel of niet afsluiten, heeft volgens mij betrekking op de PDWA waar in het bericht van Eric een link naar toe staat.

Zoals Roelof ook aangeeft gaat het bij mij om een ander type.

Zie de aanvulling op mijn eerste bericht (de vraag).

Ronald

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Berichtdoor Eric Tol » 26 Dec 2015, 17:05

Dat is niet een PDWA valve, maar een gecombineerde PDWA/PCR valve.
PCR staat voor Pressure Conscious Reduction. Wat bij jou verstopt zit is dus het PCR gedeelte.
Dit gedeelte verminderd de druk naar de achterremmen bij heel hard remmen om te voorkomen dat de achterremmen blokkeren.
Mocht het voorste remcircuit lek raken dan wordt het PCR gedeelte gebypassed zodat ten allen tijden de volle remdruk naar de achterremmen gaat.

Sommige 90/110 hebben alleen een PDWA valve. Sommige hebben een gecombineerde PDWA/PCR valve en weer andere hebben een PDWA valve met een aparte(losse) G valve die de druk naar de achterremmen verminderd.
De uitvoering verschilt per land en de daar geldende eisen.
De kleppen zijn verschillend voor de 90 en de 110 en verschillen ook per uitvoering(schijven voor/trommels achter of schijven rondom)

Revisiesetjes zijn voor zover ik weet niet te krijgen en een nieuwe klep is heel prijzig als je er nog aan kan komen.


Eric

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2015, 17:55

Eric Tol schreef:Dat is niet een PDWA valve, maar een gecombineerde PDWA/PCR valve.
PCR staat voor Pressure Conscious Reduction. Wat bij jou verstopt zit is dus het PCR gedeelte.
Dit gedeelte verminderd de druk naar de achterremmen bij heel hard remmen om te voorkomen dat de achterremmen blokkeren.
Mocht het voorste remcircuit lek raken dan wordt het PCR gedeelte gebypassed zodat ten allen tijden de volle remdruk naar de achterremmen gaat.

Sommige 90/110 hebben alleen een PDWA valve. Sommige hebben een gecombineerde PDWA/PCR valve en weer andere hebben een PDWA valve met een aparte(losse) G valve die de druk naar de achterremmen verminderd.
De uitvoering verschilt per land en de daar geldende eisen.
De kleppen zijn verschillend voor de 90 en de 110 en verschillen ook per uitvoering(schijven voor/trommels achter of schijven rondom)

Revisiesetjes zijn voor zover ik weet niet te krijgen en een nieuwe klep is heel prijzig als je er nog aan kan komen.


Eric

Precies, lees dit maar eens door
2015-12-26-0001.pdf
(322.73 KiB) 207 keer gedownload
komt uit het werkplaatshandboek.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Berichtdoor RobStewart » 28 Dec 2015, 16:59

... looks a bit similar to this one ;)

pdwaspring.jpg


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten