Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
R. van Leeuwen

Re: Oneten 2,5na 1985, PDWA (remdruk verschil ventiel)

Berichtdoor R. van Leeuwen » 26 Dec 2015, 12:33

De discussie over het nut en het wel of niet afsluiten, heeft volgens mij betrekking op de PDWA waar in het bericht van Eric een link naar toe staat.

Zoals Roelof ook aangeeft gaat het bij mij om een ander type.

Zie de aanvulling op mijn eerste bericht (de vraag).

Ronald

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 26 Dec 2015, 17:05

Dat is niet een PDWA valve, maar een gecombineerde PDWA/PCR valve.
PCR staat voor Pressure Conscious Reduction. Wat bij jou verstopt zit is dus het PCR gedeelte.
Dit gedeelte verminderd de druk naar de achterremmen bij heel hard remmen om te voorkomen dat de achterremmen blokkeren.
Mocht het voorste remcircuit lek raken dan wordt het PCR gedeelte gebypassed zodat ten allen tijden de volle remdruk naar de achterremmen gaat.

Sommige 90/110 hebben alleen een PDWA valve. Sommige hebben een gecombineerde PDWA/PCR valve en weer andere hebben een PDWA valve met een aparte(losse) G valve die de druk naar de achterremmen verminderd.
De uitvoering verschilt per land en de daar geldende eisen.
De kleppen zijn verschillend voor de 90 en de 110 en verschillen ook per uitvoering(schijven voor/trommels achter of schijven rondom)

Revisiesetjes zijn voor zover ik weet niet te krijgen en een nieuwe klep is heel prijzig als je er nog aan kan komen.

Eric

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2015, 17:55

Eric Tol schreef:Dat is niet een PDWA valve, maar een gecombineerde PDWA/PCR valve.
PCR staat voor Pressure Conscious Reduction. Wat bij jou verstopt zit is dus het PCR gedeelte.
Dit gedeelte verminderd de druk naar de achterremmen bij heel hard remmen om te voorkomen dat de achterremmen blokkeren.
Mocht het voorste remcircuit lek raken dan wordt het PCR gedeelte gebypassed zodat ten allen tijden de volle remdruk naar de achterremmen gaat.

Sommige 90/110 hebben alleen een PDWA valve. Sommige hebben een gecombineerde PDWA/PCR valve en weer andere hebben een PDWA valve met een aparte(losse) G valve die de druk naar de achterremmen verminderd.
De uitvoering verschilt per land en de daar geldende eisen.
De kleppen zijn verschillend voor de 90 en de 110 en verschillen ook per uitvoering(schijven voor/trommels achter of schijven rondom)

Revisiesetjes zijn voor zover ik weet niet te krijgen en een nieuwe klep is heel prijzig als je er nog aan kan komen.

Eric

Precies, lees dit maar eens door
2015-12-26-0001.pdf
(322.73 KiB) 207 keer gedownload
komt uit het werkplaatshandboek.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 28 Dec 2015, 16:59

... looks a bit similar to this one ;)

pdwaspring.jpg

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”